خانه ای که هیتلر در آن به دنیا آمد

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
خانه ای که هیتلر در آن به دنیا آمد

در اتریش ساختمانی وجود دارد که محل تولد هیتلر است و به همین دلیل مورد توجه طرفداران وی و دیگر گردشگران قرار گرفته است. با کجارو همراه شوید تا با این ساختمان قدیمی بیشتر آشنا شوید.

«برانائو ام این» شهری کوچکی است در اتریش که در جنوب کرانه‌ی رود این، در نزدیکی مرز آلمان قرار دارد. اما این شهر میراثی سیاه درون خود جای داده است. در نزدیکی میدان اصلی شهر، خیابانی به نام «Salzburger Vorstadt» قرار دارد که در آن یک ساختمان آجری معمولی ۳ طبقه به رنگ بژ دیده می‌شود که پلاک شماره‌ی ۱۵ روی آن حک شده است. این خانه همان جایی است که آدولف هیتلر در آن به دنیا آمده است. 

خانه هیتلر

رهبر حزب نازی در تاریخ بیستم آوریل سال ۱۸۸۹ در این خانه به دنیا آمد. در آن زمان، این خانه یک مهمانخانه‌ی معمولی بود که پدر هیتلر، آلویس هیتلر، به همراه همسر خود، مادر آدولف، کلارا پولزی، در آنجا می‌ماند. آن‌ها زمانی که هیتلر پدر به عنوان مامور رده پایین گمرک در مرز اتریش و آلمان منصوب شد، به این مهمانخانه آمدند. خانواده‌ی هیتلر قبل از این که به آدرس دیگر در برانائو نقل مکان کنند، فقط به مدت چند هفته در این ساختمان زندگی کردند. زمانی که آدولف هیتلر ۳ ساله بود، این خانواده برانائو را برای همیشه ترک کردند. فقط هیتلر در سال ۱۹۳۸ (بعد از الحاق اتریش به آلمان نازی توسط هیتلر) خیلی کوتاه و در مسیر خود به سمت وین از این شهر عبور کرد.

خانه هیتلر

این ساختمان که متعلق به قرن ۱۷ میلادی است، از گذشته‌های دور مسافرخانه بود. تنها چیزی که در مورد آن تغییر کرده است، صاحبان آن بودند که عوض می‌شدند. بعد از آن که آدولف هیتلر رهبر حزب کارگر سوسیالیست آلمان شد، ارزش این ملک ۴ برابر شد. ساختمان توسط نازی‌ها تصاحب و پس از بازسازی به یک مرکز فرهنگی تبدیل شد که گالری و کتابخانه‌ی عمومی هم داشت. بعد از پایان جنگ جهانی دوم این مسافرخانه به مالک قبلی آن برگردانده شد و تا سال ۱۹۶۵ از آن به عنوان کتابخانه‌ی عمومی استفاده می‌شد. 

خانه هیتلر

با گذشت سال‌ها این جاذبه‌ی گردشگری عجیب به مکانی زیارتی برای طرفداران نازی و افراط‌گرایان تبدیل شده است. وزارت کشور اتریش در مورد امکان استفاده‌ی نئونازی از این ساختمان بسیار نگران بود، به همین علت در سال ۱۹۷۲ آن را از صاحب اصلیش اجاره کرد تا از یافتن آن توسط علاقه‌مندان هیتلر جلوگیری کند. تا ۵ سال قبل، وزارت اتریش از این ساختمان به عنوان مرکز مراقبت در روز (مراقبت از افراد بیمار فقط در طول روز) و کارگاهی برای افراد معلول استفاده می‌کرد. اما اجاره‌نامه‌ی این ساختمان در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسید و از آن زمان به بعد ساختمان خالی مانده است. 

کودکی هیتلر

این ساختمان خودش علامت و نشانی ندارد اما کنار پیاده‌روی آن، سنگ مرمر بزرگی قرار دارد که در سال ۱۹۸۹، به مناسبت سالگرد صدمین تولد هیتلر در گوشه‌ای قرار داده شده است. روی این سنگ نوشته‌ای وجود دارد که ترجمه‌ی آن به شکل زیر است:

برای صلح، آزادی و دموکراسی. فاشیسم هرگز. (فاشیسم) برای ما یادآور میلیون‌ها مرده است.

خانه هیتلر

سنگ این یادبود از یک سنگ معدن مشهور از اردوگاه کار اجباری ماوتهاوزن آورده شده است. آینده‌ی زادگاه آدولف هیتلر مشخص نیست اما چند ماه پیش اعلام شد که می‌خواهند ساختمان را تخریب کنند. برخی از ساکنان برانائو از این خبر خوشحال شدند. معاون دوم شهردار برانائو، Christian Schilcher می‌گوید:

مردم خسته هستند. این موضوع یک مشکل برای تصویر و نمای برانائو است. ما یک شهر کوچک زیبا می‌خواهیم، شهری با گردشگر و بازدید‌کننده. ما فرزندان هیتلر نیستیم. 

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه