فرودگاه‌ برلین تگل کجاست؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
فرودگاه‌ برلین تگل کجاست؟

شهر تاریخی برلین (بزرگترین شهر و پایتخت کشور آلمان) یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در اروپا محسوب می‌شود. از این رو در ادامه به معرفی فرودگاه‌ برلین تگل این شهر خواهیم پرداخت؛ همراه کجارو باشید.

برلین که به شهر خرس قهوه‌ای نیز شهرت دارد، به لحاظ جمعیت و مساحت یکی از بزرگترین و مهم‌ترین شهرهای قاره سبز به شمار می‌رود. برلین نیز همانند سایر هماتایان خود دارای جاذبه‌های بسیاری از جمله موزه‌ها، پارک‌ها و مراکز هنری متعددی است؛ ولی آنچه که برلین را از دیگر شهرهای اروپایی متمایز می‌کند، تاریخ پر فرازونشیب و تولد دوباره آن از میان خرابی‌ها و خاکستر جنگ جهانی دوم و غلبه بر دو دسته‌گی است که آثار آن همچنان در گوشه‌وکنار شهر باقی مانده است. یکی از جلوه‌های پیشرفت و نوسازی در برلین مربوط به صنعت هوانوردی و فرودگاه‌های بین‌المللی در این کلان‌شهر اروپایی است. به دلیل اهمیت جایگاه برلین در حوزه اقتصاد، صنعت و گردشگری این شهر دارای چند فرودگاه بین‌المللی برای تردد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است. بنابراین، در ادامه روند معرفی فرودگاه‌های جهان در وب‌سایت کجارو در این قسمت به معرفی فرودگاه‌های غیرنظامی برلین خواهیم پرداخت.

فرودگاه برلین تگل (Berlin Tegel Airport)

فرودگاه برلین تگل اصلی‌ترین فرودگاه بین المللی برلین، پایتخت جمهوری فدرال آلمان است. این فرودگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی با جابه‌جایی ۲۰/۷ میلیون مسافر به جایگاه چهارم پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های آلمان دست یافت و در عین حال یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های اروپا محسوب می‌شود.

مشخصات

  • نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)
  • کد یاتا: TXL
  • کد ایکائو: EDDT
  • ارتفاع از سطح دریا: ۳۷ متر
  • قطب اصلی خطوط هوایی: برلین ایر (Air Berlin) و جرمن‌وینگز (Germanwings)
  • فاصله هوایی تا تهران: ۳,۵۱۳ کیلومتر (۵ ساعت پرواز)

پایانه‌ها

فرودگاه برلین تگل

فرودگاه تگل دارای ۵ پایانه است؛ پایانه A، دارای ساختمانی شش ضلعی است و پایانه اصلی فرودگاه محسوب می‌شود. این بنا به دلیل موقعیت آن در نقشه فرودگاه باعث کاهش مسافت بین هواپیما تا خروجی پایانه تا کمتر از ۳۰ متر شده است و اغلب برای هواپیماهای غول‌پیکر مانند بوئینگ ۷۶۷ و ایرباس A330 استفاده می‌شود. پایانه B نیز به افتخار رادلف نبل (Rudolf Nebel) نام‌گذاری شده و در کنار بنای شش ضلعی قرار دارد.

پایانه C در سال ۲۰۰۷ به دلیل تکمیل ظرفیت دو پایانه دیگر به مجموعه فرودگاه اضافه شد و بیشتر برای پروازهای برلین ایر استفاده می‌شود.

فرودگاه برلین تگل

پایانه D نیز از سال ۲۰۰۱ در فرودگاه تگل آغاز به کار کرده است که پیش‌تر از آن برای پارکینگ خودرو استفاده می‌شود؛ این پایانه دارای حمل اتوبوسی و دو راهرو برای سوار شدن به هواپیما بوده و تنها بخش فعال فرودگاه تگل در شب است. در نهایت، پایانه E کوچک‌ترین بخش ورودی در فرودگاه تگل است که تنها دارای دو در خروجی است و در مواقع خاص استفاده می‌شود. البته پیش‌تر برای ساخت دومین ساختمان شش ضلعی در این فرودگاه برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل رکود اقتصادی متوقف شد.

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه برلین تگل در برلین غربی و در منطقه‌ای به همین نام در فاصله ۸ کیلومتری از مرکز برلین، ناحیه شمال غرب قرار دارد.

فرودگاه برلین تگل

  • فرودگاه تگل فاقد امکانات لازم برای حمل‌ونقل ریلی (قطار و مترو) است و تنها دو ایستگاه مترو در نزدیکی میدان تگل وجود دارد.
  • فرودگاه تگل از طریق بزرگراه A111 به شبکه راه‌های برلین متصل شده و به راحتی می‌توان با استفاده از خودرو یا تاکسی در مدت ۲۵ دقیقه به مرکز شهر دست یافت.
  • برخلاف شبکه ریلی، فرودگاه تگل به شبکه اتوبوسرانی BVG متصل بوده و مسافران می‌توانند به راحتی به اغلب نقاط شهر دسترسی پیدا کنند.

اطلاعات پرواز

فرودگاه برلین تگل

در حال حاضر، هیچ پروازی به این فرودگاه در برنامه شرکت‌های هوایی داخلی ثبت نشده و مسافران می‌توانند از پروازهای شرکت‌های خارجی مانند قطر ایرویز، برلین ایر یا اتحاد برای عزیمت به فرودگاه تگل استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه