۱۱ نکته در مورد کوله‌ گردی در جنوب شرق آسیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
۱۱ نکته در مورد کوله‌ گردی در جنوب شرق آسیا

 یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای کوله‌گردان، کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند. تنوع فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی این بخش از آسیا، گردشگران زیادی را به سفر ترغیب می‌کند. اگر جنوب شرق آسیا را برای کوله‌گردی خود انتخاب کرده‌اید، این نکات را در سفر خود مدنظر قرار دهید. با کجارو همراه باشید.

جنوب شرق آسیا، ترکیبی وسوسه‌انگیز از کوه‌های آتشفشانی، جنگل‌های بارانی، مزارع پلکانی برنج، سواحل زیبا و صخره‌های مرجانی شگفت‌انگیز است. در واقع این منطقه از آسیا، مقصدی جذاب و البته قابل دسترس برای مسافران مستقلی است که بدون تور و در قالب کوله‌گردی سفر می‌کنند.

در سفر به جنوب شرق آسیا، می‌توانید روزهای متمادی در آثار باستانی به‌جامانده از تمدن‌های پیشین گشت‌وگذار گنید. سواحل شگفت‌انگیز و زیبا، مراسم مذهبی و جشنواره‌های جالب و متفاوت، ورزش‌ها و تفریحات متنوع در دل طبیعت، بازدید از هزاران معبد و مکان مذهبی و چشیدن طعم غذاهایی متفاوت، از جذابیت‌های سفر به این گوشه از کره‌ی خاکی هستند.

به طور خلاصه، در این منطقه برای هر سلیقه و بودجه‌ای، جذابیت و تفریحی متفاوت وجود دارد. اگر اولین بار است که برای کوله‌گردی در جنوب شرق آسیا برنامه‌ریزی می‌کنید، این نکات به شما کمک می‌کند تا بهترین بهره را از سفر ببرید و با کوله‌باری از خاطرات خوب، به خانه برگردید.

۱. با توجه به آب‌و‌هوا، برنامه‌ریزی کنید

بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا، آب‌و‌هوای گرم و مرطوب استوایی دارند و اختلاف آب‌و‌هوا در آنها بسیار اندک است مگر در زمان بادهای موسمی که دو بار در سال اتفاق می‌افتد. قبل از اینکه برای سفر برنامه‌ریزی کنید، آب‌و‌هوای کشور مورد نظرتان را در سایت‌های معتبر، بررسی کنید.

جنوب شرقی آسیا

۲. از مناطق توریستی فاصله بگیرید

جنوب شرقی آسیا به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و فرهنگ متفاوت، مقصد گردشگری محبوب و شناخته‌شده‌ای است. اما علاوه بر مناطق توریستی، جاهای دیدنی زیادی دارد که معمولا مورد توجه گردشگران قرار ندارند؛ سواحل دنج و خلوت یا شهرهای کوچک و آرامی که سفر در آنها مزایای متعددی دارد. یکی اینکه قیمت‌ها در آنها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و دیگر اینکه از سیل جمعیت گردشگران در اماکن عمومی، خبری نیست.  

۳. غذاهای خیابانی را امتحان کنید

متفاوت‌ترین و لذیذترین غذاهای دنیا را در کشورهای جنوب شرقی آسیا خواهید چشید و خبر خوب اینکه معمولا غذاهای ارزان‌تر لذیذتر و به غذاهای محلی کشورها شبیه‌تر هستند. در بازارچه‌ها و کنار خیابان‌ها فروشنده‌های متعددی را خواهید دید که غذای خیابانی ارزان و لذیذ عرضه می‌کنند. بازارچه‌های شبانه، بهترین مکان برای چشیدن طعم غذاهای اصیل با قیمت‌های پایین است. در کنار غذاهایی که ممکن است برای بسیاری از ذائقه‌ها مناسب نباشد، انواع نودل و غذاهای پرادویه‌ی محلی در غرفه‌های فروشندگان خیابانی پیدا می‌شود.

جنوب شرقی آسیا

۴. در کنار صرفه‌جویی، گاهی ولخرجی کنید

هزینه‌ی روزانه‌ی شما در سفر به جنوب شرق آسیا، بسته به اینکه به کدام کشور سفر کنید و چقدر راحتی و امکانات در نظر بگیرید، متفاوت است. در بعضی از کشورها می‌توانید با ۲۰ دلار در روز سر کنید اما این مقدار برای حداقل امکانات است؛ مثلا اقامت در اماکن اقامتی ارزان، غذاخوردن در غرفه‌های خیابانی و سفر با اتوبوس‌های داخلی. درست است که کوله‌گردی سفری ارزان است اما گاهی اوقات بد نیست کمی بیشتر هزینه کنید و امکانات بهتری در اختیار بگیرید تا در سفر زیاد سختی نکشید.

۵. از اهالی یاد بگیرید

در بسیاری از مناطق کمتر شناخته شده، فرهنگ قبیله‌ای بر جوامع حاکم است. با سفر به این مناطق، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از سفر در کشورهای آسیایی داشته باشید. می‌توانید از اهالی در مورد فرهنگ و آداب ‌و ‌رسوم‌شان یاد بگیرید و چند روزی مثل آنها زندگی کنید. 

جنوب شرقی آسیا

۶. فعالیت‌های تفریحی در طبیعت را دنبال کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانند یک جا بنشینند و دائم به دنبال تفریحات و ورزش‌های مختلف به خصوص در دل طبیعت هستند، در جنوب شرق آسیا ناامید نخواهید شد. انواع ورزش‌ها و تفریحات از جمله موج‌سواری، دوچرخه‌سواری کوهستان، قایق‌سواری، کوه‌نوردی و هزاران تجربه‌ی ماجراجویانه‌ی دیگر برای کوله‌گردان فعال و ماجراجو وجود دارد.

۷. برای بازدید از معبدها، وقت بگذارید

یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری جنوب شرق آسیا، معابد باشکوه و متعدد است. بناهای مذهبی باستانی و جدید زیادی در این کشورها وجود دارند که حتما باید برای بازدید از آنها وقت بگذارید. از میان مشهورترین معابد جنوب شرقی آسیا می‌توان به معبد آنگکور (Angkor) در کامبوج اشاره کرد. این معبد در شهر آنگکور واقع شده است که به عنوان پایتخت امپراطوری کهن خمر (Khmers) شناخته می‌شود.

جنوب شرقی آسیا

۸. کوه‌نوردی کنید

سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا، بدون تجربه‌ی جذاب و شگفت‌انگیز کوه‌نوردی، کامل نخواهد بود. این منطقه کوه‌های مشهور و متعددی دارد که می‌توانید صعود از آنها را در قالب تورهای مختلف تجربه کنید. یکی از مشهورترین این کوه‌ها، کوه کینبالو (Kinabalu) در مالزی است. این قله، دومین کوه بلند در جنوب شرقی آسیا است که ۴۰۹۵ متر ارتفاع دارد. این قله به همراه پارک کینبالو، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

۹. از سواحل زیبا دیدن کنید

زیباترین مناظر ساحلی دنیا را در کشورهای جنوب شرقی آسیا خواهید دید. سواحل شنی سفید در کنار آب‌های لاجوردی دریا و جنگل‌های نخل، چشم‌اندازهایی هستند که در سفر به این منطقه نباید آنها را از دست بدهید. اگر به ورزش‌های آبی علاقه دارید، آب‌های آرام استوایی فرصتی عالی را برای تجربه‌ی جذاب غواصی چه برای تازه‌کاران و چه برای غواصان حرفه‌ای فراهم می‌کنند.

جنوب شرقی آسیا

۱۰. از وسایل حمل و نقل داخلی و محلی استفاده کنید

سیستم‌های حمل و نقل محلی در کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار یکپارچه و منظم هستند که در طول سفر خود در کشورهای این منطقه می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. یکی از مزایای این وسایل این است که با اهالی شهرها و کشورها آشنا می‌شوید و شیوه‌ی زندگی آنها را از نزدیک می‌بینید. حمل و نقل زمینی بین کشورهای همسایه، سرراست و کارآمد است اگر صبور باشید و زیر و بم آن را یاد بگیرید.  

۱۱. مراقب سلامتی خود باشید

بسیاری از مسافران این منطقه، با ناراحتی معده مواجه می‌شوند. اما اگر نکات بهداشتی در مورد مصرف آب و غذا را رعایت کنید و قبل از سفر واکسیناسیون ‌و پیشگیری‌های لازم را انجام دهید، با مشکل مواجه نمی‌شوید. بیمه‌ی مسافرتی را فراموش نکنید. بسیاری از بیماری‌ها علائم خود را به زودی نشان نمی‌دهند. تا یک سال، در صورتی که بیمار شدید حتما به پزشک اطلاع دهید که به کدام کشورها سفر کرده‌اید.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه