غذای محلی هرمزگان؛ طعم بی‌نظیری از غذاهای دریایی

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی چهار شنبه، ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۵
غذای محلی هرمزگان؛ طعم بی‌نظیری از غذاهای دریایی

استان هرمزگان از استان‌های جنوبی ایران در جوار خلیج است و با توجه به شرایط اقلیمی، تنوع بسیاری در غذاهای مختلف به‌خصوص غذاهای دریایی دارد.

سفر به شهرهای جنوبی ایران سفری پر از خاطرات و مزه‌های بی‌نظیر است که چشیدن غذاهای محلی لذت سفر را دوچندان می‌کند. استان هرمزگان به‌دلیل شرایط خاص آب و هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و گاها تاثیر بسیاری از غذاهای هندی نیز داشته است. این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون‌گرمی که دارد، با غذاهای خوش‌طعم و به‌خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس‌های مختلف با نان‌های گرم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با خوشمزه ترین غذاهای محلی استان هرمزگان آشنا شویم.

معروف ترین غذاهای محلی هرمزگان:

مهیاوه

غذای محلی هرمزگان

یکی از غذاهای معروف استان هرمزگان مهیاوه است که نوعی سس محسوب می‌شود. به این غذا مهیابه یا مهوه هم می‌گویند و از دو کلمه ماهی و آب در زبان محلی به وجود آمده است. این غذا از ماهی به اسم موتو یا ساردین درست می‌شود و طعمی نمکی و تند دارد. برای درست کردن این غذا پودر ماهی موتو را با زرد چوبه، فلفل، گشنیز و خردل مخلوط می‌کنند و همراه نمک در ظرفی ریخته و ظرف را محکم می‌بندند و به‌مدت یک ماه در آفتاب قرار می‌دهند تا آماده شود. مهیاوه را همراه با برنج یا با نان سرو می‌کنند و همچنین گاها در عنوان صبحانه، جایگزین پنیر استفاده می‌شود.

ماهى برشته یا کباب ذغالی

غذای محلی هرمزگان

ماهی برشته یکی از غذاهای محلی جزیره قشم است. برای درست کردن این غذا از ماهی‌های ساردین، گاریز، بیاح، سنگسر، سرخو، هور و زرده استفاده می‌کنند. در روش پخت آن ابتدا داخل شکم ماهی‌های بزرگ‌تر را خالی می‌کنند و با سبزی‌های معطر، پیاز و ادویه پر می‌کنند و روی یک ظرف با شعله آتش مستقیم قرار می‌دهند. ماهی‌های کوچک‌تر مانند ساردین را به‌طور درسته می‌پزند. در طبخ آن ماهى‌‌ها را حداقل یک ساعت جلوتر نمک زده تا کاملا نمک را به خود جذب کند و همچنین ورقه فلزى که ماهی روی آن قرار می‌گیرد، باید کاملا داغ باشد؛ در غیر این صورت پوست ماهى به ورقه فلزى مى‌چسبد و کنده مى‌شود.

دو پیازه میگو

خوراک دوپیازه میگو از غذاهای جزیره قشم است. این غذا از میگو، پیاز، رب و ادویه درست می‌شود. این غذا را هم میتوان با برنج سرو کرد و هم با نان.

برنج دیشو

این برنج یکی از غذاهای محلی هرمزگان است و با شیره خرما درست می‌شود. در این غذا برنج با شیره خرما دم می‌کشد؛ این برنج را همراه با ماهی می‌خورند. در این برنج از شیره خرما استفاده می‌کنند، چون ماهی طبع سرد دارد و خرما طبع گرم و اثر هم را خنثی می‌کنند.

هزاری

یکی دیگر از غذاهای شهر بندرعباس هزاری است. مواد لازم برای درست کردن این غذا برنج، ماهی، پیاز طلایی شده، فلفل دلمه‌ای و پودر لیمو است. 

نان توموشی

غذای محلی هرمزگان

قشمی‌ها این نان محلی بسیار نازک را به‌همراه سس مخصوصی می‌پزند. در این نان تخم‌مرغ و پنیر می‌ریزند که هم‌زمان با نان می‌پزد و اغلب با مهیاوه این نان را سرو می‌کنند.

بلالیت

بلالیت از غذاهای محلی شهر بندرعباس و بوشهر است. این غذا از ماکارونی، شکر یا شیره خرما، گلاب، روغن، هل درست می‌شود. بسیاری بلالیت را به‌عنوان وعده‌ای در صبحانه سرو می‌کنند و غذایی مقوی به حساب می‌آید و گاها برای خوش‌رنگ و خوش‌طعم شدن آن از زعفران نیز استفاده می‌کنند.

نان چم‌چمو

غذای محلی هرمزگان

این نان خوش‌طعم یکی از نان‌های محلی جزیره قشم است که به آن نان تخم مرغی نیز گفته می‌شود. برای درست کردن این نان از آرد، روغن، تخم‌مرغ و شکر استفاده می‌شود. این نان را معمولا در صبحانه می‌خورند. نان چم چمو یکی از نان‌های معروف قشم است که قدمت بسیار زیادی دارد و از غذاهای سنتی قشم نیز به شمار می‌رود.

سوراخ یا سوراغ

غذای محلی هرمزگان

سوراغ یکی دیگر از غذاهای محلی مردم استان هرمزگان است که البته باید آن را نوعی دسر نامید؛ چون برای طعم دادن به غذا از آن استفاده و همراه غذای اصلی میل می‌شود. سوراغ یک نوع خورشت بندری است که قدمت هزار ساله دارد. در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه) و آب نمک و خاک سرخ جزیره هرمز و پوست نارنج (برای ای نکه خوشبو شود) را با نمک زیاد در ظرفى که درب آن محکم بسته شود، به‌مدت ۱۰ روز می‌گذارند که غلیظ شود. سپس  ماهى‌هاى مانده را در این محلول زده و دوباره در ظرف مى‌ریزند. سوراغ در شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود؛ آن را روی نان مالیده و سرو می‌کنند یا به‌عنوان مواد استبلی با برنج دم کرده و نوش جان می‌کنند.

زیبون

برای تهیه این غذا سیب‌زمینی‌ها را درشت و خلالی سرخ می‌کنند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه کرده و در روغن سرخ می‌کنند. پیاز خردشده را در گوجه‌فرنگی رنده‌شده تفت می‌دهند. سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان محلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می‌ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می‌گذارند تا دم بکشد.

موفلک

این غذا از غذاهای محلی قشم است. برای طبخ این غذا گندم دلانده (گندم یا جو پرک شده) را در دیگ برشته مى‌کنند تا رنگ آن قهوه‌اى شود. و سپس با ماهی مخصوص جنوب که استخوان و پوستش جداشده و با پیاز تفت داده‌شده دم می‌کنند.  در حال دم کشیدن مقدارى تخم گشنیز و ادویه هندی به آن اضافه می‌شود.

هوارى

غذای محلی هرمزگان

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را کمی تفت داده، سپس سبزی یعنی گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را در روغن سرخ می‌کنند. سپس ماهی را نیز به سبزی‌ها اضافه می‌کنند تا سرخ شود و فلفل، ادویه و زردچوبه را می‌افزایند. بعد از اینکه ماهی کاملا سرخ شد، برنج را با مواد سرخ‌شده دم می‌کنند. برای تهیه هواری به‌جای ماهی از میگو نیز می‌توان استفاده کرد.

ترشی انبه

غذای محلی هرمزگان

ترشی انبه از ترشی‌های مخصوص هرمزگان است که در میناب و رودان متداول است و به دو صورت ترشی انبه چغاله یا انبه نارس سالم تهیه می‌شود. برای تهیه این نوع ترشی، تمبر هندی را با زردچوبه و انبه و رب گوجه فرنگی، به شیره تمبر هندی اضافه می‌کنند، همه مواد را با سرکه ترکیب کرده و برای مدتی در ظرفی با در محکم نگهداری می‌کنند تا حاضر شود.

مالوکی

نوعی شیرینی سنتی در استان هرمزگان است که از ترکیب ماست، تخم‌مرغ، آرد و پودر قند تهیه می‌شود. زرده‌های تخم‌مرغ و روغن ذوب‌شده را با هم ترکیب کرده و آرد را کم‌کم به آن اضافه می‌کنند و خمیر به‌دست آمده را در نایلون قرار می‌دهند و نزدیک به دو ساعت آن را استراحت می‌دهند؛ سپس خمیر را به‌شکل دایره‌های کوچک درآورده و در روغن فراوان سرخ می‌کنند و بعد از آن که روغن اضافی آن را گرفتند، در پودر قند غلتانده و سرو می‌کنند.

اگر از اهالی مهربان و خون‌گرم هرمزگان هستید یا تجربه سفر و زندگی در این شهر را دارید و غذاهای محلی خوشمزه آن را چشیده‌اید، لطفا نظر و تجربه‌های خود را با دیگر همراهان کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

معروف ترین غذاهای محلی استان هرمرگان چیست؟

مهیاوه، ماهى برشته یا کباب ذغالی، دو پیازه میگو، برنج دیشو، هزاری، نان توموشی، بلالیت، نان چم‌چمو، سوراخ یا سوراغ، زیبون، موفلک، هوارى، ترشی انبه، مالوکی

مطالب مرتبط:

دیدگاه