روزشمار: ۶ بهمن؛ تاسیس شهر سائوپائولو، شهر نم نم باران

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۶ بهمن؛ تاسیس شهر سائوپائولو، شهر نم نم باران

شهر سائوپائولو یا همان سامپای برزیل در ۲۵ ژانویه سال ۱۵۵۴ میلادی تاسیس شد. شهری که به دلیل آب و هوای متغیر خود به شهر نم‌نم باران معروف است.

سائوپائولو در ۲۵ ژانویه سال ۱۵۵۴ توسط دو مبلغ عضو فرقه مذهبی یسوعی بنیاد شد. پایین بودن بهره‌وری مزارع شکر محلی باعث شد تا این سکونتگاه مدتی طولانی در حالت انزوا باقی بماند. در سده هفدهم کشاورزان منطقه اقدام به کشت گندم به منظور صادرات کردند. در سال ۱۷۱۱ به سائو پائولو رسماً عنوان شهر اعطا شد.

سائوپائولو

سائو پائولو در گفتار روزانه «سامپا» نیز نامیده می‌شود. این شهر مرکز ایالت سائو پائولو و از مراکز مهم فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در برزیل و اطراف آن است و بناها، پارک‌ها و موزه‌های مهمی چون یادمان آمریکای لاتین، موزه زبان پرتغالی، موزه هنر سائو پائولو و پارک ایبیراپوئرا را در خود جای داده است. در ۷ سپتامبر سال ۱۸۲۲،‌ برزیل در سائوپائولو از پرتغال اعلام استقلال کرد.

شاید بتوان گفت مردم سائوپائولو از بقیه شهرهای برزیل بهتر انگلیسی صحبت می‌کنند اما زبان اصلی این شهر، پرتغالی است و بیشتر جمعیت را ایتالیایی‌ها، آفریقایی‌ها و پرتغالی‌ها تشکیل می‌دهند. به خاطر حضور قابل توجه مهاجران ایتالیایی در این شهر، زبان گفتاری شهر از زبان ایتالیایی به‌ویژه گویش‌های ونتی و ایتالیایی جنوبی تأثیر زیادی گرفته است.

نام سائوپائولو به افتخار پل مقدس نام‌گذاری شده و شعار شهر نیز به زبان لاتین «Non dvcor, dvco» است که به معنی «مرا راه نمی‌برند، رهبری در دست من است» است. این شهر به خاطر هوای متغیر خود به شهر نم‌نم باران معروف است.

پل مقدس سائوپائولودر قرن نوزدهم این شهر شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی بود، که علت عمده آن رواج صادرات قهوه بود. پس از لغو برده‌داری در سال ۱۸۸۸، کشتزارهای قهوه این شهر امواج زیادی از مهاجران از ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را به‌خود جلب کرد و از سوی دیگر بسیاری از بردگان سابق نیز برای پیدا کردن کار جذب این شهر شدند. در سال ۱۸۹۷ ایتالیایی‌ها بیش از نیمی از جمعیت این شهر را تشکیل می‌دادند.

تاریخچه سائوپائولو

در آغاز سده بیستم، قیمت قهوه به شدت سقوط کرد و در نتیجه کارآفرینان محلی سرمایه‌های خود را به سوی توسعه صنعتی این شهر سوق دادند. صنعتی شدن این شهر به نوبه خود نیروهای جدیدی از مهاجران کشورهای دوردست از جمله ایتالیایی‌ها، ژاپنی‌ها و اهالی سوریه و لبنان را به این شهر کشاند.

سائوپائولو

سائوپائولو با داشتن رستوران‌های بسیار متنوع و با کیفیت، موزه‌های با ارزش، به همراه فرهنگ شهری مردم یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری شهری دنیا است.

در همین روز:

  • آغاز جنگ بين قوای روس و عثمانی در آذربايجان ايران در جريان جنگ جهانی اول (۱۲۹۳ شمسی)
  • اعلام ملی شدن جنگل‌های ايران (۱۳۴۱ شمسی)
  • چاپ نخستين كتاب جهان توسط «گوتنبرگ» مبتكر آلمانی (۱۴۵۶ شمسی)
  • ساخت اولين ساعت جيبی در نورنبرگ توسط «پيتر هلانس» (۱۶۰۰ میلادی)
  • انتشار اولين مجله دنيا به نام «بن» در لندن (۱۸۲۰ میلادی)
  • زادروز «ادوارد مایر»، باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی (۱۸۵۵ میلادی)
  • تاسیس جامعه ملل (۱۹۱۹ میلادی)
  • زادروز «روبر فوریسون» مورخ فرانسوی (۱۹۲۹ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه