محبوب ترین لوکیشن‌ های فیلم های ترسناک (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۵
محبوب ترین لوکیشن‌ های فیلم های ترسناک (قسمت اول)

مدت‌های مدیدی است که ژانر وحشت در عالم سینما پا به عرصه نمایش گذاشته است. در طول سالیان متوالی، شاهد نمایش آثار متعددی بودیم که به موضوعات مختلف ماورایی و عجیب پرداختند، از دراکولا و زامبی گرفته تا حضور ارواح و تسخیر شدن توسط شیطان. در این میان لوکیشن فیلم‌های محبوب این ژانر، رفته رفته به جاذبه‌ای گردشگری مبدل شده که در ادامه در کجارو به مرور شماری از آن‌ها خواهیم پرداخت.

با توجه به محبوبیت روزافزون ژانر وحشت در میان اهالی و دوستداران سینما و تلویزیون، جای هیچ تعجبی نیست که عاشقان دنیای فیلم‌های ترسناک گاه گداری همچون زائرانی مشتاق به سراغ لوکیشن‌های فیلم‌های محبوب خود می‌روند و هرچه بر عمر این مکان‌ها افزوده شود، ارزش و بهای آن‌ها نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.

در این میان شماری از لوکیشن‌های فیلم‌های ترسناک هنوز هم بدون تغییرات چندانی باقی مانده و تقریباً به‌شکل سابق خود قابل‌مشاهده هستند، اما بعضی دیگر در طول زمان شاهد تغییر و تحولاتی چند بودند و تا حدی قالب عوض کردند.

اما بی‌تردید آن‌ها خارج از فیلم، حال و هوایی متعادل و طبیعی دارند. مکان‌هایی که در قاب تلویزیون یا بر پرده‌ی سینما بسیار ترسناک و رعب‌آور جلوه می‌کنند، در میانه‌ی یک روز آفتابی و بدون آن جلوه‌های ویژه و صداهای پس زمینه، از حالت تهدید کننده کمتری برخوردار هستند و شاید آن ترس شدید را به بازدیدکننده منتقل نکنند. اما طرفداران این ژانر خیلی راحت می‌توانند دوباره خود را در همان مکان‌ها و همان لحظات سرشار از ترس و دلهره تصور کنند و از نو همان احساساتی را که در زمان تماشای فیلم تجربه کرده بودند را در ذهن‌شان تداعی کنند.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم در گشت و گذاری تصویری به شماری از این مکان‌های به‌یادماندنی همراه ما باشید.

شب مردگان زنده

لوکیشن فیلم شب زندگان مرده

«شب مردگان زنده» فیلمی است ترسناک که در سال ۱۹۶۸ اکران شد. این فیلم که توسط کارگردان مطرح هالیوودی «جرج رومرو» (George Romero) ساخته شده بود، توجه خود را معطوف حضور زامبی‌ها کرده بود و این کارگردان این توجه را در دیگر آثار خود نیز دنبال کرد.

لوکیشن فیلم شب زندگان مرده

این فیلم به‌اندازه‌ای جذاب بود که به‌نوعی الهام‌بخش دیگر کارگردانانی شد که در طول سالیان بعد، فیلم‌هایی با همین درون مایه را روانه‌ی پرده نقره‌ای سینما کردند و شاید همین مسئله باعث شده که هنوز هم بعد از گذشت ۵۰ سال از اکران این فیلم، هم این کارگردان و هم مجموعه، در قلب عاشقان فیلم‌های ترسناک از جایگاهی خاص برخوردارند.

لوکیشن فیلم شب زندگان مرده

شاید گورستان شهر ایوانز که صحنه‌های آغازین این فیلم از آنجا آغاز شد، یکی از پربازدیدترین لوکیشن‌های این فیلم باشد. کلیسای کوچک قدیمی که در تصویر بالا قابل‌مشاهده است، ممکن است از نظر ظاهر تا حدود بسیاری شبیه به همان چیزی باشد که در فیلم شاهد آن بودیم.

این کلیسا برای مدت‌های مدیدی دست نخورده باقی مانده و بدون هیچ‌گونه تعمیر و مرمت در شرف آسیب دیدگی بود، اما کمپینی به راه افتاده و شرایط لازم برای نگهداری و مرمت این بنای ارزشمند دنیای فیلم‌های ترسناک را مهیا کرد.


هالووین

هالووین جان کارپنتر

داستان پرکشش یک فیلم ترسناک که ساخته یکی از سلاطین ژانر وحشت است، در این ملک فیلمبرداری شد.

برای دهه‌ها فیلم «هالووین» به کارگردانی فیلمساز مطرح ژانر وحشت «جان کارپنتر» (John Carpenter) قابل‌توجه‌ترین فیلم مستقل این ژانر بود که از قضا به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های این حوزه نیز مبدل شد. در این میان قاتل روانی این فیلم یعنی «مایکل میرز» نیز به یکی از شخصیت‌های مطرح  تاریخ سینما تبدیل شد و خانه‌ی میرز هم از این همه توجه بی‌نصیب نماند.

این خانه این روزها هم مورد اقبال عمومی است، اما از نظر تاریخی در همان جایی که در گذشته قرار داشت، اثری از آن پیدا نخواهید کرد. چراکه این خانه از محل اصلی خود در پاسادنا کالیفرنیا جابه‌جا شده و اکنون به‌عنوان یک ساختمان اداری مورد استفاده است.

هالووین جان کارپنتر

خوشبختانه این ملک هنوز هم به همان خانه‌ای که در فیلم به نمایش گذاشته شد، شباهت دارد و طرفداران هنوز هم از اقصی نقاط این منطقه به بازدید این خانه می‌آیند. آن‌ها دوست دارند ضیافتی به‌یادماندنی را برای چشمان مشتاق خود ترتیب دهند که به تماشای یکی از  مجذوب‌کننده‌ترین لوکیشن‌های فیلم‌های ترسناک کلاسیک آمده است.

هالووین جان کارپنتر


 بچه‌ی رزماری

آپارتمان داکوتا

نمای خارجی «ساختمان داکوتا» (Dakota) در نیویورک سیتی نیز به‌عنوان نمای ساختمان «برمفورد» (Bramford) در تریلر روانشناسانه و البته ترسناک «بچه‌ی رزماری» (Rosemary’s Baby) اثر «رومن پولانسکی» مورد استفاده قرار گرفته است.

آپارتمان داکوتا

برمفورد ساختمانی بود که رزماری و همسرش «گای» در آنجا سکونت داشتند و بیشتر صحنه‌های فیلم در این مکان رخ می‌داد. ساختمان داکوتا از جنبه‌ای دیگر نیز ارزشمند است، چراکه اینجا محل قتل خواننده و ترانه‌سرای مشهور «جان لنون» (John Lennon)  است.

آپارتمان داکوتا

آپارتمان داکوتا، لوکیشن فیلم بچه رزماری

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید. نظر شما در مورد بازدید از لوکیشن‌های فیلم‌های مطرح و معروف هالیوودی در ژانر وحشت چیست؟ اگر دوست دارید با لوکیشن خاصی آشنا شوید، حتماً آن را با ما نیز در میان بگذارید و فراموش نکنید در بخش بعدی این مطلب و مرور دیگر لوکیشن‌های محبوب گردشگری وحشت همراه ما باشید، شاید لوکیشن مورد نظر شما، مقصد بعدی ما باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه