سفر ۵ روزه به تبریز

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
سفر ۵ روزه به تبریز

تبریز یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است که دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی متعددی از گذشته در آن به یادگار مانده است.

تبریز یکی از مهم‌ترین و در عین حال زیباترین شهرهای ایران است که علاوه بر جایگاه ویژه در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی، هنری و... دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. این شهر در طول تاریخ با فرازونشیب‌های فراوانی مواجه بوده، ولی با این وجود جایگاه خود را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... حفظ کرده است.

در ادامه برنامه سفری پنج روزه به تبریز ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده اغلب دیدنی های تبریز با رعایت بعد مسافت – به جهت صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل و سهولت رفت و آمد - در کنار امکانات رفاهی مانند رستوران‌ها گنجانده شود. بدیهی است این برنامه از طرف وب‌سایت کجارو به‌صورت برنامه‌ای بهینه برای سفر به تبریز ارائه شده و مبدا پیش فرض برای این سفر تهران خواهد بود و تلاش شده است تا در دو بخش جاده‌ای و شهری دیدنی‌های موردعلاقه گردشگران معرفی شوند. البته گردشگران بسته به هدف یا زمان سفر می‌توانند برنامه دیگری را اجرا کنند.

اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی خودتان را برای سفر داشته باشید، کجارو علاوه بر ارائه لیست کامل جاهای دیدنی تبریز در انتخاب تور تبریز نیز به شما کمک می‌کند. ما با همکاری آژانس‌های معتبر مسافرتی فهرستی از تورها به مقصد تبریز یا سایر مقاصد داخلی و خارجی را به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

برنامه سفر تبریز

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم

مسیر جاده‌ای

مسیرهای مختلفی برای سفر از تهران به تبریز وجود دارند؛ ولی نزدیک‌ترین و بهترین مسیر میان دو شهر تهران و تبریز در حدود ۶۸۷ کیلومتر و از طریق آزادراه زنجان - تبریز است و در حدود شش ساعت و چهل دقیقه طول می‌کشد.

خلاصه مسیر

برنامه سفر تبریز

برای این سفر ابتدا باید وارد بزرگراه شیخ فضل الله شده و سپس مسیر را تا اتوبان تهران – کرج ادامه دهید تا به کرج برسید. دوباره همان مسیر را در اتوبان تهران – کرج تا شهر قزوین ادامه دهید. پس از قزوین مسیر را در اتوبان قزوین – زنجان ادامه دهید و در نهایت، پس از عبور از زنجان وارد آزادراه زنجان – تبریز شوید. مدت زمان پیمودن مسافت این آزادراه سه ساعت است.

روز اول

روز نخست سفر را با حرکت به‌سمت قزوین آغاز کنید. فاصله تهران تا قزوین در حدود ۱۶۲ کیلومتر است که تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد. قزوین یکی از شهرهای توسعه یافته ایران است که دارای دیدنی‌های تاریخی بسیاری است؛ حتی به‌دلیل رواج هنر خوشنویسی در این شهر به «پایتخت خوشنویس ایران» نیز شهرت دارد. پس بهتر است تا حداقل یک روز و نیم در این شهر اقامت کرده و از دیدنی‌های آن لذت ببرید.

کلیسای کانتور

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان دارائی

گردش در قزوین را با کلیسای کانتور آغاز کنید. کلیسای کانتور معروف به «برج ناقوس» در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس‌ها در شهرستان قزوین ساخته شد. پس از خروج روس‌ها از ایران این کلیسا خالی شد. در ایران مسیحی‌های ارتدکس ساکن نیستند و به همین دلیل این بنا هم‌اکنون به‌عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری می‌شود و البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست‌ساز قرار دارد.

موزه قزوین

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان هلال احمر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو و ۹ دقیقه پیاده
  • زمان بازدید: همه‌روزه به‌جز جمعه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر

موزه قزوین در شرق دولتخانه صفوی قزوین قرار دارد و اشیای مختلفی مانند ظروف سفالی، مفرغی متعلق به هزاره‌های اول و سوم میلاد در آن نگهداری می‌شوند.

قبل از ادامه بازدید برای رفع خستگی و صرف غذا به یکی از رستوران‌های شناخته شده قزوین مراجعه کنید و غذای محلی این شهر مانند قیمه نثار را امتحان کنید.

کاخ چهل ستون

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه (پیاده / خودرو)
  • زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر

عمارت چهل ستون قزوین، معروف به عمارت کلاه فرنگی بنایی در شهر قزوین است. این بنا که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوران شاه تهماسب است، در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان ) قرار دارد و در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور بود.

سرای سعد السلطنه

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده و ۲ دقیقه با خودرو
  • مدت زمان بازدید: ۷ صبح تا ۲۲ شب

یکی از زیباترین و مشهورترین بناهای تاریخی قزوین کاروان‌سرا یا سرای سعدالسلطنه است که قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه در دوران قاجار بازمی‌گردد. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین بناهای عمومی و سراهای بازرگانی کشور در دوره قاجار محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه بازدید از قزوین را به روز بعد موکول کنید و شب را در یکی از هتل‌های قزوین استراحت کنید.

روز دوم

بازار قزوین

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان مولوی

مجموعه‌ بازار قزوین که معماری سنتی و جالبی دارد، یکی از اماکن دیدنی شهر قزوین است. این بازار از تعدادی سرا و تیمچه تشکیل شده است. قدمت این بازار به دوران صفوی باز می‌شود.

در صورت تمایل و داشتن وقت کافی از خیابان سپه نیز دیدن کنید و در غیر این صورت مسیر را به‌سمت زنجان ادامه دهید. خیابان سپه قزوین نخستین خیابان طراحی‌شده ایران است که در دورهٔ صفوی در زمان پایتختی قزوین احداث شد. در سال ۱۳۸۷ رسماً به‌عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مسیر قزوین – زنجان در حدود ۱۷۸ کیلومتر است که در حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. البته این مسیر دارای جاذبه‌های شاخصی مانند گنبد سلطانیه است که توصیه می‌کنیم پیش از ورود به زنجان فرصت بازدید از آن را از دست ندهید.

گنبد سلطانیه زنجان

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: شهر سلطانیه (۴۳ کیلومتری زنجان)
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعته

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

پس از ورود به زنجان و صرف ناهار در یکی از رستوران‌های این شهر بازدید از زنجان را آغاز کنید. البته با توجه به‌مدت کم اقامت در زنجان می‌توانید یک یا دو مورد از این دیدنی‌ها را انتخاب کنید.

بازار تاریخی زنجان

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: راسته اصلی بازار زنجان از خیابان سعدی شروع شده و پس از قطع آن توسط خیابان فردوسی، در خیابان اصغریه به پایان می‌رسد.

در قلب بافت قدیمی شهر، طویل ترین بازار ایران، مجموعه بازار قدیمی زنجان قرار گرفته که از قدیم تاکنون جمعیت پرجوش و خروشی را در حال خریدوفروش به خود دیده است. این بازار با ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی تمام شهر راه دارد. در کنار بازار راسته‌ها، تیمچه‌ها و کاروان‌سراهای فراوانی قرار گرفته که بسیار دیدنی هستند.

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی

برنامه سفر تبریز

  • نشانی :خیابان زینبیه
  • زمان بازدید: همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و ۱۵:۳۰ تا ۲۰

عمارت ذوالفقاری یکی از بناهای به‌جای مانده از دوران قاجار است که زمانی ساختمان اداری و مسکونی حکمران زنجان به شمار می‌رفت. این عمارت در حال حاضر به نام موزه باستان‌شناسی زنجان شناخته می‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید که متعلق به دوران هخامنشی است را تماشا کنید.

موزه رختشویخانه

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: کوچه سعدی
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۲۰ شب

در قدیم که ماشین لباسشویی وجود نداشت و بیشتر مردم برای شستن لباس‌ها یا ظرف‌هایشان به لب رودخانه می‌رفتند، زنجان محلی به‌ صورت شبانه‌روزی و رایگان برای شست‌و‌شوی لباس‌ها و ظروف برای مردم بنا کرده بود، که امروزه به نام موزه رختشویخانه یا موزه مردم‌شناسی زنجان شناخته می‌شود. این موزه از حوضچه‌های زیادی با کاربردهای گوناگون از جمله حوضچه‌های لباس‌های تقریبا تمیز و آبکشی و حوضچه‌های مخصوص شست‌و‌شوی ظروف تشکیل شده است.

پس از اتمام بازدید شب را در یکی از اقامتگاه‌های زنجان استراحت کرده و برای صرفه‌جویی در زمان صبح زود عازم تبریز شوید.

روز سوم

پیشنهاد می‌کنیم بلافاصله پس از ورود به تبریز گردش در شهر را آغاز کنید. یکی از جاذبه‌های که در مسیر ورودی شهر قرار دارد، پارک ائل‌گلی است.

پارک ائل‌گلی

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: ۷ کیلومتری مرکز شهر، انتهای جاده ائل‌گلی
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعته

ائل گلی یا شاه گلی نام باغی در شهر تبریز است که به‌دلیل قدمت و زیبایی‌اش یکی از نماد‌های اصلی این شهر نیز به حساب می‌آید و در کنار نماد‌هایی نظیر مقبره‌الشعرا و میدان ساعت، جلوه نمایی می‌کند. در حال حاضر، پارک ائل گلی مکانی عالی برای استراحت و تفریح به حساب می‌آید.

پیشنهاد می‌کنیم تا ناهار را نیز در یکی از رستوران‌های شناخته شده این ناحیه مانند رستوران عمارت ائل‌گلی، رستوران بالیق، جلالی، باختر، جعفری و... میل کنید.

برنامه سفر تبریز

برنامه سفر تبریز

عکس از تهرانچی

با توجه به زمان فعالیت موزه‌ها تا حوالی ۵ یا ۶ بعد از ظهر بهتر است تا بازدید از آن‌ها را به روز بعد موکول کنید و زمان باقی‌مانده را در عصر روز سوم به گردش در مراکز خرید تبریز مانند لاله پارک، ستاره‌ باران، اطلس و... اختصاص دهید.

در پایان روز هم می‌توانید به یکی از اقامتگاه‌ها و هتل‌های تبریز مراجعه کرده و برای گردش شهری روز چهارم انرژی کسب کنید.

روز چهارم

روز چهارم سفر را به گردش در بافت تاریخی و مرکزی شهر اختصاص دهید. پیشنهاد می‌کنیم تا بازدید را از چهارراه بهشتی و دیدار از بزرگ‌ترین فرش موزاییکی جهان آغاز کرده و مسیر را به‌سمت میدان ساعت ادامه دهید. پس از ۵ دقیقه پیاده‌روی مسجد کبود در برابر دیدگان شما نمایان می‌شود.

مسجد کبود

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت
  • زمان لازم برای بازدید: ۳۰ دقیقه

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه تبریز یکی از آثار ارزشمند معماری ایرانی به شمار می‌رود که به‌لحاظ شیوه معماری از سایر نمونه‌های معماری مسجد متمایز است. این مسجد با کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، انواع خطوط عالی مانند ثلث، نستعلیق، نسخ و طرح‌های بدیع هندسی و اسلیمی مورد توجه ارباب ذوق و هنر است. قدمت این بنا به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد و تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط و نقش‌های به کار رفته در آن و نیز زیبائی و هماهنگی رنگ‌ها به‌ویژه رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق سبب شده است تا به فیروزه اسلام شهرت یابد. این بنا با نام‌های مختلف از جمله گوی مسجد (به ترکی همان مسجد کبود)، مسجد شاه ­جهان، عمارت و مسجد مظفریه معروف و مشهور بوده است.

موزه آذربایجان

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
  • زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر
  • مدت زمان لازم برای بازدید: ۱۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: دو دقیقه پیاده

موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران و دومین موزه باستان‌شناسی کشور پس از موزه ملی ایران شناخته می‌شود. این موزه در شهر تبریز، در خیابان امام و در جوار مسجد کبود قرار دارد. زیربنای موزه آذربایجان ۲۴۰۰ متر مربع بوده و دارای سه طبقه و یک سالن نمایش در هر طبقه به ابعاد ۳۷ در ۱۲ متر، چند اتاق اداری و کتابخانه است. گفتنی است بنای موزه آذربایجان بر اساس نقشه تنظیمی باستان‌شناسی فرانسوی به نام «آندره گدار» با الهام از سبک معماری محلی در آذربایجان ایران تهیه و ترسیم اسماعیل دیباج احداث شده است.

برج یانقین

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان خاقانی
  • مدت زمان لازم برای بازدید: ۱۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه پیاده

برج آتش‌نشانی تبریز (یانقین) که اولین برج آتش‌نشانی کشور است که در محوطه ایستگاه آتش‌ نشانی نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز قرار دارد. ارتفاع این برج ۲۳ متر است و در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. پلان آن در داخل برج دایره شکل است و بایک رشته راه پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می‌شود. کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده که دارای هشت نور گیر در جهات مختلف است و در زمان خود همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک می داد و به‌محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن بلافاصله زنگی که ازبالای سقف آویزان بود رابه صدا در می آورد و ماموران آتش‌نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین آتش نشانان بودند سریعا خود را به محل رسانده و با وسایل خود و با کمک آب‌انبار همسایه ها عملیات اطفاع حریق را انجام می‌دادند. همچنین، در بالای برج همیشه چراغی روشن بود تا مردم با کمک از آن بتوانند راه را پیدا کرده و خود را به مرکز آتش‌نشانی برسانند.

قابل ذکر است که این برج یکی از نمونه های نادر در نوع خود است که تاکنون باقی مانده و نکته جالب این جاست که طبق مستندات تاریخی، انگلیسی ها برج های آتش‌نشانی خود را با الهام از این برج ساخته اند. این برج باشماره ۲۰۱۱ در سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری به ثبت رسیده است.

کاخ شهرداری تبریز

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: میدان ساعت
  • مدت زمان لازم برای بازدید: ۶۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه پیاده

کاخ موزه شهرداری تبریز یکی از ابنیه تاریخی، زیبا و مستحکم شهر تبریز است که یکی از شاهکارهای هنری به سبک معماری آلمانی است که به‌شکل یک عقاب در حال پرواز بال‌های خود را در مرکز شهر گسترده و نوای ساعت زنگدار برج آن گذر زمان را یادآور می‌شود.

برنامه سفر تبریز

پس از بازدید از کاخ شهرداری می‌توانید از در محوطه شهرداری وارد محله نوبر یا مقصودیه شوید و از دیدنی‌های این کوچه قدیمی مانند خانه استاد شهریار، خانه‌های تاریخی شامل بهنام، قدکی و حیدرزاده و موزه سنجش دیدن کنید. در غیر این صورت راه خود را به‌سمت پیاده‌گذر تربیت کج کرده و ضمن دیدار از این خیابان قدیمی سوغات تبریز را خریداری کنید.

بدیهی است که پس از این گشت‌وگذار برای زمان استراحت و صرف غذا فرارسیده است. خوشبختانه تبریز از نظر رستوران و کیفیت غذایی غنی است. پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در یکی از رستوران‌های این منطقه مانند چلوکبابی قرآنی، رستوران حاج مجید و... میل کرده و سپس، بازدید را ادامه دهید.

خیابان تربیت و بازار شیشه‌گرخانه

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعته
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه پیاده

خیابان یا عابرگذر تربیت یکی از قدیمی‌ترین معابر شهر تبریز است که قدمت آن به آغاز سده چهاردهم باز می‌شود که در راستای تغییرهای آن دوران برای گذار از دوران سنتی به مدرن انجام شده است. در این راستا، در فاصله سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۵ نخستین خیابان تبریز به دستور عبدالله‌خان طهماسبی، فرمانده لشکر آذربایجان، احداث شد که امروزه به خیابان امام خمینی شهرت دارد.

پس از آن در سال ۱۳۰۶، به‌منظور گسترش خیابان‌ مذکور، پروژه احداث خیابان‌های منتهی به آن تکمیل شد که به خیابان‌های فردوسی، منجم، خاقانی و منصور شهرت یافتند. در همین دوران حد‌فاصل دروازه نوبر و دیک‌باشی نیز تعریض شده و به نام شهردار وقت «محمدعلی تربیت» نام‌گذاری شد. این گذر به‌دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم (ایپک یولی) از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

خیابان تربیت به‌دلیل قدمت تاریخی خود میزبان مکان‌ها و بناهای قدیمی بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به «بازارچه شیشه‌گرخانه» اشاره کرد.

ارگ علیشاه

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان امام خمینی، جنب مصلی تبریز
  • زمان بازدید: ۹:۳۰ تا ۱۷:۳۰ عصر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه پیاده

ارگ علیشاه با قدمتی ۷۰۰ ساله، یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور و همچنین، از جمله مهم‌ترین دیدنی‌های تبریز است. بنا به نقل قول‌ها و یادداشت‌های جهانگردان تاریخی، ارگ علیشاه تنها بنای مرتفع شهر تبریز بوده که حتی از دوردست دیده می‌شده است. این مجموعه بی‌نظیر، ابتدا به‌صورت مسجدی عظیم بنا شده بود که در اثر گذر زمان، همچنین زمین‌لرزه‌های متعدد این شهر (در حدود ۴۰ زمین‌لرزه) و نیز جنگ‌ها تا حدود زیادی تخریب شده است. در حال حاضر، تنها بخش باقی‌مانده از این بنا دیوار مرتفعی است که به نام ارگ علیشاه خوانده می‌شود.

روز پنجم

بازار تبریز

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان جمهوری اسلامی
  • زمان بازدید: ۶:۳۰ صبح تا ۲۱ شب

مجموعه بازار تاریخی تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به‌ عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. بازار تبریز از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که معماران زبردست آن را بازسازی کردند و بازار کنونی مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است. بازار تبریز که در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با طولی معادل یک کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های به‌ هم‌ پیوسته و مسقف دنیا است.

برنامه سفر تبریز

پس از گشت‌وگذار در بازار تبریز و بازدید از دالان‌ها، تیمچه‌ها، حیاط‌ها و سراهای دیدنی آن از جمله سرای مظفریه (بازار فرش دستباف) می‌توانید به کمک نقشه مستقیم وارد حیاط مسجد جامع تبریز شوید.

البته پیشنهاد می‌کنیم تا به هنگام گشت‌وگذار در بازار تبریز فرصت چشیدن طعم غذاهای خوشمزه رستوران‌های مشهور بازار مانند رستوران حاج علی در ابتدای راسته کفاش‌ها را از دست ندهید. پس از صرف ناهار کافی است تا به آن‌طرف خیابان بروید و از موزه مشروطه دیدن کنید.

خانه مشروطه تبریز

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان مطهری، روبر.ی مسجد جامع تبریز
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۲۰ شب
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه

خانه مشروطه (موزه مشروطه) تبریز یکی از خانه‌های مهم و تاریخی است که در زمان انقلاب مشروطیت محل تصمیم گیری‌های مهم سران آن بوده است. نخستین مالک این خانه‌ تاریخی که در سال ۱۲۴۷ به دست حاج ولی معمار ساخته شد، حاج مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمله یکی از بازرگان خوشنام و طرفداران آزادی بود. پس از آن که محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست، در سال ۱۲۸۷ حاج مهدی کوزه‌کنانی برای پشتیبانی از مشروطه‌خواهان این خانه را در اختیار آن‌ها قرار داد و این خانه محل تجمع برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه در آذربایجان شد که از جمله آن‌ها می‌توان به ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقافرشی و البته خود حاج مهدی کوزه‌کنانی اشاره کرد.

اگر از گشت‌وگذار خسته نشده‌اید و همچنان مشتاق بازدید از دیدنی‌های تبریز هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا سوار ماشین شده و به‌سمت محله ششگلان حرکت کنید. البته به یاد داشته باشید که در محوطه بازار تبریز چند پارکینگ بزرگ وجود دارد و می‌توانید بدون دغدغه از این منطقه بازدید کنید.

خانه پروین اعتصامی

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان ششگلان، کوچه عباسی
  • زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه با خودرو و ۳۲ دقیقه پیاده

خانه پروین اعتصامی، مشهورترین شاعر زن ایران، در تبریز قرار دارد که مربوط به دوره پهلوی اول است، این خانه امروز به ثبت ملی رسیده است، مساحت کلی خانه هزار و ۳۰۰ متر مربع است که از زمان افتتاح تا امروز محل دائمی نمایشگاه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی شده است. همچنین، این خانه محل دائمی خانه شعر و ادب آذربایجان است.

نکته قابل‌توجه اینکه برای رسیدن به خانه مشروطه از سمت بازار باید از مسیر چای‌کنار عبور کنید و ازاین‌رو، می‌توانید در طول مسیر از پل قاری نیز دیدن کنید.

موزه قاجار

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: خیابان ششگلان، جنب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی
  • زمان بازدید: همه‌روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ عصر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

خانه‌ امیر نظام گروسی یکی از عمارت‌های زیبای به‌جای‌مانده از دوران قاجار است. امیر نظام گروسی که یکی از رجال سیاسی و نویسنده‌های دوره‌های قاجار بود و این خانه را در دوران ناصرالدین شاه برای خود بنا کرد. بعد از سقوط سلسله‌ قاجار، دولت پهلوی از این ساختمان به‌عنوان اداره‌ی دارایی و اداره‌ فرهنگ استفاده می‌کرد. ساختمان امروزی این بنا تنها بخشی از عمارت است و متاسفانه قسمت‌های دیگر آن تخریب شده است. در سال ۱۳۷۰ سازمان میراث فرهنگی این بنا را خریداری و با پایان یافتن مرمت آن در سال ۱۳۸۵، آن را تبدیل به موزه‌ی قاجار کرد. گفتنی است کلیه اشیای این موزه مانند ظروف چینی، آلات موسیقی و... اهدایی مردم هستند.

مقبره ‌الشعرا

برنامه سفر تبریز

  • نشانی: محله سرخاب، خیابان ثقه‌الاسلام، رو‌به‌روی آزمایشگاه استان
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با خودرو

و در پایان، پیشنهاد می‌کنیم تا گردش در تبریز را با بازدید از مقبره ‌الشعرا به پایان برسانید. مقبره الشعرا یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز و مدفن نزدیک به ۴۰۰ شاعر و عارف نامی کشور عزیزمان ایران و سایر کشورهای منطقه است. مقبره استاد شهریار وسط این مجموعه تاریخی و فرهنگی قرار دارد. ارتفاع این یادمان در حدود ۳۰ متر است.

البته محله‌ سرخاب و ششگلان تبریز از دیگر محله‌های قدیمی این شهر هستند. در صورتی که زمان اضافی برای اقامت و گشت‌وگذار در تبریز را داشته باشید در گوشه ‌و کنار این محله‌ها می‌توانید خانه‌های قدیمی مانند خانه‌ شربت‌اوغلی، خانه‌ سرخه‌ای، خانه‌ صرافلار و خانه‌ بلورچیان را ببینید که هرکدام مهر تاییدی بر قدمت این مناطق است.

عکس کاور: پویا عباسی

مطالب مرتبط:

دیدگاه