رئا، جزیره الاغ های پیژامه پوش

مینا رهبری
مینا رهبری یکشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
رئا، جزیره الاغ های پیژامه پوش

رئا یکی از جزایر فرانسه است که الاغ‌های پیژامه‌پوش آن باعث جذب گردشگر و توجه جهانی به این منطقه شده است. با کجارو همراه شوید تا با داستان این الاغ‌های پیژامه‌پوش و فلسفه‌ی به وجود آمدن این پیژامه‌ها بیشتر آشنا شوید.

رئا جزیره‌ای در فرانسه (در سواحل غربی فرانسه در نزدیکی لاروشل) و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تابستانی این کشور است که به داشتن سواحل شنی، آب‌های خنک و نسیم ملایم شهرت دارد و برای خانواده‌ها و گردشگران مکانی ایده‌آل به حساب می‌آید. یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی گردشگری این منطقه، الاغ‌های آن است!

الاغ های پیژامه پوش

الاغ‌های این جزیره الاغی از نژاد معمولی نیستند؛ آن‌ها به نژاد الاغ‌های پواتو تعلق دارند. در اصل این‌ها الاغ‌های منطقه‌ی پواتو در فرانسه هستند و جزو بزرگ‌ترین نژاد‌های الاغ‌ها محسوب می‌شوند. این الا‌غ‌ها به دلیل هیکل بزرگی که دارند، بیشتر به جای قاطر در صنعت نمک این جزیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. بارزترین ویژگی الاغ‌های پواتو، جدا از اندازه و بزرگی آن‌ها، پشم‌های بسیار بلند آن‌ها است که به آن «کانادت» می‌گویند. این پشم‌های بلند مانند رشته‌های نامرتب از بدن این الاغ‌ها آویزان است و باعث می‌شود هیکل بزرگ آن‌ها بیشتر به چشم بیاید. 

الاغ های پیژامه پوش

به دلیل اندازه‌ی بزرگ و قدرت زیاد، الاغ‌های پواتو در شورآب‌زارهای شرانت ماریتیم (Charente Maritime) و میادینی که نیش پشه‌ها و دیگر حشرات مشکل ایجاد می‌کنند، به کار گرفته می‌شدند. به منظور حفاظت از پاهای این الاغ‌ها از نیش پشه‌ها و حشرات دیگر، صاحبان آن‌ها هر روز قبل از این که الاغ‌ها سر کار بروند، به آن‌ها شلوارهایی خاص می‌پوشاندند. شلوارها از جنس پرده‌های قدیمی قرمز چهارخانه یا خاکستری راه‌راه به نام «Anes en Culotte» یا «الاغ در زیرشلواری» دوخته می‌شدند. 

الاغ های پیژامه پوش

الاغ‌های این جزیره دیگر در نمک‌زارها کار نمی کنند اما سنت پوشیدن این شلوارها تا به امروز ادامه دارد و بیشتر به منظور جذب گردشگر این کار را انجام می‌دهند. 

الاغ های پیژامه پوش

در گذشته قاطرهای پواتو در سراسر اروپا محبوب بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. اروپایی‌ها به آن‌ها «بهترین قاطرهای کارگر جهان» می‌گفتند. تا اواسط قرن بیستم، سالانه حدود ۳۰ هزار قاطر در منطقه‌ی پواتو پرورش داده شده و به سراسر جهان صادر میشد. اما همزمان با جنگ جهانی دوم، مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات در بسیاری از کارها افزایش یافت و این امر سبب شد که تقاضا برای این قاطرها کاهش یابد و بازار خرید و فروش آن هم کساد شود. جمعیت هم قاطرها و هم الاغ‌های پواتو به طور چشم‌گیری کاهش یافت. در سال ۱۹۷۷ فقط ۴۴ الاغ پواتو در سراسر جهان باقی ماند. در دهه‌‌های بعدی قرن بیستم تلاش‌هایی در راستای محافظت از نسل این حیوانات انجام شد و امروزه حدود ۴۵۰ الاغ پواتو در جهان زندگی می‌کنند. 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه