راهنمای خرید در دهلی، هند (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۵
راهنمای خرید در دهلی، هند (قسمت اول)

دهلی، دومین کلان‌شهر بزرگ هند و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است. این شهر آمیخته‌ای از جوامع سنتی و مدرن است و همین تفاوت‌ها و جذابیت‌های فرهنگی، آن را به یک مقصد گردشگری محبوب و متفاوت تبدیل کرده است. در ادامه با مراکز خرید و بازارهای مشهور دهلی آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

دهلی شهری پر از شور و هیجان زندگی است. پایتخت هند، علاوه بر مراکز خرید مجلل و بزرگ، بازارها و بازارچه‌های سنتی و روز هم دارد که بخش زیادی از داد و ستد و خرید این شهر در این بازارچه‌ها انجام می‌شود. این بازارها علاوه بر اینکه مکانی برای خرید هستند، مکان‌هایی فرهنگی هم محسوب می‌شوند که در آنها می‌توانید سبک زندگی اهالی را از نزدیک ببینید.

اگر بخواهیم همه‌ی بازارهای دهلی را معرفی می‌کنیم، فهرست بلندبالایی می‌شود که در سفر چند روزه به دهلی، سر زدن به همه‌ی آنها امکان‌پذیر نیست. فرقی نمی‌کند که توریست باشید یا از اهالی شهر، عاشق خرید باشید یا قصد خرید نداشته باشید، تحت هر شرایطی، گشت و گذار در این بازارچه‌ها، فعالیت لذت‌بخش و متفاوتی است.

در ادامه با ده مورد از بهترین بازارها و بازارچه‌های دهلی آشنا می‌شویم.

بازار دیلی هات (Dilli Haat)

خرید در دهلی

دیلی هات یک بازار روباز غذا و صنایع دستی در دهلی است که توسط شرکت توسعه گردشگری و حمل‌و‌نقل دهلی اداره می‌شود. برخلاف سایر بازارهای سنتی هفتگی، این بازار، دائمی است و در مراکز تجاری جنوب دهلی قرار دارد. برخی از غرفه‌های بازار، دائمی هستند اما برخی از آنها هر ۱۵ روز یک بار تغییر می‌کنند. در این بازار محصولات مختلفی مانند صنایع دستی چوبی، انواع پارچه‌های ابریشمی و پشمی، جواهرات، صنایع دستی فلزی، ظروف برنجی و... به فروش می‌رسد. در این بازار یک بخش نمایشگاهی هم وجود دارد که به نمایش آثار هنری و صنایع دستی اختصاص دارد.

این بازار از طریق ایستگاه متروی INA قابل دسترسی است و هفت روز هفته از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند.

بازار پالیکا (Palika) و بازارچه‌ی Janpath

خرید در دهلی

بازار Janpath یکی از بازارهای قدیمی و مشهور دهلی است. این منطقه بیشتر مورد توجه جوانان قرار دارد زیرا بیشتر محصولاتی مانند زیورآلات و لباس زنانه و مردانه دارد. در این بازار حتی با کمترین بودجه هم می‌توانید چیزی مناسب برای خریدن پیدا کنید. این بازار علاوه بر توریست‌های داخلی و اهالی دهلی، برای گردشگران خارجی هم بسیار جذاب است. علاوه بر لباس و زیورآلات، کالاهای متنوعی چون ساعت، کفش‌های ورزشی و وسایل دکوری هم در این بازار پیدا می‌شود.

بازار پالیکا یک بازار زیرزمینی است که در حدود ۳۸۰ غرفه دارد. محصولات مختلفی در این بازار به فروش می‌رسد اما بیشتر غرفه‌ها به فروش لوازم الکترونیکی و لباس اختصاص دارد. این بازار اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ ساخته شده است اما از حدود سال ۱۹۸۰ استقبال از آن بسیار کم شده است زیرا تعداد زیادی مرکز خرید بزرگ و مدرن در سراسر دهلی افتتاح شده‌اند.

این بازار در لحظه از ۱۵ هزار نفر میزبانی می‌کند و بسیاری از گردشگران خارجی هم از آن بازدید می‌کنند. در واقع این بازار به عنوان مکانی برای خرید ارزان شناخته می‌شود. البته به این نکته توجه کنید که در این بازار جنس‌های تقلبی هم به وفور یافت می‌شود مثل اجناس دزدی، محصولات غیرقانونی، برندهای تقلبی، سی‌دی‌ها و نرم‌افزارهای قلابی و... . با وجود اینکه پلیس چند وقت یک بار این بازار را بازرسی می‌کند تا از فروش محصولات غیرقانونی و جعلی جلوگیری شود، باز هم خرید و فروش غیرقانونی در این بازار وجود دارد.

بهتر است که از این بازار لوازم الکترونیکی نخرید چرا که احتمال تقلبی بودن آنها وجود دارد. محصولاتی که از نظر ظاهری تفاوتی با نمونه‌ی اصل ندارند اما معمولا برخی از قطعات داخلی آنها جابه‌جا شده است.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو بازار Janpath ایستگاه Janpath و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار پالیکا ایستگاه Rajiv Chowk است.

بازار South Extension

خرید در دهلی

این بازار یکی از شیک‌ترین بازارهای جنوب دهلی است. این بازار به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ South Ex-I و South Ex-II. فروشگاه‌های زیادی از برندهای مشهور بین‌المللی و داخلی هند در این بازار وجود دارند. اینجا مکانی عالی برای عاشقان خرید است که البته برای خرید بودجه‌ی کافی دارند. این بازار، دوشنبه‌ها تعطیل است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این بازار، ایستگاه‌های Jangpura و AIIMS هستند.

بازار خان

خرید در دهلی

این بازار در سال ۱۹۵۱ پایه‌گذاری شده و به افتخار خان عبدالجبار خان، یکی از فعالان جنبش استقلال‌طلبی هند، نام‌گذاری شده است. این منطقه یکی از گران‌ترین مراکز تجاری در دهلی است و در سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست‌و‌یکمین خیابان گران دنیا انتخاب شده است.

این بازار بیشتر محل رفت‌و‌آمد و خرید طبقات مرفه هند و گردشگران خارجی مرفه است. در این بازار انواع کالاها از قبیل پوشاک قومی و محلی، لوازم خانگی، وسایل ورزشی و... عرضه می‌شود. تعداد زیادی کافه و رستوران هم در این مرکز وجود دارند. این بازار تقریبا در مرکز شهر و نزدیک دروازه‌ی هند واقع شده است. اطراف آن را مجتمع‌های مسکونی دولتی و خصوصی در بر گرفته‌اند. برای دسترسی به این بازار می‌توانید از مترو استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بازار، به همین نام یعنی بازار خان، نام‌گذاری شده است.

قرول باغ (Karol Bagh)

خرید در دهلی

قرول باغ یک منطقه‌ی تجاری و مسکونی در دهلی است که به خاطر خیابان‌های خریدش شهرت دارد. از میان این خیابان‌ها می‌توان به بازار غفار و خیابان اجمل خان اشاره کرد.

این بازار محصولات متنوعی برای سلیقه‌های مختلف دارد. تقریبا هر چیزی که فکر کنید در این محدوده پیدا می‌شود. اگر به دنبال برندهای مشهور بین‌المللی و پوشاک مد روز هستید، به خیابان اجمل خان سر بزنید. اگر می‌خواهید کتاب بخرید یا کتاب‌های قدیمی خود را بفروشید، از خیابان Arya Samaj دیدن کنید. در خیابان Bank Street هم می‌توانید انواع زیورآلات و جواهرات را خریداری کنید. بازار غفار که در نزدیکی این منطقه قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین بخش‌های شهر دهلی برای خرید محصولات وارداتی است.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این منطقه، ایستگاه قرول باغ است.

در قسمت‌های بعدی مقاله فهرست بازارهای دهلی را ادامه می‌دهیم و تعدادی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و اوت ‌لت‌ های دهلی را معرفی می‌کنیم.

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای تور دهلی مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه