راه‌اندازی سامانه «سقا» برای صدور ویزای دانشجویی اربعین

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
راه‌اندازی سامانه «سقا» برای صدور ویزای دانشجویی اربعین

سامانه سقا، به منظور تسهیل روند صدور مجوز خروج از کشور برای دانشجویان مشتاق سفر به همایش اربعین شهادت سید و سالار شهیدان، راه‌اندازی شده است.

هرساله پس از برگزاری مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، خادمان و شیفتگان اهل بیت علیه السلام رهسپار همایش پیاده‌روی بزرگ اربعین می‌شوند. این سفر معنوی به صورت پیاده‌روی همگانی از شهرهای مختلف آغاز شده و در نهایت جمعیت میلیونی زائران از طریق سه پایانه مرزی مهران، چزابه و شلمچه وارد خاک عراق می‌شوند.

البته طبق اعلام سازمان سازمان حج و زیارت زائران باید پیش از سفر از طریق ?????? ????، به صورت فردی یا گروهی (۵ تا ۱۰ نفر)، برای ثبت نام و صدور ویزای اربعین اقدام کنند. مدت اعتبار ویزای خاص ایام اربعین از لحظه ورود زائران به عراق دو هفته است.  در این میان، دانشجویان بخشی از جمعیت زائران را تشکیل می‌دهند. از این رو، به منظور رفاه حال این گروه از زائران جوان سامانه مجزایی به نام «???» از جانب ستاد ملی اربعین دانشگاهیان برای صدور ویزای اربعین دانشجویی راه‌اندازی شده است.

سامانه سقا

طبق اعلام اداره عتبات سازمان حج و زیارت، با توجه به آمار بالای متقاضیان لازم است تا کلیه افراد در اسرع وقت مدارک خود شامل گذرنامه معتبر و دو قطعه عكس را به دفاتر زيارتی كه در سامانه سماح انتخاب كرده‌اند، تحويل دهند تا هر چه سریع‌تر رواديد اربعين برای آنان صادر شود. علاوه بر این، متقاضیان بدون داشتن گذرنامه معتبر با تاریخ اعتبار تا پایان سالجاری و ویزا راهی مرزهای کشور نشوند تا مشکلی برای آنان پیش نیاید و از این سفر معنوی جا نمانند.

سامانه سقا

در این راستا، دانشجویان مشمول (معافیت تحصیلی) کلیه دانشگاه‌های کشور که علاقه‌مند به حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی هستند، با مراجعه به این سامانه می‌توانند به صورت رایگان مجوز خروج از کشور را دریافت کنند. همچنین، با ثبت نام در سامانه سقا نیازی به ارائه وثیقه سه میلیون تومانی در نزد سازمان نبوده و تعهدنامه محضری برای ضمانت کافی است.

عدم نیاز به ثبت تعهدنامه محضری در دفترهای اسناد رسمی، تامین محل اسکان در نجف و کربلا و نیز پرداخت تسهیلات دانشجویی از محل صندوق رفاه دانشجویان از جمله سایر مزایای این سامانه عنوان شده است.

مراحل ثبت نام در سامانه سقا

۱) اطمینان از وضعیت معافیت تحصیلی با مراجعه به ??‌???? ?????? ???? ?????

۲) مراجعه به وب‌سایت خدمات اربعین دانشگاهیان

۳) تکمیل تعهدنامه الکترونیک در بخش مجوز خروج سامانه

۴) مراجعه دانشجو به همراه ضامن به پایگاه یا حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه برای تصدیق امضا توسط نماینده بسیج

نکته‌ها

  • دانشجویان زائر می‌توانند شش روز پس از ثبت نام با مراجعه به ?????? ????? ???? ????????? یا دفترهای پلیس ۱۰+ درخواست خود را پیگیری کنند.
  • همچنین لازم است تا دانشجویان پس از بازگشت نیز به سامانه مذکور به سامانه پلیس الکترونیک مراجعه و تاریخ بازگشت خود را ثبت کنند؛ در غیر اینصورت ممنوع الخروج خواهند شد.
  • طبق اعلام ستاد اربعین دانشگاهیان اعزام‌های امسال تنها در قالب کاروان خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه