سلامت در سفر: چطور در سفر غذای سالم بخوریم؟

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم یکشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
سلامت در سفر: چطور در سفر غذای سالم بخوریم؟

یکی از نشانه‌های فرهنگ هر مردمی غذاهای بومی آنان است. این موضوع باعث می‌شود غذاهای محلی با سفر و گردشگری پیوند بخورند. اما میل کردن غذاهای محلی همیشه هم برای سلامت خوب نیست. با کجارو همراه باشید تا با راه و چاه سلامت غذایی در سفر آشنا شوید.

ممکن است عاشق امتحان کردن غذاهای مختلف در سرتاسر جهان باشید. اما در حالی که بشقابتان یک زمین بازی محسوب می‌شود، شکمتان ممکن است خیلی اهل این نوع چالش نباشد. برای جلوگیری از گذراندن نیمی از طول سفر در سرویس بهداشتی، مهم است که تعادلی را بین امتحان کردن غذاهای محلی و رفتار خوب با شکمتان برقرار کنید.

غذایی که در خانه می‌خورید الزاما سالم‌تر از غذا در کشور‌های خارجی نیست. مساله این است که بدن شما با غذاهای خودتان خو گرفته است. یکی از تفاوت‌های مهم غذای خانگی و غذا در برخی کشور‌های دیگر این است که برای تولید غذاهای آنان از کود‌های طبیعی بیشتری استفاده می‌شود. این عامل باعث ورود باکتری‌هایی می‌شود که به هم ریختن مزاج و دل‌درد را موجب می‌شوند. این بیماری به «معده‌ی مسافر» معروف است.

از معروف‌ترین بیماری‌های مسافران که عامل غذایی دارند می‌توان به سالمونولسیس salmonellosis (با باکتری ماهی قزل‌آلا یا سالمون ایجاد می‌شود)، عفونت اشریشیا کلای E. coli infection و نوروویروس اشاره کرد. قبل از سفر ارزشش را دارد تا وب‌سایت سازمان‌های سلامت و غذا را بررسی کنید تا بفهمید آیا بیماری خاصی در مقصد مورد نظر شما شایع است یا نه. این سازمان‌ها همچنین شما را از خطرات دیگری مانند حصبه و هپاتیت آگاه می‌کنند.

در اینجا ما راهنمایی‌هایی برای لذت بردن از غذا اما ایمن ماندن از بیماری‌های آنان را برای شما آماده کرده‌ایم.

سلامت غذا در سفر

چه چیزهایی را نخوریم یا ننوشیم

شایع‌ترین منبع بیماری‌های گوارشی و اسهال در سفر خوردن آب و یخ است.

بشقاب‌های گوشت سرد، پنیر، غذاهای بوفه‌ای و مایونز بسته‌بندی نشده معمولا منابع اصلی باکتری‌های بیماری‌زا هستند.

غذاهای دریایی به ایجاد مشکلات روده‌ای معروفند چرا که ماهی توسط منابع متنوعی آلوده می‌شود. ماهی‌های کوچک‌تر معمولا سالم‌ترند. بهتر است از مصرف اعضای داخلی ماهی‌ها و موجودات دریایی حلزونی از جمله صدف دوکپه‌ای، حلزون خوراکی و انواع دیگر صدف خودداری کنید.

از محصولات محلی پاستوریزه نشده فرار کنید مثلا پنیر یا ماست. حتما برچسب محصولات را برای مدرک پاستوریزه شدن بررسی کنید. بیشتر شیر‌های قوطی، سالم هستند.

سلامت غذا در سفر

آجیل‌ها معمولا انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند.

قهوه و چای معمولا بی ضرر هستند اما سعی کنید آن‌ها را بدون شیر که پتانسیل بیماری دارد مصرف نمایید. خامه‌ای که در قوطی سربسته است اگر پاستوریزه باشد معمولا مشکلی ندارد.

در کشور‌های در حال توسعه معمولا این قانون صدق می‌کند: بپزش، بشورش، پوستش را بکن یا فراموشش کن. غذاهایی که به تازگی پخته می‌شوند با احتمال کمتری توسط عوامل درون هوا آلوده شده‌اند. غذاهای خام مثل سالاد‌ها، میوه‌ها و سبزیجات بدون پوست مجرم برای مشکلات بیشتری هستند. میوه‌ها و سبزیجاتی که خودتان می‌توانید پوست بکنید معمولا ایمن و سالم‌ترند.

سس‌ها و ادویه‌ها مثل مایونز، کچاپ و تزئینات سالاد معمولا در قوطی‌های بسته سالم‌ترند.

غذا‌های خود را کاملا پخته «well done» یا حداقل نسبتا پخته «medium well» سفارش دهید و حتما آن‌ها را فقط در صورتی نوش‌جان کنید که داغ سرو شوند. مخصوصا مراقب تخم‌مرغ عسلی و ساندویچ‌هایی باشید که سبزیجات نپخته‌ی زیادی دارند.

بیرون غذا خوردن

ممکن است راحت‌ترین راه باشد اما غذاهایی که از دست‌فروش‌ها و دکه‌های خیابانی می‌خرید ریسک زیادی دارند. از سرو غذای‌ داغ اطمینان حاصل کرده و پیش از سفارش نگاهی به کیوسک ارائه‌ی غذا بیندازید. به نظر تمیز و مرتب می‌رسد؟ شلوغ است؟ (هرچه مشتری کمتر باشد امکان مانده بودن غذا بیشتر است).

سلامت غذا در سفر

وقتی به رستوران می‌روید دقت کنید هرچه رستوران شلوغ‌تر باشد امکان سرو غذاهای تازه‌تر، تمیزتر و ایمن‌تر در آن بیشتر است. با این‌حال از آن ها بخواهید غذایتان را کاملا بپزند و موارد ایمنی را رعایت کنید. اگر به کشوری با زبان ناآشنا می‌روید، بهتر است یک کتاب زبان در سفر که جملات و تعابیر پرکاربرد را دارد به همراه داشته باشد تا غذاهای ناآشنا و با ریسک بالقوه را سفارش ندهید.

یک پیشنهاد مستقیما از زبان مادران: همیشه پیش از صرف غذا دستان خود را بشویید. به یاد داشته باشید که چه برای شستن دستان و چه شستن و آماده کردن غذاها حتما باید از آب پاک و سالم استفاده کنید.

مواد غذایی لازم

بیشترین افراد در خطر بیماری‌های غذایی خانم‌های باردار، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن هستند. با این حال سفر ممکن است برای سالم‌ترین مسافرین نیز سخت شود. در قلب سفر بی‌پروا از مقصدی به مقصد دیگر، احتمال اینکه مواد غذایی مناسب را فراموش کنید زیاد است. دنبال ‌نکردن برنامه‌ی منظم غذا خوردن یا مصرف یک نوع غذا برای چند روز ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.

سلامت غذا در سفر

برای حفظ یک رژیم غذایی متعادل تلاش کنید. در نبود گوشت، می‌توانید پروتئین مورد نیاز بدن را از تخم‌مرغ، آجیل، عدس و توفو به دست آورید. میوه‌ها و سبزیجات پوست‌کندنی منابع مناسبی برای مواد معدنی و ویتامین‌ هستند. اطمینان حاصل کنید رژیم غذایی شما شامل نان و غلاتی مانند برنج باشد. همیشه میزان زیادی آب (سالم) بنوشید.

منابع مصنوعی ویتامین‌ها و مکمل‌ها از جمله قرص آهن می‌تواند به تعادل رژیم غذایی در صورت کمبود کمک کند. نوشیدنی‌های ورزشی و بسته‌های میان‌وعده‌ی سفری نیز خوبند.

نیازهای ویژه

اگر گیا‌ه‌خوار هستید مراقب بخش‌هایی از منو که به صورت اختصاصی اصطلاح «گیاه‌خواری« ندارند باشید. مخصوصا در کشور‌های آمریکای جنوبی که گوشت ستون اصلی غذا محصوب می‌شود. ممکن است برای گارسون شرح دهید که شما گوشت نمی‌خورید با این‌حال لازانیایی تحویل بگیرید که با آب گوشت تهیه شده است. بدانید که بیشتر سس‌ها و سوپ‌ها با عصاره‌ی گوشت درست می‌شوند. خرید غذای خودتان از فروشگاه‌ها و سوپر‌مارکت‌ها بهترین گزینه است.

سلامت غذا در سفر

اگر به غذایی حساسیت دارید، برخی از غذاها را هضم نمی‌کنید یا در رژیم خاصی هستید (بدون قند، کم کالری و...)، بسیار مهم است که با خود کتاب راهنمای سفر همراه داشته باشید تا منوی غذاهای خارجی را درک کنید. در این مورد هم بهتر است غذای خود را از فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها خریده و درست کنید.

این هم راهنمای لذت از غذاها در طول سفر. نظر شما کجارویی‌های عزیز چیست؟ مثل همیشه با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه