روزشمار: ۸ بهمن؛ درگذشت «ادوارد میدلتون بری»، معمار انگلیسی و طراح رویال اپرا هاوس

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۸ بهمن؛ درگذشت «ادوارد میدلتون بری»، معمار انگلیسی و طراح رویال اپرا هاوس

امروز سالروز درگذشت «ادوارد میدلتون بری»، معمار و طراح انگلیسی است. او طراح ساختمان معروف «رویال اپرا هاوس» است.

«ادوارد بری» پسر سوم سر «چارلز بری» بود که در ۷ ژوئن سال ۱۸۳۰ در لندن به دنیا آمد. وی در سنین پایین به مدرسه‌ای در نزدیکی خانه‌شان فرستاده شد و پس از مدتی به مدرسه‌ای خصوصی در والتامستو رفت. او بقیه دوران تحصیلش را تا زمانی که به کالج کینگ لندن برود، در همان‌جا سپری کرد.

او در دوران دانشجویی شروع به مشارکت در پروژه‌های پدرش کرد و تا سال ۱۸۶۰ که با مرگ ناگهانی پدرش همراه شد به این کار ادامه داد. در این مدت او توانست پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. در سال ۱۸۴۸ او توانسته بود، دانشجوی آکادمی رویال شود و همزمان با همکاری با پدرش تحصیلش را نیز ادامه دهد. اولین کار مهم او کلیسای سنت سیویر در هاورستاک هیل بود که بین سال‌های ۱۸۵۵ تا ۱۸۵۶ بنا شد. طرح‌های او برای مدرسه‌های سنت ژیل در خیابان اندل لندن باعث شد تا بیشتر شناخته شود.

بازسازی سالن تئاتر کانونت گاردن (که بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته بود) تنها طی ۸ ماه در سال ۱۸۵۷ و مرتفع‌سازی سالن فلورال، یک سال پس از بازسازی کانونت گاردن نمایانگر تنها بخشی از انرژی، مهارت‌ها و قابلیت‌های هنری او تلقی می‌شوند. او این کارها را به طور مستقل برای مشتریان شخصی‌اش انجام داده بود و در انجام آنها پدرش هیچ نقشی ایفا نمی‌کرد. در سال ۱۸۶۰ سر چارلز بری ناگهان درگذشت و ادوارد مسئولیت تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره پدرش را بر دوش کشید که از مهم‌ترین آنها می‌توان قصر «وست مینستر» و سالن «هالیفکس تاون» اشاره کرد.

در ۲۹ مارس ۱۸۶۲ او با لوسی، دختر «توماس کتل‌ول» ازدواج کرد. مابقی عمر او پر است از کارهایی که وی طراحی کرد و بیشتر آنها پروژه‌هایی ملی و مهم محسوب می‌شوند. در سال ۱۸۶۹ او عضو هیئت علمی دانشگاه شد و در سال ۱۸۷۳ همزمان با بازنشستگی «سر جرج ژیلبرت اسکات» به عنوان مدرس رشته معماری در آکادمی رویال مشغول به کار شد. در سال ۱۸۷۴ پس از استعفای «سیدنی اسمیرک» او به عنوان گنجینه آکادمی انتخاب شد.

خانه اپرای رویالاز مهم‌ترین کارهای او در معماری شهر لندن می‌توان به سالن تئاتر «رویال اپرا هاوس» در کانونت گاردن اشاره کرد. وی همچنین «فلورال هال» را با استفاده از المان‌هایی چون شیشه و آهن، تحت تاثیر «کریستال پالاس» بنا نهاد. او به شدت علاقه‌مند و تحت تاثیر روش‌های معماری کلاسیک بود.

فلورال هال

فلورال هال

ادوارد بری سرانجام در ۲۷ ژانویه سال ۱۸۸۰ در سن ۴۹ سالگی چشم از جهان فروبست.

قبر ادوارد بری

در همین روز:

  • تصرف آذربايجان توسط قوای روس در جريان جنگ جهانی اول (۱۲۹۳ شمسی)
  • امضای قرارداد صلح معروف به «مصالحه صد ساله» ميان ايران و روم (۴۲۲ میلادی)
  • زادروز شاه عباس (۱۵۵۶ میلادی)
  • زادروز «موزارت» آهنگساز بلند آوازه اتريشی (۱۷۵۶ میلادی)
  • ساخت اولين قرص شيميایی آسپرين (۱۹۰۰ میلادی)
  • درگذشت «راجر بی. چافی»، خلبان، مهندس و فضانورد آمریکایی (۱۹۶۷ میلادی)
  • درگذشت «گاس گریسوم»، خلبان و فضانورد آمریکایی (۱۹۶۷ میلادی)
  • درگذشت «ادوارد هیگینز ویت»، خلبان، مهندس و فضانورد آمریکایی (۱۹۶۷ میلادی)
  • امضای قرارداد صلح ويتنام پس از شكست آمريكا از اين كشور (۱۹۷۳ میلادی)
  • روز جهانی یادآوری هولوکاست

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه