سفر کردن: راهی برای فرار نکردن از زندگی

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده سه شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۰
سفر کردن: راهی برای فرار نکردن از زندگی

برخلاف عقیده اکثریت مردم، هدف سفر کردن به هیچ وجه گریز از زندگی نیست؛ بلکه خود، هسته‌ی تپنده‌‌ی زندگی انسانی است. با کجارو همراه شوید تا در این باره بخوانید.

گاهی اوقات پس از گذراندن یک هفته با برنامه‌ای منظم با خود می‌اندیشیم که «اصلا من دارم با زندگی‌ام چه کاری می‌کنم؟». پس از این افکار است که به این نتیجه می‌رسیم که راهی سفر شویم تا از همه چیز فرار کنیم.

عده‌ای بر این باورند سفر کردن راهی برای گریختن از زندگی است، اما این فکر بر این اساس است که زندگی فقط از روزهای کاری، خوابیدن‌ها، خوردن‌ها و آخر هفته‌ها تشکیل شده است.

البته برعکس تصورات غالب در همین روزمرگی است که زندگی از چنگال انسان می‌گریزد. سفر کردن روشی فوق‌العاده برای شکستن این تک صدایی و بازگرداندن عشق و زیبایی به زندگی است.

جاده سفر

زندگی بدون سفر

آیا به تصور درمی‌آید اگر ما انسان‌ها توانایی استراحت دادن به خود و سفر کردن را نداشتیم؟ از قدیم گفته‌اند وقتی که به فرد خوش بگذرد زمان شتابان سپری می‌شود. البته این موضوع حقیقت ندارد، در واقع بر اساس مطالعات انجام شده، زمان تنها زمانی سریع می‌گذرد که مغز شما نیازی به اختصاص دادن انرژی‌ به محیط پیرامونش نباشد. هنگامی که ما محیط‌ها و چالش‌هایی یکسان را هر روز تجربه می‌کنیم، مغز ما زمان را طوری حس می‌کند که گویی سریع‌تر از معمول است.

در عوض هنگامی که ما در حال انجام کاری متفاوت هستیم، مغز ما این تجربه را به شکلی دریافت می‌کند که زمان در آن کندتر می‌گذرد. علاوه‌بر آن، خاطرات رویداد‌های جدید برای مغز بسیار واضح‌تر و جذاب‌تر هستند. به عنوان مثال، سفر شما به کیش به خوبی در خاطرتان باقی مانده و سلسله اتفاق‌های سفر به صورت روشنی در ذهنتان حفظ شده است.

از طرف دیگر، برای این که بفهمید در هفته عادی خود اتفاقی خاص در چهارشنبه یا پنجشنبه رخ داد، باید به حافظه خود فشار بیاورید.

سفر تنها

ما برای تک بعدی بودن ساخته نشدیم

نیاکان ما تمام روز را در اتاق کار نمی‌گذراندند، با ماشینی یکسان از مسیر یکسان به محل کار نمی‌رفتند و هر شب به همان خانه باز نمی‌گشتند. هر روز شگفت‌انگیز و سعادتمند سپری می‌شد. البته نباید منکر شد که زندگی ‌‌آنها همچنین با حجم بالایی از خطرها تهدید می‌‌شده اما با این حال زندگی هر روز تازه و دلپذیر بود.

ما باید به خاطر امنیت زندگی مدرن سپاس‌گذار باشیم، اما در عین حال نباید از یاد ببریم که علاوه‌بر آن باید کمی ماجراجویی را چاشنی زندگی بکنیم.

سفر رضایت ما را افزایش می‌دهد

سفر تجربه‌ها و خاطرات را در مسیرمان قرار می‌دهد و ما را به سمت خودشناسی راهنمایی می‌کند. بعید است بتوان با ماندن در مکانی ثابت و انجام دادن کاری یکسان تغییر کرد و یا خاطره ساخت. سفر ما را با مناظر، چالش‌ها و انسان‌های جدید آشنا می‌کند. اکنون وقتی عبارت «سفر ذهن را گسترش می‌بخشد» به گوشمان می‌خورد، به خوبی معنای آن را درک می‌کنیم.

چگونه برای سفر زمان ایجاد کنیم؟

در پایین فهرستی از پیشنهادات برای پس‌انداز پول و زمان ایجاد کردن برای سفر را آورده‌ایم. دانستن این نکته حائز اهمیت است که نباید ضرورتا به خارج از کشور سفر کنید تا سفری بلندمدت را تجربه کنید. شما می‌توانید به سادگی در جنگل کمپ بزنید یا به شهرهای دیگری که تا به امروز بازدید نکرده‌اید سفر کنید. نکته مهم در این‌جا تجربه کردن چشم‌اندازی جدید است.

صندوق مخصوص سفر درست کنید

پول خود را در این صندوق پس‌انداز کنید و خانواده خود را تشویق کنید که به عنوان مثال به جای خریدن تنقلاتی مانند چیپس و پفک پول خود را برای سفر در صندوق ذخیره نمایند.

کمتر بیرون غذا بخورید

با میل کردن غذای خانگی می‌توانید مقداری زیادی پول برای سفر ذخیره کنید که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

از مکان‌های که علاقه دارید به آن سفر کنید فهرستی تهیه کنید

این فهرست را بر روی دیوار بچسبانید تا به شما یادآوری کند که آن‌ها هدف‌هایی ممکن هستند.

با دوستانی که از شما فاصله زیادی دارند ارتباط برقرار کنید

همه‌ی ما دوستانی داریم که دور از ما زندگی می‌کنند. با آن‌ها تماس بگیرید و به ‌آن‌ها بگویید قصد دارید به دیدنشان بروید. اکثر آن‌ها از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد.

گروهی برای سفر کردن تشکیل دهید

این برای افرادی که خانواده‌ی زیادی ندارند و دوست ندارند تنها سفر کنند ایده‌ال است. با گروهی از دوستانتان برنامه سفر بچینید.

مهم است که بدانید زندگی محصور به کار و تلاش جدی نیست. زندگی باید با ماجرا و لذت همراه باشد. همه‌ی ما باید زمانی را برای سفر کردن اختصاص بدهیم و از فضای راحت خودمان خارج شویم. از این طریق شادتر و زرنگ‌تر از گذشته خواهیم بود و خاطراتی خواهیم داشت که تا آخر عمرمان با ما می‌مانند.

مطالب مرتبط:

منبع Life Hack

دیدگاه