ساختار فرودگاه های کشور غیراقتصادی است

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
ساختار فرودگاه های کشور غیراقتصادی است

تمام فرودگاه‌های تحت مالکیت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی بدون استثنا زیان‌ده هستند و حتی فرودگاه مهرآباد با آمار ۴۰۰ نشست و برخاست روزانه هم سودده نیست. این‌ها گفته‌های مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

«رحمت الله مهابادی» مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی گفت که براساس برنامه قرار است که تا پایان سال جاری حدود ۷ هزار میلیارد ریال طرح‌های فرودگاهی در ابعاد مختلف بهره‌برداری شود.

مهابادی

وی بیان کرد که بر اساس تصمیم مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه ماده‌ای مبنی بر امکان بهره‌گیری از مشارکت خارجی‌ها برای ایجاد شرکت‌هایی جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی با کارکردهای بین‌المللی و فرودگاهی گنجانده شده است که این اقدام مجلس می‌تواند کمک شایانی به بهبود خدمات‌رسانی و تسریع در تکمیل پروژه‌ها کند.

مهابادی با بیان اینکه رونق اقتصادی کشور به توسعه فرودگاه‌ها گره خورده است، افزود که ساختار اغلب فرودگاه‌های کشور غیراقتصادی است و به عنوان مثال فرودگاه بندرعباس در سال گذشته ۲۰ میلیارد هزینه جاری داشت اما میزان درآمد حدود ۳ میلیارد تومان بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه درباره بحث فضای لازم برای هواپیماهای جدید خریداری شده، گفت:

قرارداد خرید ۱۸۰ فروند هواپیما امضا شده است و ۲۰ فروند با ای تی آر هنوز امضا نشده البته این ۲۰۰ فروند طی ۱۰ سال وارد فضای هوایی و فرودگاهی کشور می‌شوند و همچنین سالانه تعدادی هواپیما از گردونه حمل و نقل جدا و تعدادی دیگر وارد فاز عملیاتی می‌شوند.

وی افزود بحث کمبود فضای باند در فرودگاه مهرآباد مطرح است که به تنهایی حدود ۳۰ درصد از ترافیک هوایی را به خود اختصاص می‌دهد. در این فرودگاه، حدود ۱۱ درصد از عرصه استفاده در اختیار شرکت فرودگاه‌ها قراردارد.

فرودگاه مهرآباد

مهابادی با اشاره به این موضوع که قبل از اتفاقات رخ داده در کشور اوکراین، میزان پروازهای عبوری از کشور حدود ۴۵۰ پرواز بود، اپامه داد که پس از آن و با درخواست ایکائو از شرکت فرودگاه‌ها، میزان تقاضا برای عبور از آسمان ایران افزایش یافت. به طوری که تعداد پروازها در زمان اوج به ۱۱۶۱ پرواز رسیده بود و البته در حال حاضر این رقم کمتر از ۱۰۰۰ پرواز است. چرا که برخی نهادها از جمله ارگان‌های دفاعی و نیروهای مسلح برای ایجاد نقاط تبادل با سایر کشورها در مرزهای ایران همکاری لازم را انجام ندادند.

به گفته مهابادی، افزایش پروازهای عبوری موجب وابستگی متقابل شرکت‌های فرودگاهی و دولت مطبوع آنها با شرکت فرودگاهی ایران و همچنین دولت ایران می‌شود که این موضوع نوع جدیدی از امنیت ملی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت:

تمام فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت بدون استثنا زیان‌ده هستند و حتی فرودگاه مهرآباد با آمار ۴۰۰ نشست و برخاست روزانه هم سودده نیست.

وی ادامه داد که ساختار فرودگاه‌های کشور آسیب‌پذیر است و در صورتی که ساختار موجود اصلاح نشود، نمی‌توان به این شرایط ادامه داد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان از درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها را برخی نهادها برداشت کردند، افزود که هنوز برخی خطوط هوایی با وجود تغییر تعرفه بلیت‌ها، قیمت‌ها را تغییر نداده‌اند و این موضوع باید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گیرد.

وی به درآمد برخی فرودگاه‌های پرترافیک کشور اشاره کرد و گفت:

فرودگاه مهرآباد حدود ۲ هزار میلیارد تومان در سال و فرودگاه امام حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد.

مهابادی ادامه داد که هم اکنون AFQ (مرکز اندازه گیری کیفیت خدمات فرودگاهی) در حال بررسی کیفیت خدمات فرودگاهی ۲ فرودگاه مهرآباد و مشهد است و به نظر می رسد این فرودگاه‌ها در رتبه بالایی از لحاظ خدمات‌رسانی قرار گیرند. البته نتایج ارزیابی AFQ دو هفته آینده رسانه‌ای منتشر می‌شود.

وی تاکید کرد که در صورت اصلاح ساختار فضای کشور و اجرای طرح آسمان ایران شهر می‌توانیم به نقطه مناسبی در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی در منطقه برسیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت:

بر اساس ارزیابی‌ها از کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران، ۲ فرودگاه مهرآباد و مشهد در صدر لیست رضایت قرار دارند و شرکت فرودگاه‌ها در تلاش است که این دو فرودگاه را به بهترین فرودگاه‌ها از لحاظ خدمات فرودگاهی در منطقه تبدیل کند.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه