تور مجازی: شبه جزیره یامال؛ روسیه

سارا کرایی
سارا کرایی چهار شنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
تور مجازی: شبه جزیره یامال؛ روسیه

شبه‌جزیره یامال در روسیه یکی از معدود نقاط کره زمین است که در آن شاهد پدیده زیبای شفق قطبی خواهید بود. یامال جایی است که هیجان، ماجراجویی، آشنایی با فرهنگ و طبیعتی متفاوت را تجربه خواهید کرد. در ادامه تور مجازی با کجارو همراه باشید.

جغرافیای روسیه، به خاطر وسعت بسیار این کشور، قدری پیچیده و دشوار به نظر می‌آید. شاید خیلی‌ها نام بسیاری از نقاط مختلف این کشور پهناور را شنیده و اندک اطلاعاتی درباره هرکدام داشته باشند، اما حتی کسانی که ادعا دارند دانش خوبی درباره جغرافیای روسیه دارند ممکن است با نام‌های ناآشنای بسیاری مواجه شوند.

شبه جزیره یمل

در مقالات تور مجازی بیش از هر کجای این کره خاکی، کشور روسیه است که مورد توجه تیم عکاسی ایرپانو قرار گرفته است  و این امر نه‌تنها به خاطر ملیت روسی اعضای این تیم عکاسی است بلکه به خاطر جغرافیای خاص و تنوع زیست محیطی این کشور دیدنی است. در این مطلب از تور مجازی با همراه باشید و با یکی از زیبایی‌های چشم‌نواز این سرزمین یعنی شبه‌جزیره یامال (yamal) بیشتر آشنا شوید.

شبه جزیره یمل

کمربند جغرافیایی جنوب/شرق روسیه که از کوهستان‌های سایان، آلتایی، بایکال و پریموری تشکیل می‌شود شهرت جهانی دارد؛ با این حال، هنوز بسیاری از این مسئله که شهر مسکو و پتروپاولوفسک - کامچاتسکیی در یک عرض جغرافیایی قرار دارند بی‌اطلاع هستند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بخش‌های شمالی روسیه به چه شکل هستند. این بخش‌ها، شمال نام‌هایی ناآشنا هستند که احتمالا تابه‌حال زیاد به گوشتان نخورده است: دریای لاپتف (دریایی حاشیه‌ای در اقیانوس منجمد شمالی)، شبه‌جزیره کل، دریای بارنتز (انشعابی از اقیانوس منجمد شمالی)، شبه‌جزیره تایمیر، یامال و دریای کارا.

شبه جزیره یمل

شبه‌جزیره یامال بخشی از ناحیه خودگردان یامالو-ننتس است و در دو سوی رود اب (Ob River) ـ در عریض‌ترین نقطه رود، جایی که درون دریای کارا سرازیر می‌شود ـ قرار گرفته است. این ناحیه بیشتر از تندرا (دشت‌های بی‌درخت پوشیده از گلسنگ در نواحی قطبی) و لجن‌زار تشکیل شده است و تنها در بخش‌های جنوبی این ناحیه است که درختان رشد می‌کنند. اقتصاد این ناحیه وابسته به پیشرفت صنعت تولید گاز است. پیشه مردم محلی این منطقه اغلب جمع‌آوری گوزن و ماهیگیری است. سالخارد، پایتخت یامال، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای این منطقه است. اینجا شهری دنج و آرام با جمعیتی حدود ۵۰,۰۰۰ نفر است.

شبه جزیره یمل

از شهر مسکو تا سالخارد با پرواز چیزی حدود ۳ ساعت در راه خواهید بود. اگر حدود ۳۰ کیلومتر از سالخارد فاصله بگیرید، می‌توانید از منظره زیبای شفق قطبی لذت ببرید.  

شبه جزیره یمل

اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید شاهد «روز جمع‌آوری گوزن‌‌ها» در روستای آکسارکا (Aksarka village) باشید. نماینده‌هایی از جانب مردم محلی برای برقراری ارتباط و داد و ستد به اینجا می‌آیند تا هم تجارت کرده باشند و هم در مسابقه شرکت کنند.

شبه جزیره یمل

در کمال تعجب، مسابقه چوب کشی، با وجود اینکه کشش آرام یک چوب به‌سمت دو شرکت‌کننده را به نمایش می‌گذاشت، ورزشی بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. دو شرکت‌کننده در مقابل هم می‌نشینند و هر نفر یک سر چوب را به دست می‌گیرد و به طرف خود می‌کشد. اسکی‌های چوبی سنتی و نوع خاصی از پارو برای اسکی‌سواری استفاده می‌شود. اما جذاب‌ترین اتفاق این مسابقه شرکت گوزن‌ها است. همه شرکت‌کننده‌ها موفق به پایان رساندن مسابقه نمی‌شوند و هر یک به‌دلایل مختلف از مسیر منحرف می‌شوند. 

شبه جزیره یمل

تصاویر پانوراما

در اینجا می‌توانید ۱۷ تصویر پانورامای دیدنی و خیره‌کننده از سرزمین‌های برفی روسیه ببینید. 

تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۱:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

برای ما درباره شهرها و مکان‌هایی که دوست دارید در بخش‌های بعدی تور مجازی ببینید بنویسید. مطمئن باشید نظرات و پبشنهادات شما برای ما بسیار ارزشمند است.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه