روزشمار: ۲۷ دی؛ درگذشت «ایوان مسترویچ» مجسمه ساز و معمار مشهور کروات

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۲۷ دی؛ درگذشت «ایوان مسترویچ» مجسمه ساز و معمار مشهور کروات

«ایوان مسترویچ» مجسمه ساز مشهور بین‌المللی اهل کشور کرواسی، در ۱۵ ژانویه سال ۱۹۶۶ درگذشت. به بهانه سالمرگ این هنرمند به گوشه‌ای از زندگی و کارهای او می‌پردازیم. با کجارو همراه باشید.

«ایوان مسترویچ» در سال ۱۸۸۳ در کرواسی متولد شد. او در زمان تغییرات غیرمنتظره زندگی می‌کرد. او بسیاری از مجسمه‌سازان معروف را از زمان انقلاب روسیه، در جنگ بالکان، جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم تربیت کرده است. او در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه شرکت کرده است. او کنده‌کاری را از یک استاد برش سنگ به نام «پاول بلینیک» در سال ۱۸۹۹ در هنگام تقسیم کرواسی آموخته است. او در هنگام تقسیم شهر غنی با بقایای یونانی و فرهنگ روم، مترویچ اوقات فراغت خود را صرف کپی کردن آثار باستانی هنرمندان کرد. در سن ۱۷ سالگی، او به آکادمی وین رفت. در نمایشگاه بین‌المللی در رم در سال ۱۹۱۱ موفق به کسب شناخت بزرگ بین‌المللی شد.

ایوان مسترویچ

«ایوان مسترویچ» یک مجسمه نیم‌تنه از «نیکولا تسلا» در سال ۱۹۳۹ کشیده است. مجسمه تسلا در موسسه Boskovic Rudjer در زاگرب کرواسی نگهداری می‌شود.

مجسمه تسلا

او تسلا را در سال ۱۹۲۴ در شهر نیویورک ملاقات کرد و آنها دوستان خوبی شدند که یکدیگر را تحسین می‌کردند. در موزه نیکولا تسلا در بلگراد، نامه‌هایی از مکاتبات بین تسلا و مسترویچ وجود دارد که در آن دوستی و تحسین خود را برای یکی دیگر به تصویر کشیده‌اند.

تسلا و مسترویچ

مسترویچ عمدتا با سنگ مرمر، چوب و برنز کار کرده است. بسیاری از مجسمه‌های او به شدت از سبک کلاسیک یونانی تأثیر پذیرفته است. تم‌های مذهبی و وطن‌پرست تسلط هنر مسترویچ به تصویر کشیده شده است. آثار مهم او عبارتند از مجسمه مرمر دوشیزه‌ی کوزوو در سال ۱۹۱۷ و مجسمه پییِتا (۱۹۴۲-۱۹۴۶).

مجسمه پییتا

مجسمه پییِتا در کلیسای قلب مقدس، نوتردام

بسیاری از مجسمه‌های مسترویچ برگرفته از صحنه‌های کتاب مقدس است. آثار دیگر او عبارتند از مجسمه مربوط به اسب‌سواری از قهرمان صربستان «مارکو کرالجویچ»، مجسمه یادبود نبرد کوزوو، یک بنای یادبود جنگ در کانادا، و دو مجسمه مربوط به اسب‌سواری سرباز هندی در گرنت پارک شیکاگو است.

مارکو کرالجویچ

مجسمه برنزی مربوط به اسب‌سواری سرباز هندی در گرنت پارک شیکاگو اثر مسترویچ

مسترویچ مطالعات خود را در آکادمی وین در سال ۱۹۰۵ پس از ۵ سال به پایان رساند. در یکی از نمایشگاه‌هایش در زاگرب، امپراطور اتریش مجسمه «مادر و فرزند» او را خریداری کرد.

در طول ماه های اول سال ۱۹۱۱، مسترویچ و همسرش در بلگراد، پایتخت پادشاهی صربستان زندگی می‌کردند. آنها سپس به رم که در آن زمان نقطه نشست بین‌المللی هنرمندان و روشنفکران بود، نقل مکان کردند

نمایشگاه‌های مسترویچ مفاهیم موسیقی اسلاوی، سخنرانی در تاریخ اسلاوی جنوبی و ادبیات و معماری را بهتر از هر کس دیگری در تاریخ شبیه‌سازی کرده است.

مسترویچ برای احیای روح قهرمانان کوزوو و نبرد کوزوو در مدل‌سازی و کنده‌کاری‌های خود از گوته وقتی که ترجمه تصنیف «Hosanaginica» به زبان آلمانی را خواند، الهام گرفت. نبرد کوزوو در سال ۱۳۸۹، یک رویداد تاریخی نمادین بود که منجر به شهادت مبارزان صربستان در مقابل مهاجمان ترکیه شد.

نقطه اوج نمایشگاه‌های مسترویچ در محل کاخ پتی در پاریس در سال ۱۹۱۹ در زمان کنفرانس صلح ورسای بود که شکست امپراتوری اتریش-مجارستان به تشکیل یوگسلاوی انجامید.

نقطه عطف دیدنی و جذاب در زندگی حرفه‌ای مسترویچ نمایشگاه بین‌المللی در رم در سال ۱۹۱۱ بود. او موفق به کسب جایزه اول مجسمه‌سازی شد. منتقدان او را «بزرگترین مجسمه‌ساز از زمان رنسانس» نامیدند.

او در سال ۱۹۴۶ به آمریکا آمد و در دانشگاه‌های سیراکوس و نوتردام مشغول تدریس شد. در بهار سال ۱۹۴۶ از او توسط آکادمی هنر و ادبیات دعوت شده بود و مسترویچ یک نمایش به یاد ماندنی در موزه متروپولیتن در شهر نیویورک ارائه داد. او در ۱۵ ژانویه ۱۹۶۲ درگذشت و در حال حاضر آرامگاه «ایوان مسترویچ» در کرواسی است.

مقبره مسترویچ

مقبره مسترویچ در خانه دوران کودکی‌اش در Otavice

مسترویچ نماد بزرگی در تاریخ مردم بالکان است. او طراحی شده بزرگ «بنای یادبود سرباز گمنام» را در کوه آوالا (Avala)، در نزدیکی بلگراد یوگسلاوی و آرامگاه بزرگترین شاعر اسلاو جنوبی، «پیتر پتروویچ» را در کوه مونته در نزدیکی پایتخت مونته نگرو طراحی کرده است. هر دو بنای یادبود با زیبایی الهام‌بخش خود بی‌نظیر هستند. او همچنین طراحی «بنای یادبود قدردانی به فرانسه» در پارک کالیمگدان بلگراد را طراحی کرد. همچنین «خوبی زندگی» (The well of the life) در زاگرب یکی از شاهکارهای او است.

مجسمه خوبی زندگی

مجسمه «خوبی زندگی» در زاگرب

مجسمه خوبی زندگی

در همین روز:

  • تولد «عبدالقادر بدوانی» متخلّص به «قادری» مورخ معروف هندی (۹۴۷ قمری)
  • اجرای توافق‌نامه برجام
  • روز آزادی مذهبی در آمریکا
  • روز معلم در تایلند و میانمار

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه