۹ مهارت بقا در سفر (قسمت دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۱۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
 ۹ مهارت بقا در سفر (قسمت دوم)

مهارت‌هایی وجود دارند که شاید فقط یک بار در طول زندگی به درد هر فردی بخورد اما همان یک بار در صورت تسلط نداشتن به آن‌ها جان فرد به خطر بیفتد. یک سری از این مهارت‌ها مربوط به بقا و زنده‌ماندن در طبیعت و سفر در شرایط اضطراری هستند. با کجارو همراه باشید تا برخی از مهارت‌های بقا را بیاموزیم.

آیا بلدید در طبیعت بدون کبریت یا فندک آتش روشن کنید تا بتوانید از گرمای آن برای زنده ماندن و البته جوشاندن آب، پختن غذا یا دور نگه داشتن حیوانات وحشی استفاده کنید؟

آیا می‌توانید در صورت گم شدن در طبیعت در طول سفر برای خود آب یا منابع غذایی بیابید؟ آیا می‌دانید چطور دمای بدن خود را حفظ کنید؟ چطور آب و غذا را جیره‌بندی کنید و ...؟

در بخش اول این مقاله روشن کردن آتش، یافتن و جیره‌بندی آب را آموختیم. اگر اهل سفر یا ماجراجویی هستید بخش دوم را نیز دنبال کنید تا مهارت‌های دیگری را برای بقا در طبیعت بیاموزیم.

۴. چطور دمای بدن را حفظ کنیم؟

بقا در سفر

حفظ دمای بدن برای خودمان می‌تواند یک مهارت مهم در جهت بقا باشد و گاهی روش صحیح این کار کمی گیج‌کننده است. برای مثال ممکن است در آغوش گرفتن یک صخره و خوابیدن روی آن مفید باشد اما اگر باعث انتقال دمای بدن به صخره شود این کار یک ضرر بزرگ است.

در زمانی که می‌خواهید دمای بدن را حفظ کنید جلوگیری یا کنترل این عوارض مهم است: انتقال سطحی (انتقال دما به سطوح سرد اطراف)، انتقال هوایی (انتقال گرما به هوای اطراف)، تبخیر و تنفس (از دست دادن دما به علت تعریق و تنفس) و تابش (اجازه دهید دما به آسمان بالای سرتان برود). برای جلوگیری از هر مورد به ترتیب زیر عمل کنید:

  • انتقال سطحی: سعی کنید مواد یا اجسامی را بین خود و سطوح سرد قرار دهید.
  • انتقال هوایی: از جریان‌های هوایی و باد دوری کنید.
  • تبخیر و تنفس: اگر گرمتان شد سعی کنید لباس‌های خود را در نیاورید.
  • تابش: سعی کنید بر روی سرتان یک پوشش داشته باشید مخصوصا در طول شب.

۵. چطور یک سرپناه بیابیم؟

بقا در سفر

راه‌های مختلفی برای یافتن یا ساختن سرپناه در طبیعت وحشی وجود دارد. از جمله انتخاب محل مناسب (اگر در فضای سرد هستید مکانی را بیابید که رو به تابش خورشید باشید. اطراف نهر‌ها و آب‌هایی که ممکن است سرریز کند مناسب نیستند) و کار کردن با مصالح و امکانات در دسترس (از غارها گرفته تا پانچوی شخصیتان). برای یادگیری تصویری این ویدئو کمک خواهد کرد.

بقا در سفر

در محیط‌های شهری و حومه‌ای نیز در صورت اضطرار می‌توان با استفاده از دور ریختنی‌های موجود در زباله‌دان مانند جعبه کارتنی، نوارچسب و غیره برای خود سرپناه موقت ساخت که برای حفظ دمای بدن مفید هستند. طریقه‌ی ساختن این نوع سرپناه را در منابع مختلف اینترنتی می‌توان یافت.

۶. چطور برای غذای سالم جستجو کنیم؟

جستجو کاری نیازمند مهارت و دانش است تا بتوانیم غذای سالمی به دست بیاوریم. اما گیاهان قابل خوردن در طبیعت به راحتی گل خودروی حیاط پشتی در دسترس هستند. با کمی تحقیق و مطالعه این گیاهان را در شرایط محیطی مختلف بشناسید.

بقا در سفر

اگر اوضاع خطرناک و بحرانی شد شاید مجبور شوید به سراغ غذاهایی بروید که در شرایط عادی طرفشان نمی‌رفتید. موریانه، جیرجیرک و کرم مثال خوبی برای این نوع خوراکی‌ها هستند. شما حتی می‌توانید مارهای سمی را با جدا کردن سرشان، عقرب‌ها را با جداکردن دم نوش جان کنید البته تا جایی که بلد باشید این عزیزان را بدون مشکل و نیش خوردن شکار کنید! شکار و گیر انداختن حیوانات دیگر نیز با مطالعه و تمرین قابل انجام است.

۷. چطور در شرایط اضطراری سلامتی و بیماری خود را به خانه برسانیم؟

بقا در سفر

در شرایط اضطراری سلامت و بیماری، اگر بیمه‌ی سفری ندارید بسیار مهم است که با نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری کشور خود تماس بگیرید. افرادی که در سفارت هستند می‌توانند خدمات مفیدی را برای شما ارائه کنند از قبیل ارائه‌ی اطلاعات تماس پزشکان محلی معتبر، اطلاع‌رسانی به خانواده، دریافت اطلاعات پزشکی از پزشک شخصی خودتان، کمک در دریافت پول و منابع مالی از خانه و در برخی موارد بازگشت دادن اضطراری شما به محل زندگی و شهرتان. به یاد داشته باشید در بیشتر مواقع شما برای هزینه‌های این خدمات مسئولیت دارید.

۸. چطور به سرعت پول به دست بیاوریم؟

اگر مورد سرقت واقع شدید معمولا باید مثل هرجایی مشکل را به پلیس محلی گزارش دهید. سپس با سفارت تماس بگیرید تا پاسپورتتان جایگزین شود، به صورت قرضی یا از خانه پول به دست بیاورید، کارت‌های اعتباری را غیر‌فعال کنید و ... .

بقا در سفر

اگر پولتان تمام شد و بانک‌ها هم تعطیل بودند، می‌توانید روش‌های ذکر شده در بالا را انجام دهید. برای سرپناه می‌توانید به هاستل‌ها بروید چون در بیشتر‌ آن‌ها در ازای سرپناه می‌توان کار کرد.

اگر کارت اعتباریتان قفل شد حتما با بانک خود تماس بگیرید شاید راهی پیدا شد تا به طور موقت مشکل شما را حل کند.

اگر حسابی به مشکل برخوردید و بینوا شدید، از درخواست کمک نترسید. باور نمی‌کنید مردم چه کمک‌هایی ممکن است بکنند. ارزش امتحان کردن را دارد. حتی می‌توانید کار‌های ساده را در فروشگاه‌ها و ... انجام دهید تا در ازایش سرپناه، غذا، پول و ... بگیرید.

پیشنهاد مترجم: همیشه در جایی برای خود پول مختصری به عنوان پول اضطراری نگه دارید. برای مثال من همیشه در زیر کاور تلفن همراهم به اندازه‌ی هزینه‌ی تاکسی اسکناس دارم یا در سفر‌های خارجی حداقل ۱۰۰ دلار در جایی پنهان می‌کنم. به یاد داشته باشید این پول آخرین امیدتان است و تحت هیچ شرایطی در حالات عادی نباید مصرف شود.

۹. چطور از زندان بیرون بیاییم!

بازداشت شدن در مکان‌های غریبه می‌تواند بسیار ترسناک باشد. مسافرین ممکن است اسیر قوانین متفاوت محلی شوند و ندانستن آن‌ها به ندرت به عنوان عذر پذیرفته می‌شود.

بقا در سفر

اگر در کشور‌های خارجی درگیر روند قضایی شدید لازم است سریعا با سفارت یا کنسولگری کشور خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند برای شما وکیل بیابند، با خانواده‌ی شما ارتباط برقرار کنند، امکان انتقال پول را ایجاد کنند، ترتیب مراقبت پزشکی را بدهند و ... .

آیا شما درگیر موارد گفته شده بوده‌اید؟ اگر تجربه یا نظری دارید در بخش نظرات با کجارویی‌های دیگر در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه