۱۱ نکته که باید قبل از کوله‌ گردی در آفریقا بدانید

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
۱۱ نکته که باید قبل از کوله‌ گردی در آفریقا بدانید

کوله‌گردی سفری هیجان‌انگیز و جذاب است به خصوص اگر مقصد این سفر پرماجرا، قاره‌ی پهناور آفریقا باشد. تنوع جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی در این قاره، آن را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به خصوص برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. اگر برای کوله‌گردی در آفریقا برنامه‌ریزی می‌کنید، این نکات را قبل از سفر در نظر بگیرید. با کجارو همراه باشید.

برای کوله‌گردان شجاع و ماجراجو، قاره‌ی پهناور آفریقا، جذابیت خاصی دارد. تنوع جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ‌ها و سنت‌های متفاوت در این قاره، باعث می‌شود که تجربیات متفاوت و منحصربه‌فردی در سفر به آفریقا داشته باشید.

آفریقا بعد از آسیا و آمریکا، سومین قاره‌ی پهناور دنیا است که یک هفتم از جمعیت جهان را در خود جای داده است. این قاره، قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به آفریقا، تماشای پوشش گیاهی و جانوری متنوع و منحصربه‌فرد آن است. در واقع سافاری آفریقا یکی از بهترین فعالیت‌های تفریحی در سفر به این قاره‌ی شگفت‌انگیز است.

اگر برای کوله‌گردی در آفریقا برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است قبل از سفر به نکاتی توجه کنید که باعث می‌شود سفر بهتر و بی‌دغدغه‌تری داشته باشید و با کوله‌باری از خاطرات خوب به خانه برگردید.

۱. آفریقا یک کشور نیست

برخلاف تصور عموم مردم، آفریقا یک کشور نیست بلکه قاره‌ای متشکل از ۵۴ کشور مختلف است که آفریقای جنوبی یکی از کشورهای آن است. یک میلیارد نفر با ۲۰۰ زبان مختلف در این قاره‌ی متنوع و شگفت‌انگیز زندگی می‌کنند. در این قاره‌ی پهناور، دیدنی‌های زیادی چه از نظر فرهنگی و چه از نظر جاذبه‌های طبیعی وجود دارد که مسلما شما در یک سفر کوتاه چند روزه یا چند ماهه نمی‌توانید همه‌ی زیبایی‌های آن را ببینید.

۲. در سفر به آفریقا صبور باشید

در بیشتر کشورهای آفریقایی، وسایل حمل و نقل عمومی، جدول‌های زمانی مختلفی دارند که معمولا تغییر می‌کنند. اتوبوس‌ها و قطارها سر ساعت حرکت نمی‌کنند بلکه منتظر می‌مانند تا قطار و اتوبوس کاملا پر شود. بنابراین در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در بیشتر کشورهای آفریقایی باید صبور باشید و انتظار داشته باشید که سفرهای شما با تاخیرهای زیادی انجام شوند.

آفریقا

۳. در آفریقا هرچیزی که سریع‌تر از شما حرکت کند، وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی محسوب می‌شود

اگر قصد دارید در آفریقا با وسایل نقلیه‌ی عمومی جابه‌جا شوید باید تعریف خود از وسایل حمل و نقل عمومی را تغییر دهید. در آفریقا هر چیزی که سریع‌تر از انسان حرکت کند به عنوان وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد! مینی‌ون، کامیون، دوچرخه و موتور، کشتی بخار، اسب و درشکه، چهارپایان و حتی شتر، بخشی از سیستم حمل و نقل غیررسمی در بخش‌های مختلف آفریقا هستند.

آفریقا

۴. در آفریقا خطرات زیادی در کمین شما است

پوشش گیاهی و جانوری شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد آفریقا، یکی از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگران به این قاره‌ی پهناور است. اما هر دوی این‌ها اگر مراقب خود نباشید و اقدامات احتیاطی را جدی نگیرید، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. اگر می‌خواهید زنده و سالم به خانه برگردید باید به توصیه‌های اهالی و راهنمایان تور توجه کنید و به قوانین احترام بگذارید.

۵. فاصله‌های طولانی را تحمل کنید

در قاره‌ی اروپا در ده ساعت می‌توانید خود را از لندن به جنوب فرانسه برسانید اما در آفریقای جنوبی، ده ساعت رانندگی، شما را به زحمت به استان یا ایالت بعدی می‌رساند. بنابراین در نظر داشته باشید که برای جابه‌جا شدن بین شهرها و کشورها باید مسیرهای طولانی را طی کنید و ساعات زیادی را در راه بگذرانید.

۶. گرد و خاک، حریم شخصی شما را رعایت نمی‌کند

بسیاری از افراد، فصل‌های سردتر و خشک زمستانی را برای کوله‌گردی در آفریقا انتخاب می‌کنند. اما باید به این نکته هم توجه کنید که در این ایام، گرد و خاک قرمزرنگ، تمام روزنه‌ها و حفره‌های کوله‌پشتی و حتی بدنتان را می‌پوشاند!

۷. گیاه‌خواری شامل صرف گوشت مرغ هم می‌شود!

در بسیاری از زبان‌های آفریقایی، عبارت «من گیاه‌خوار هستم» وجود ندارد. گوشت و پوره‌ی ذرت، دو غذای اصلی و مهم برای بیشتر آفریقایی‌ها هستند و در رژیم غذایی گیاه‌خواران، مرغ هم وجود دارد.

۸. برای تورهای بهتر، هزینه کنید

هر چقدر هم که بخواهید صرفه‌جویی کنید، گاهی مجبور می‌شوید برای دریافت خدمات بهتر، پول بیشتری بپردازید. متاسفانه افراد زیادی پیدا می‌شوند که به بهانه‌ی هزینه‌های کمتر، اصول و قواعد اداره‌ی یک تور را زیر پا می‌گذارند. از تورهای معتبر داخلی قابل اعتماد استفاده کنید تا تجربه‌ی شگفت‌انگیزی از سفر به آفریقا داشته باشید. برای انتخاب تور خوب، بهتر است صرفه‌جویی را فراموش کنید تا امنیت و سلامتی شما با مشکل مواجه نشود.

آفریقا

۹. آب‌میوه سفارش ندهید

در بسیاری از رستوران‌های سراسر آفریقا به خصوص آنهایی که ارزان‌تر هستند، بهتر است که آب‌میوه سفارش ندهید. این آب‌میوه‌ها معمولا عصاره‌ و کنسانتره‌ی میوه هستند که با آب لوله‌کشی ترکیب می‌شوند و به عنوان آب‌میوه در اختیار شما قرار می‌گیرند. برای حفظ سلامتی خود در طول سفر، بهتر است آب‌میوه سفارش ندهید مگر از جای مطمئن.

۱۰. هر چیزی که می‌خوانید و می‌شنوید، باور نکنید

بسیاری از رسانه‌های سراسر دنیا، تلاش می‌کنند تا آفریقا را ناآرام‌تر از آن چیزی که هست، نشان دهند. در عین حال که شورش‌های زیادی در گوشه و کنار آفریقا وجود دارد اما این قاره، به طور کامل درگیر جنگ و درگیری‌های مسلحانه نیست. بسیاری از کشورهای آفریقایی، مقصدهای گردشگری امنی هستند.

آفریقا

۱۱. آفریقا یک مقصد گردشگری کسل‌کننده نیست

کوله‌گردی در آفریقا، ممکن است سخت و گاهی خطرناک باشد اما به هیچ‌وجه تکراری و خسته‌کننده نیست. برای اینکه تجربیات لذت‌بخشی در سفر به آفریقا داشته باشید، باید سختی‌های زیادی را به جان بخرید اما مطمئن باشید که سفری به‌یادماندنی خواهید داشت. تنوع فرهنگ‌ها و جاذبه‌های طبیعی، باعث می‌شود که سفری متفاوت را تجربه کنید و با کوله‌باری از تجربیات منحصربه‌فرد و خاطرات خوب به خانه برگردید.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه