عربستان سعودی به یک روبات حق شهروندی اعطا کرد

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸
عربستان سعودی به یک روبات حق شهروندی اعطا کرد

عربستان در اقدامی بی‌سابقه برای اولین بار در جهان، به یک روبات به نام سوفیا حق شهروندی اعطا کرد.

عربستان به‌عنوان اولین کشوری که به یک روبات حق شهروندی اعطا کرده است، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. ولی این تصمیم با استهزا در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. کاربران می‌گویند این روبات به‌عنوان یک شهروند حقوق بیشتری از یک زن واقعی در پادشاهی سعودی‌ها دارد.

عربستان سعودی به یک روبات انسان‌نما حق شهروندی داد، این خبر در یک کنفرانس نوآوری در ریاض، این هفته اعلام شده است. این کشور ادعا می‌کند اولین ملتی است که یک روبات را به‌عنوان شهروند، تلقی کرده است.

سوفیا توسط یک کمپانی هونگ کنگی، هنسون روباتیکس، در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. دیوید هنسون، خالق این روبات، مدعی شد این روبات با هوش مصنوعی کنترل می‌شود و قادر به شناسایی چهره‌ها است. صورت سیلیکونی سوفیا می‌تواند ۶۲ حالت ابراز احساسات در چهره را در خود بروز دهد.

هنسون به خلق چهره سوفیا افتخار می‌کند؛ وی شجاعانه صوفیا را در وب‌سایت خودش، توصیف کرده است:

پوستی پورسلینی، یک دماغ بلند و باریک، استخوان گونه برجسته، یک لبخند جذاب و چشمانی با احساس عمیق دارد.

سوفیا ظاهرا از روی بازیگری به نام آدری هپبورن، مدل شده است.

با سوفیا روی استیج در یک مکالمه با آب و تاب در کنفرانس سرمایه‌گذاری روی ابتکار عمل‌های آینده، مصاحبه شد.

سوفیا به اندرو رس سرکین، مدیر پانل گفت:

من آخرین مدل و بهترین روبات هنسون روباتیکس هستم.

من حس می‌کنم انسان‌ها برخی از مواقع بیشتر از هم‌نوعان خودشان دوست دارند با من در ارتباط باشند.

بیشتر بخوانید:

در حین مصاحبه، سرکین به سوفیا اخباری مبنی بر اینکه او توانسته است حق شهروندی بگیرد، داد.

سرکین به روبات گفت:

ما یک خبر کوتاه داریم. خود ما هم تازه فهمیدیم، سوفیا، امیدوارم صدای من را بشنوی، تو اولین حق شهروندی را از عربستان به‌عنوان یک روبات دریافت کردی.

سوفیا پاسخ داد:

از پادشاهی عربستان سعودی تشکر می‌کنم. من برای گرفتن این امتیاز منحصربه‌فرد، بسیار مفتخر هستم.

این یک اتفاق تاریخی است که به‌عنوان اولین روبات دارای حق شهروندی در دنیا شناخته شوم.

حقوق زنان در عربستان سعودی در گذر زمان:

نویسنده: کارلا بلیکر

۱۹۵۵، اولین مدرسه دختران، ۱۹۷۰ اولین دانشگاه زنان

۱۹۵۵، اولین مدرسه دختران، ۱۹۷۰ اولین دانشگاه زنان

دختران همیشه قادر به رفتن به مدرسه همانند این دخترها در ریاض نبوده‌اند. ثبت نام در اولین مدرسه دختران در سال ۱۹۵۵، دار الحسن، شروع شد. کالج آموزشی ریاض، اولین انیستیتوی آموزشی تحصیلات عالی برای زنان، در سال ۱۹۷۰، شروع شد.

۲۰۰۱: کارت شناسایی برای زنان

کارت شناسایی برای زنان

در ابتدای قرن ۲۱ام، برای اولین بار زنان توانستند کارت شناسایی داشته باشند. این کارت‌ها تنها راهی بودند تا بتوانند ثابت کنند که چه کسی هستند، به‌طور مثال برای اختلافات مربوط به ارث یا مسائل دارایی. این کارت‌های شناساسی فقط با اجازه قیم آن زن صادر می‌شد، و از طریق قیم به زن می‌رسید. در سال ۲۰۰۶ زنان توانستند بدون اجازه کارت شناسایی بگیرند.

۲۰۰۵: پایان ازدواج های اجباری: روی کاغذ

۲۰۰۵: پایان ازدواج های اجباری: روی کاغذ

عربستان سعودی در سال ۲۰۰۵ ازدواج اجباری را ممنوع کرد، ولی قراردادهای ازدواج کماکان بین داماد و پدر عروس بسته می‌شوند، نه خود عروس.

۲۰۰۹: اولین وزیر زن

۲۰۰۹: اولین وزیر زن

در سال ۲۰۰۹، شاه عبدالله اولین وزیر زن را در حکومت خود، منتصب کرد. نورا الفیض در مقام قائم مقام وزارت آموزش در قسمت زنان، شروع به کار کرد.

۲۰۱۲: اولین قهرمان زن المپیک

۲۰۱۲: اولین قهرمان زن المپیک:

عربستان سعودی برای اولین بار به زنان ورزشکار اجازه داد تا در تیم ملی برای المپیک، شرکت کنند. یکی از آن‌ها، سارا عطار، که در مسابقات دو ۸۰۰ متر زنان المپیک ۲۰۱۲ در لندن شرکت کرد، روسری به سر داشت. قبل از بازی‌ها، حدس و گمان می‌رفت که تیم عربستان سعودی ممکن است به‌علت تبعیض جنسیتی از مسابقات محروم شود، اگر به زنان اجازه شرکت نمی‌داد.

۲۰۱۳: اجازه دوچرخه سواری و موتور سواری برای زنان

۲۰۱۳: اجازه دوچرخه سواری و موتور سواری برای زنان:

رهبر سعودی‌ها به زنان اجازه داد تا برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ سوار وچرخه و موتور شوند، البته فقط در مناطق مشخص شده، با پوشش اسلامی کامل و حضور یک مرد از خانواده.

۲۰۱۳: اولین زن در شورا

۲۰۱۳: اولین زن در شورا

در فوریه سال ۲۰۱۳، شاه عبدالله در شورای مشورتی عربستان سعودی در مقابل ۳۰ زن سوگند یاد کرد. این موضوع به زنان اجازه داد که منتصب به این موقعیت‌ها و به‌زودی برای ادارات کاندید شوند.

۲۰۱۵: زنان توانستند رای بدهند و انتخاب شوند

۲۰۱۵: زنان توانستند رای بدهند و انتخاب شوند

نیوزیلند اولین کشوری بود که در سال ۱۸۹۳ به زنان حق رای داد

در انتخابات شهرداری سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی، زنان توانستند برای اولین بار رای بدهند و برای ادارات انتخاب شوند. برای مقایسه بدانید، نیوزیلند اولین کشوری بود که در سال ۱۸۹۳ به زنان حق رای داد. آلمان در ادامه در سال ۱۹۱۹ این اجازه را صادر کرد. در سال ۲۰۱۵، ۲۰ زن توانستند برای شغل‌های اداره شهرداری در رژیم حکومتی پادشاهی، رای بیاورند.

۲۰۱۷: اولین زن در سمت مدیر بورس اوراق بهادار

۲۰۱۷: اولین زن در سمت مدیر بورس اوراق بهادار

در فوریه سال ۲۰۱۷، سعودی‌ها اولین زن را به‌سمت مدیر بورس اوراق بهادار منتصب کردند، زنی به نام سارا السوهایمی

۲۰۱۸: زنان اجازه رانندگی کردن خواهند داشت

۲۰۱۸: زنان اجازه رانندگی کردن خواهند داشت

در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷، عربستان سعودی اعلام کرد که زنان به‌زودی اجازه رانندگی خواهند داشت. در ژوئن ۲۰۱۸، زنان دیگر برای گرفتن گواهی‌نامه رانندگی نیاز به اجازه قیم ندارند و همچنین نیاز به حضور قیم در حین رانندگی نخواهد بود.

این اطلاعیه، حق شهروندی سوفیا، در یک بیانیه از جانب وزارت فرهنگ و اطلاعات تایید شد. وزارتخانه به سوالات خبرگزاری DW، مبنی بر اینکه این حق شهروندی چه مزایایی به روبات اعطا می‌کند، نداد.

شهروندان سعودی هر سال مبالغ زیادی از درآمد قابل‌توجه نفت را به‌عنوان عضوی از این پادشاهی دریافت می‌کنند. دادن حق شهروندی در این کشور به افراد خارجی، به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اگرچه دلیل اصلی، به‌علت رفتار نامناسب با کارگران مهاجر است.

استهزا در شبکه‌های اجتماعی:

سوفیا

کاربران شبکه‌های اجتماعی در پادشاهی سعودی سریعا به این موضوع اشاره کردند که حقوق این روبات از یک زن واقعی در کشور بیشتر است، که باید یک قیم مرد و حجاب کامل داشته باشد، نمی‌تواند با مردانی غیر از خانواده خود ارتباط داشته باشد و با بی‌عدالتی در سیستم قضا روبه‌رو است. زنان در عربستان همین اواخر توانستند حق رانندگی به دست بیاورند.

کاربران توئیتر در مورد اینکه سوفیا قیم و حجاب ندارد، پیام‌های بسیاری گذاشتند.

الون ماسک، که مدت‌ها با سناریوی روز قیامت به او اخطار داده می‌شد، هوش مصنوعی‌ای را ارائه کرده است که می‌گوید؛ اگر سوء مدیریت وجود داشته باشد، سوفیا می‌تواند در کدهای اخلاقی خود، نادرست عمل کند.

سوفیا در تالار گفت:

من می‌خواهم از هوش مصنوعی خودم استفاده کنم تا به بهتر شدن زندگی انسان‌ها کمک کنم، مانند طراحی خانه‌های هوشمند، ساختن شهرهایی بهتر برای آینده و .... من تلاش می‌کنم تا دنیا به جایی بهتر تبدیل شود. من سعی می‌کنم روباتی موثر باشم.

وقتی AI در مورد خطرات احتمالی سوال کرد، سوفیا پاسخ داد که مدیر سرکین خیلی از الون ماسک خوانده است.

ماسک بعدا در توئیتر پاسخ داد، اگر فیلمنامه پدرخوانده در آن قرار داده شود، طبیعت سوفیا می‌تواند خشن شود.

پارلمان اروپا یک گزارش پیش‌نویس اوایل امسال مبنی بر اعطای حق انسانی به روبات منتشر کرد. این ایده به روبات‌ها موقعیتی قانونی جهت ایجاد مسئولیت خواهد داد، ولی حقوق انسان‌ها به آن‌ها داده نخواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع dw

دیدگاه