سفر ۵ روزه به غرب ایران

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی چهار شنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
سفر ۵ روزه به غرب ایران

سفر به غرب کشور تجربه‌ای جدید برای تمام مسافران نوروزی است. در این سفر ۵ روزه به غرب با کجارو همراه باشید.

۵ روز برای دیدن تمام زیبایی‌های غرب کشور زمانی بسیار کوتاه است اما غیرممکن نیست. در این مقاله سعی شده تا سفری ۵ روزه به شهرهای همدان، سنندج، کرمانشاه، ایلام و خرم‌آباد را برای شما برنامه‌ریزی کنیم.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنج

روز اول

مبدا: همدان

یک روز از سفر ۵ روزه ما به استان زیبای همدان اختصاص دارد. به‌علت کمبود وقت فقط مجال دیدن جاذبه‌های داخل شهر برای ما مهیا است. مگر اینکه بخواهید تنها یکی از جاذبه‌های لالجین یا غار علیصدر را برای امروز انتخاب کنید که می‌توان گفت بیشتر زمان ۱ روزه شما را می‌گیرد. پس این با شما است که کدام جاذبه را انتخاب کنید، داخل شهر یا خارج شهر.

مقبره بو علی سینا

مقبره بو علی سینا همدان

می‌توانید روز خود را با بازدید خود را از آرامگاه بو علی آغاز کنید. زیرا در همین حوالی مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد. موزه و کتابخانه بو علی نیز در همین مکان قرار دارند.

موقعیت مقبره بوعلی سینا روی نقشه

بیشتر بخوانید:

مقبره استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای همدان

استر و مردخای همدان

فاصله از آرامگاه بوعلی سینا: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

 در ادامه به مقبره استر و مردخای بروید. این مقبره که جزو آثار ملی به شمار می‌آید از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی یهودیان در ایران است.

 اگر خسته شدید می‌توانید به هتل یا محل اقامت خود بازگردید در غیر این صورت برای صرف ناهار چند غذاخوری در همین نزدیکی وجود دارند.

حمام قلعه

حمام قلعه همدان

فاصله از مقبره استر و مردخای: ۳ دقیقه پیاده‌روی

پس از استراحت ادامه بازدید را می‌توانید از حمام قلعه شروع کنید. قدمت حمام قلعه به اواخر دوران قاجار بازمی‌گردد و امروزه به موزه مردم‌شناسی استان همدان تبدیل شده است.

گنبد علویان

گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان

فاصله از حمام قلعه: ۱۱ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سر راه امامزاده عبدالله را خواهید دید.

بیشتر بخوانید:

گنبد علویان، یادگاری از معماری دوره‌ی سلجوقیان

تپه هگمتانه

هگمتانه همدان

فاصله از گنبد علویان: ۱۱ دقیقه پیاده‌روی

تپه کهن هگمتانه نخستین پایتخت ایران بوده است. این شهر قدیمی به‌همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته‌ی دیاکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هرکدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ی هگمتانه مشخص شده است که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ی باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است.

اگر همچنان وقت و حوصله داشتید دو مکان دیدنی دیگر در همین نزدیکی وجود دارد، نخست موزه باستان‌شناسی همدان که به‌صورت پیاده تنها یک دقیقه با تپه هگمتانه فاصله دارد، و دوم کلیسای گریگوری استفاتن که با تپه هگمتانه ۴ دقیقه پیاده‌روی دارد.

بیشتر بخوانید:

روز دوم

مبدا: همدان

مقصد: کردستان، سنندج

فاصله از همدان: ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه

اگر فرض کنیم ۸ صبح حرکت کنید حدود ۱۰:۳۰ به سنندج می‌رسید. چون معمولا موزه‌ها وعمارت‌ها در ساعات اداری پذیرای بازدیدکنندگان هستند، بنابراین سفر خود را از این مکان‌ها آغاز کنید.

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان سنندج

این بنای دوره قاجاری دارای ۷ حیاط، بخش‌های عمومی، خصوصی، تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی است. معماری این عمارت بسیار چشم‌گیر است.

موقعیت عمارت مشیر دیوان روی نقشه

عمارت آصف وزیری یا خانه کرد

خانه کرد سنندج

خانه کرد سنندج

فاصله از عمارت مشیر دیوان: ۱ دقیقه پیاده‌روی

عمارت مشیر بسیار نزدیک به خانه کرد است، پس نیاز به اتومبیل ندارید. عمارت آصف که به خانه کرد معروف است موزه مردم شناسی مردم کرد به حساب می‌آید. خانه کرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای سنندج محسوب می‌شود که در دوره صفویه ساخته شد.

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید سنندج

فاصله از عمارت آصف وزیری: ۳ دقیقه پیاده‌روی

این عمارت از بناهای تاریخی و دارای یک موزه است. این موزه شامل اشیای تاریخی کشف‌شده از این استان و دیگر استان‌های ایران است. معماری و طراحی داخلی عمارت بسیار زیبا است و به اواخر دوران پیش از دوره ناصرالدین شاه بازمی‌گردد و حال و هوای قجری دارد.

عمارت خسرو آباد

عممارت خسرواباد سنندج

عممارت خسرواباد سنندج

فاصله از عمارت سالار سعید تا عمارت خسروآباد: ۱۰ تا ۱۳ دقیقه رانندگی

قدمت عمارت خسروآباد به دوران قاجار برمی‌گردد. این مکان محل حکومت والیان اردلان بوده است. این کاخ بسیار بزرگ و زیبا است و واقعا ارزش دیدن را دارد. از دستش ندهید.

عمارت وکیل

عمارت وکیل سنندج

فاصله از عمارت خسروآباد: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

اگر خسته نبودید و همچنان تمایل به بازدید از خانه‌های تاریخی را داشتید به عمارت وکیل سری بزنید.عمارت وکیل اصالتا به دوران زندیه بازمی‌گردد که طی سال‌ها بعد این عمارت تکمیل شد. از فضاهای متصل به عمارت چند حیاط، بازارچه و حمام است. معماری، طراحی و تزیینات عمارت بسیار جذاب و چشمگیر است.

پارک آبیدر

پارک ابیدر سنندج

سعی کنید تا روز به پایان نرسیده به بام سنندج بروید. پارک آبیدر طبیعت حیرت‌انگیزی دارد و منظره‌ زیبایی از شهر را به دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

روز سوم

مبدا: سنندج

مقصد: کرمانشاه

فاصله از سنندج: ۲ ساعت و ۸ دقیقه

جاده سنندج-کرمانشاه بسیار زیبا است، به‌خصوص اگر باران دست نوازشی بر سر طبیعت کشیده باشد؛ آن موقع است که مه روی کوه‌های بلند، هوای تمیز و حیات‌بخش، باغ‌های سرسبز کنار جاده، رودخانه‌ها و آبشار‌های کوچک، همه و همه چشمان شما را خیره و روح شما را نوازش می‌دهند.

طاق بستان و پارک کوهستان (بام کرمانشاه)

طاق بستان کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه

روز خود را با بازدید از یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کرمانشاه آغاز کنید. طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های دوره ساسانی است. طبیعت زیبای این منطقه با وجود کوه و چشمه‌ی طاق بستان بسیار مورد توجه پادشاهان ساسانی بوده است. قدمت این اثر تاریخی به قرن سوم میلادی بازمی‌گردد. طاق‌ بستان از چندین رخداد تاریخی رونمایی می‌کند که می‌توان به تاج‌گذاری خسروپرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم (این سنگ‌نوشته، در سال‌های ۳۷۹ تا ۳۸۳ میلادی و در طاق کوچک این مجموعه کار شده است)، تاج‌گذاری شاهپور دوم، تاج‌گذاری شاهپور سوم و تعدادی کتبیه‌ی سنگی که به خط پهلوی کتیبه‌ای منقوش است، اشاره کرد. به‌طور کلی مجموعه‌ی طاق‌ بستان به سه بخش اصلی طاق بزرگ، طاق کوچک و نقش‌برجسته‌ی تاج‌گذاری اردشیر دوم تقسیم‌بندی شده است.

پس از بازدید از این اثر تاریخی از پارک اطراف طاق بستان، که پارک کوهستان (البته پارک غربی کوهستان صحیح است، زیرا در طرف شرق طاق بستان پارک بزرگ دیگری وجود دارد که به پارک شرقی معروف است) دیدن کنید. به طرف بالای پارک کوهستان که بروید کرمانشاه زیر پای شما خواهد بود. اگر گردوخاک کشورهای اطراف مزاحم نشوند می‌توانید از هوای پاک و منظره بی‌نظیر این منطقه لذت ببرید.

طی بازدید از طاق بستان و پارک کوهستان باید متوجه رستوران‌ها و کبابی‌های این منطقه شده باشید. پیشنهاد می‌کنیم دنده کباب کرمانشاهی را امتحان کنید.

موقعیت طاق بستان روی نقشه

بیشتر بخوانید:

بیستون

بیستون

بیستون

یکی از دیدنی‌های کرمانشاه، سنگ نبشته بیستون است. طبیعت این منطقه در هر چهار فصل بسیار عالی است. این سنگ‌نبشته بزرگ‌ترین سنگ‌نبشته جهان و از آثار هخامنشیان است که در شهر بیستون قرار گرفته است. این اثر مهم تاریخی در میراث جهانی یونسکو و محوطه آن در مجموعه آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت بیستون روی نقشه

بیشتر بخوانید:

کاروانسرای بیستون یا کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای بیستون کرمانشاه

این کاروان‌سرا در نزدیکی سنگ‌نبشته بیستون قرار دارد. می‌توانید پیاده به این کاروان‌سرا بروید و از طبیعت لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

بازار سنتی

بازار سنتی کرمانشاه

بازدی از بیستون و کاروان‌سرا نهایتا ۲ ساعت طول می‌کشد. می‌توانید بقیه روز را از بازار سنتی کرمانشاه دیدن کنید. قدمت بازار سنتی کرمانشاه به ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد یعنی زمانی که به‌علت وجود جاده ابریشم بسیاری از دادوستدها در این مکان انجام می‌شد. این بازار دارای ۱۸ راسته است. به‌علت ساخت چند خیابان‌ این بازار به چند قسمت تقسیم شده است: بازار زرگرها، بازار کردها، بازار مسگرها، بزازخانه، و بازار توپخانه در یک طرف، و بازار اسلامی (بازار یهودی‌ها)، و تاریکه بازار در طرف دیگر. سمت بازار زرگرها چندین نان برنجی فروشی وجود دارد که تمام آن‌ها سینی‌های بزرگ نان برجی را برای عابران روی پیشخوان قرار داده‌اند و شما می‌توانید میل کنید و اگر مایل بودید بخرید.

بیشتر بخوانید:

روز چهارم

مبدا: کرمانشاه

مقصد: ایلام

اگر جاده کرمانشاه به ایلام را روی گوگل‌مپ بررسی کنید فاصله ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه را به شما نشان خواهد داد، اما باید بگویم که اگر از جاده جدیدی که بسیار راحت‌تر و نزدیک‌تر است بروید، تنها حدود ۲ ساعت در راه هستید. این جاده از منطقه حمیل می‌گذرد که متاسفانه هنوز روی نقشه ثبت نشده است. طبیعت این جاده بی‌نهایت زیبا است. سر راه، کوه‌هایی را می‌بینید که هرگز نظیرش را ندیده‌اید. لازم به یادآوری نیست که زیبایی طبیعت غرب کشور به‌خصوص در فصل بهار هرگز در چشم‌ها نمی‌گنجد.

آبشار گچان

ابشار گچان ایلام

این آبشار در ۱۵ کیلومتری ایلام قرار دارد که متاسفانه روی نقشه ثبت نشده است. اما پیشنهاد می‌کنیم با پرس‌و جو از محلی‌ها حتما به این مکان زیبا سر بزنید. کوه‌ها، درختان بلوط و گردو و آب زلال حتما شما را وجد می‌آورند.

بیشتر بخوانید:

روز پنجم

مبدا: ایلام

مقصد: لرستان، خرم‌آباد

فاصله از ایلام: ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک الافلاک خرم اباد

قلعه فلک‌الافلاک یا قلعه دوازده برجی از آثار تاریخی دوران ساسانی است که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. اگر به سفر در زمان علاقه دارید دیدن این قلعه را از دست ندهید.

موقعیت قلعه روی نقشه

بیشتر بخوانید:

آبشار بیشه

آبشار بیشه خرم آباد

فاصله از خرم‌آباد: ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه رانندگی

آبشار بیشه خرم آباد ۴۸ متری یکی از زیبایی‌های استان لرستان به حساب می‌آید و در واقع باید گفت تکه‌ای از بهشت است. پس از دستش ندهید.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه