سفر ۱۰ روزه به غرب ایران

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
سفر ۱۰ روزه به غرب ایران

سفرهای نوروزی از هیجان انگیزترین بخش تعطیلات نوروزی برای هر ایرانی هستند. اگر در نوروز ۹۶ قصد سفر به غرب کشور را دارید در این مقاله با کجارو همراه باشید.

تعدد جاذبه‌های گردشگری ایران در هر شهر به‌قدری زیاد است که بازدید از هرکدام و دیدن همه آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد و مسئله اصلی زمان است. تعطیلات نوروزی این فرصت را به ما می‌دهد، که هر چند کوتاه اما چند روزی را به خارج از شهر خود در کنار دیگر هم وطنانمان بگذرانیم و با آداب و رسوم، غذاها، طبیعت، آثار باستانی و دیگر جاذبه گردشگری آن شهر آشنا شویم و لذت ببریم. در این مقاله سعی شده تا طی یک برنامه‌ریزی ۱۰ روزه سفری به شهرهای غربی کشور یعنی همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان داشته باشیم و مکان‌های که طی این ۱۰ روز می‌توان بازدید کرد را به شما معرفی کنیم. مبدا را به‌صورت فرضی تهران در نظر گرفتیم اما از هرجای دیگر ایران عزیز نیز که باشید می‌توانید از این برنامه‌ریزی ۱۰ روزه استفاده کنید.

روز اول| روز دوم| روز سوم| روز چهارم| روز پنجم| روز ششم| روز هفتم| روز هشتم| روز نهم| روز دهم

روز اول

مبدا: همدان

یک روز و نیم از سفر ۱۰ روزه ما به استان زیبا و تاریخی همدان اختصاص داده شده است. پیشنهاد می‌کنیم هتل خود را در نزدیکی آرامگاه ابوعلی سینا انتخاب کنید، زیرا این حوالی مکان‌های دیدنی بسیاری دارد. بنابراین هتل پیشنهادی ما هتل پارسیان بوعلی است.

آرامگاه بوعلی سینا

مقبره بو علی سینا همدان

  • فاصله از هتل: ۹ دقیقه پیاده‌روی

بازدید خود را از آرامگاه بوعلی آغاز کنید. موزه و کتابخانه بوعلی نیز در همین مکان قرار دارند.

موقعیت آرامگاه بوعلی سینا روی نقشه

مقبره استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای همدان

  • فاصله از آرامگاه بوعلی سینا: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

 در ادامه به مقبره استر و مردخای بروید. اگر خسته شدید می‌توانید به هتل بازگردید یا برای صرف ناهار به یکی از رستوران‌های نزدیک بروید.

حمام قلعه

حمام قلعه همدان

  • فاصله از هتل: ۲۳ دقیقه پیاده روی، ۸ دقیقه رانندگی
  • فاصله از مقبره استر و مردخای: ۳ دقیقه پیاده‌روی

پس از استراحت ادامه بازدید را می‌توانید از حمام قلعه شروع کنید. قدمت حمام قلعه به اواخر دوران قاجار بازمی‌گردد و امروزه به موزه مردم‌شناسی استان همدان تبدیل شده است.

گنبد علویان

گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان

  • فاصله از حمام قلعه: ۱۱ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سر راه امامزاده عبدالله را خواهید دید.

تپه هگمتانه

هگمتانه همدان

  • فاصله از گنبد علویان: ۱۱ دقیقه پیاده‌روی

با ورود به این تپه کهن که روزی نخستین پایتخت ایران بوده، دیگر شما مسافر زمانی هستید که به صدها سال قبل رفته است. این شهر قدیمی به‌همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخت دیاکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هرکدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ی هگمتانه مشخص شده است که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ی باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است.

اگر همچنان وقت و حوصله داشتید دو مکان دیدنی دیگر در همین نزدیکی وجود دارد، نخست موزه باستان‌شناسی همدان که به‌صورت پیاده تنها یک دقیقه با تپه هگمتانه فاصله دارد و دوم کلیسای گریگوری استفاتن که با تپه هگمتانه ۴ دقیقه پیاده‌روی دارد.

روز دوم

سه پیشنهاد برای صبح روز دوم سفر:

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر همدان

  • فاصله از هتل: ۳۴ دقیقه رانندگی

اگر همچنان می‌خواهید از دیدنی‌های داخل شهر همدان بازدید کنید به‌سمت آرامگاه بابا طاهر بروید. در سطح محوطه‌ی داخلی آرامگاه، کاشی‌کاری معرق و تزیینات بسیار ظریفی به کار رفته که جلوه‌ی خاصی به قسمت‌های داخلی مزار داده است.

باغ ایرانی

  • فاصله از آرامگاه باباطاهر: ۱۳ تا ۱۶ دقیقه پیاده‌روی

این باغ زیبایی بسیار چشم‌نوازی دارد. پیشنهاد می‌شود اگر فرصت داشتید به این باغ سری بزنید.

احتمالا بازدید از این دو مکان تا ظهر طول می‌کشد. اگر نخواستید به هتل بازگردید در همین حوالی رستوران‌هایی وجود دارند از جمله «خوراک تنوری کندو» که پیاده ۸ دقیقه و با ماشین ۳ دقیقه با باغ ایرانی فاصله دارد.

لالجین

لالجین

  • فاصله از هتل: ۳۴ تا ۳۷ دقیقه رانندگی

لالجین یکی از مراکز عمده‌ی ساخت سفال و سرامیک در ایران و جهان است. دیدن از مغازه‌ها و فروشگاه‌های سفال‌های بسیار زیبا و خوش رنگ و لعاب لالجین نصف روز شما را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

سنگ‌نبشه‌های تاریخی گنجنامه

کتیبه گنجنامه

آبشار گنجنامه

  • فاصله از هتل: ۲۳ دقیقه رانندگی

کوه‌های الوند همچنان شما را مسافر زمان نگه می‌دارند، زیرا در دل خود سنگ‌نبشته‌هایی از دوران داریوش و خشایارشاه را حمل می‌کنند. سنگ‌نبشته‌های گنجنامه در انتهای دره سرسبز و زیبای عباس‌آباد قرار دارد. در این مکان آبشار گنجنامه نیز قرار دارد. پس می‌توانید علاوه بر دیدن این اثر تاریخی و آبشار از صرف ناهار در دل این طبیعت زیبا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

موقعیت گنجنامه روی نقشه

بیشتر بخوانید:

نیمه دوم روز دوم

مبدا: همدان

مقصد: کردستان، سنندج

از همدان تا سنندج ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه راه است. پس احتمالا بعد عصر را در سنندج سپری می‌کنید. طبیعت غرب کشور به‌خصوص سنندج بی‌نهایت زیبا است، به‌طوری که تعریف کردن از آن کار بیهوده‌ای است چراکه زیبایی آن را باید با چشمان خود درک کنید. بنابراین پیش از سفر به این منطقه زیبا تصمیم بگیرید که قصد بازدید از دیدنی‌های داخل شهر را دارید، یا طبیعت خارج از شهر را.

پیشنهاد می‌کنیم برای سهولت بازدید یکی از هتل‌های کاج یا هتل آبیدر یا هتل جبار را انتخاب کنید. هر سه هتل تقریبا در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و در این محدوده چندین بانک، چندین رستوران (رستوران مروارید، پیتزا آناهیتا، رستوران فردو، رستوران آبیدر، سفره‌خانه صوفی) داروخانه، بازار و کافه وجود دارد. به‌طور فرضی ما هتل ۳ ستاره آبیدر را انتخاب می‌کنیم.

پارک جنگلی آبیدر

پارک ابیدر سنندج

  • فاصله از هتل: ۱۱ تا ۱۳ دقیقه رانندگی

پارک جنگلی آبیدر دارای طبیعتی بسیار زیبا است، به‌خصوص در بهار. همچنین از این پارک می‌توانید تمام سنندج را ببینید. پارک آبیدر دارای بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان است. هر شب ساعت ۹ یک فیلم اکران می‌شود. نگران جا نباشید زیرا این مکان گنجایش ۱۰ هزار نفر را دارد. پیاده‌روی در طبیعت بی‌نظیر و هوای پاک این منطقه را فراموش نکیند.

روز سوم

تصمیم بگیرید که این روز را می‌خواهید داخل شهر بگذرانید یا خارج از شهر، زیرا دیدن تمام جاذبه‌های این استان روزها طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

اگر دیدن جاذبه‌های داخل شهر را انتخاب می‌کنید، پیشنهاد ما لیست زیر است:

 

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان سنندج

  • فاصله از هتل: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

این بنای دوره قاجاری دارای ۷ حیاط، بخش‌های عمومی، خصوصی، تشریفاتی، خدماتی و بهداشتی است. معماری این عمارت بسیار چشم‌گیر است.

موقعیت عمارت مشیردیوان روی نقشه

عمارت آصف وزیری یا خانه کرد

خانه کرد سنندج

خانه کرد سنندج

  • فاصله از عمارت مشیر دیوان: ۱ دقیقه پیاده‌روی

عمارت مشیر بسیار نزدیک به خانه کرد است. پس نیاز به اتومبیل ندارید. عمارت آصف که به خانه کرد معروف است موزه مردم‌شناسی مردم کرد به حساب می‌آید. خانه کرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای سنندج محسوب می‌شود که در دوره صفویه ساخته شد.

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید سنندج

این عمارت از بناهای تاریخی و دارای یک موزه است. این موزه شامل اشیای تاریخی کشف شده از این استان و دیگر استان‌های ایران است. معماری و طراحی داخلی عمارت بسیار زیبا است و به اواخر دوران پیش از دوره ناصرالدین شاه بازمی‌گردد و حال و هوای قجری دارد.

پس از بازدید از این دو مکان دیدنی و زیبا باید زمان ناهار فرا رسیده باشد. اگر قصد بازگشت به هتل را ندارید، این حوالی چند رستوران وجود دارند، مانند کبابی ئاریز (از موزه سنندج تا این غذاخوری، پیاده ۵ دقیقه راه است. ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب)، کبابی دیگری نیز در همین نزدیکی وجود دارد (این کبابی تا موزه سنندج، پیاده ۸ دقیقه راه است. ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب)، رستوران جهان نما (از موزه سنندج تا این رستوران بسته به مسیر انتخابی، پیاده ۸ تا ۱۱ دقیقه فاصله است).

پس از صرف ناهار و استراحت، گردش خود را می‌توانید به این منوال ادامه دهید:

بازار قدیمی سنندج

بازار سنتی سنندج

  • فاصله از هتل: ۸ تا ۱۱ دقیقه رانندگی

بازار سنندج بازار بزرگ، سرپوشیده و قدیمی شهر است که به دو بخش تقسیم شده، بخشی به نام آصف و بخشی به نام سنندجی نامیده می‌شود. قدرمت بازار به دوران صفویه بازمی‌گردد و دارای سه دروازه قدیمی است. این مکان در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

عمارت خسرو آباد

عممارت خسرواباد سنندج

عممارت خسرواباد سنندج

  • فاصله از بازار تا عمارت: ۱۰ تا ۱۳ دقیقه رانندگی

قدمت عمارت خسرو آباد به دوران قاجار برمی‌گردد. این مکان محل حکومت والیان اردلان بوده است. این کاخ بسیار بزرگ و زیبا است و واقعا ارزش دیدن را دارد. از دستش ندهید.

عمارت وکیل

عمارت وکیل سنندج

  • فاصله از عمارت خسرو آباد: ۱۵ دقیقه پیاده‌روی

اگر خسته نبودید و همچنان فرصت کافی برای بازدید از خانه‌های تاریخی را داشتید به عمارت وکیل سری بزنید. عمارت وکیل اصالتا به دوران زندیه بازمی‌گردد که طی سال‌ها بعد این عمارت تکمیل شد. از فضاهای متصل به عمارت چند حیاط، بازارچه و حمام است. معماری، طراحی و تزیینات عمارت بسیار جذاب و چشمگیر است.

 

پیشنهاد دوم کجارو برای روز سوم به این شکل است:

روستای پلنگان

روستای پلنگان سنندج

اگر طبیعت را ترجیح می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم روز سوم را در خارج از شهر در یکی از روستاهای بسیار زیبای استان کردستان سپری کنید. روستاهای بسیاری با طبیعتی فوق‌العاده در این استان وجود دارند. در این‌ جا ما روستای پالنگان یا پلنگان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از سنندج تا روستای پالنگان ۲ ساعت راه است، اما این مسیر به‌قدری زیبا است که متوجه گذر زمان نخواهید شد.

قدمت این روستا به پیش از اسلام می‌رسد. خانه‌های این روستا در دامنه دو کوه، به‌صورت پلکانی قرار گرفته‌اند. این روستا دارای چشمه‌های بسیار است. از میان این روستا یک رود بسیار بزرگ و خروشان عبور می‌کند. اگر به این مکان سفر کنید متوجه می‌شوید که غرفه‌های ماهی فروشی بسیاری در این مکان دیده می‌شود. این غرفه‌ها ماهی‌هایی که خود پرورش می‌دهند را کباب می‌کنند و تحویل مشتری می‌دهند. بازدید از یک روستای زیبا با معماری جالب و خوردن ماهی کبابی در کنار یک رودخانه بزرگ بسیار لذت‌بخش است، پیشنهاد می‌کنیم از دستش ندهید.

بیشتر بخوانید:

روز چهارم

مبدا: سنندج

مقصد: کرمانشاه

از سنندج تا کرمانشاه ۲ ساعت و ۸ دقیقه فاصله است. چون برخی از جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه خارج از استان هستند ۳ روز را در این شهر زیبا سپری می‌کنیم.

هتل‌های بسیاری با قیمت‌های متفاوت در سطح شهر وجود دارند. به‌عنوان نمونه هتل آزادگان، هتل پارسیان، هتل جمشید، هتل رسالت و هتل بیستون. هتل جمشید در نزدیکی طاق بستان قرار دارد. حتی اگر قصد رفتن به هتل را نداشته باشید می‌توانید در محوطه پارک کوهستان (پارک غربی کوهستان، پارکی تفریحی نزدیک به طاق بستان است) چادر بزنید. به‌طور فرضی هتل جمشید را به‌عنوان محل استقرار شما در نظر می‌گیریم.

طاق بستان و پارک کوهستان

طاق بستان کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های دوره ساسانی است. طبیعت زیبیان این منطقه با وجود کوه و چشمه‌ی طاق بستان بسیار مورد توجه پادشاهان ساسانی بوده است. قدمت این اثر تاریخی به قرن سوم میلادی بازمی‌گردد. طاق‌ بستان از چندین رخداد تاریخی رونمایی می‌کند که می‌توان به تاج‌گذاری خسروپرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم (این سنگ‌نوشته، در سال‌های ۳۷۹ تا ۳۸۳ میلادی و در طاق کوچک این مجموعه کار شده است)، تاج‌گذاری شاهپور دوم، تاج‌گذاری شاهپور سوم و تعدادی کتبیه‌ی سنگی که به خط پهلوی کتیبه‌ای منقوش است، اشاره کرد. به‌طور کلی مجموعه‌ی طاق‌ بستان به سه بخش اصلی طاق بزرگ، طاق کوچک و نقش‌برجسته‌ی تاج‌گذاری اردشیر دوم تقسیم‌بندی شده است.

موقعیت طاقبستان روی نقشه

بیشتر بخوانید:

پس از بازدید از این اثر تاریخی از پارک اطراف طاق بستان، که پارک کوهستان (البته پارک غربی کوهستان صحیح است، زیرا در طرف شرق طاق بستان پارک بزرگ دیگری وجود دارد که به پارک شرقی معروف است) دیدن کنید. به طرف بالای پارک کوهستان که بروید کرمانشاه زیر پای شما خواهد بود. اگر گردوخاک کشورهای اطراف مزاحم نشوند می‌توانید از هوای پاک و منظره بی‌نظیر این منطقه لذت ببرید.

طی بازدید از این طاق بستان و پارک کوهستان باید متوجه رستوران‌ها و کبابی‌های این منطقه شده باشید. پیشنهاد می‌کنیم دنده کباب کرمانشاهی را امتحان کنید.

بازار سنتی

بازار سنتی کرمانشاه

قدمت بازار سنتی کرمانشاه به ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد یعنی زمانی که به‌علت وجود جاده ابریشم بسیاری از داد و ستدها در این مکان انجام می‌شده است. این بازار دارای ۱۸ راسته است. به‌علت ساخت چند خیابان‌ این بازار به چند قسمت تقسیم شده است: بازار زرگرها، بازار کردها، بازار مسگرها، بزارخانه و بازار توپخانه در یک طرف و بازار اسلامی (بازار یهودی‌ها) و تاریکه بازار در طرف دیگر. سمت بازار زرگرها چندین نان برنجی فروشی وجود دارد که تمام آن‌ها سینی‌های بزرگ نان برجی را برای عابران روی پیشخوان قرار داده‌اند و شما می‌توانید میل کنید و اگر مایل بودید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

دیدن از این بازارها چندین ساعت به طول می‌انجامد. اگر وقت و حوصله داشتید می‌توانید از خارج از این بازارها، یعنی از پاساژهای اطراف دیدن کنید.

روز پنجم

تکیه معاون‌الملک

تکیه معاون الملک کرمانشاه

  • فاصله از هتل: ۲۵ دقیقه رانندگی

تکیه معاون الملک ۱۱۴ سال پیش در شهر کرمانشاه، توسط حسین خان معین‌الرعایا بنا و سپس به همت حسن خان معین الملک تکمیل شد. این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشی‌کاری زیبای آن در جهان بی‌همتا است. دیدن از این تکیه را از دست ندهید.

موقعیت تکیه معاون‌الملک روی نقشه

بیشتر بخوانید:

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

این تکیه نزدیک به تکیه معاون‌الملک است. قدمت این تکیه به دوران قاجار بازمی‌گردد و از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. دیدن این مکان منحصربه‌فرد را از دست ندهید.

مسجد جامع شافعی

مسجد شافعی ها کرمانشاه

  • فاصله از هتل: ۲۶ دقیقه رانندگی

بعد از صرف ناهار و استراحت می‌توانید ادامه گردش را از مسجد جامع شافعی از سر بگیرید. این مسجد زیبا، مسجد اهل سنت در کرمانشاه است. بنای جدید مسجد که در کنار مسجد قدیمی بنا شده به سبک مساجد ترکیه ساخته شده و بسیار زیبا است.

باغ گل‌ها

باغ گل ها کرمانشاه

  • فاصله از مسجد شافعی: ۱۴ تا ۲۰ دقیقه رانندگی

باغ گل های کرمانشاه از منحصربه‌فردترین باغ گل‌های کشور است. این باغ زیبا دارای انواع گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی است.

باغ پرندگان صدف

باغ پرندگان کرمانشاه

این باغ به مساحت ۲ هکتار دارای ۳۰ هزار پرنده، در ۱۳۰ گونه است. حتما با دیدن انواع پرندگان خارجی که تابه‌حال از نزدیک ندیده‌اید لذت خواهید برد.

روز ششم

بیستون

بیستون

بیستون

یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر کرمانشاه سنگ نبشته بیستون است. طبیعت این منطقه در هر چهار فصل بسیار عالی است. این سنگ‌نبشته بزرگ‌ترین سنگ‌نبشته جهان و از آثار هخامنشیان است که در شهر بیستون قرار گرفته است. این اثر مهم تاریخی در میراث جهانی یونسکو و محوطه آن در مجموعه آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت بیستون روی نقشه

کاروانسرای بیستون یا کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای بیستون کرمانشاه

این کاروان‌سرا در نزدیکی سنگ‌نبشته بیستون قرار دارد. می‌توانید پیاده به این کاروان‌سرا بروید و از طبیعت لذت ببرید. حتی می‌توانید در هتل لاله اقامت کنید.

سراب صحنه

سراب (دربند) صحنه

سراب (دربند) صحنه

شهرستان صحنه یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرستان‌های کرمانشاه است که گفته می‌شود به‌دلیل گوردخمه‌هایی که در این منطقه پیدا شده، قدمت آن به قبل از اسلام می‌رسد. سراب صحنه یا دربند صحنه از زیباترین مناطقی است که می‌توانید با آن روبه‌رو شوید. سراب صحنه دارای آبشاری طبیعی، طبیعتی زیبا و آب و هوایی روح‌بخش است. می‌توانید ناهار را در این منطقه صرف کنید. در غیر این صورت به کرمانشاه بازگردید و خود را برای ادامه گردش بعد از ناهار و استراحت آماده کنید.

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه کرمانشاه

  • فاصله از هتل: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه رانندگی

غار قوری قلعه بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه بوده و ۶۵ میلیون سال قدمت دارد. زیبایی این غار با وجود تالارهای عروس، مریم، بلور مسیر برزخ، کوهان شتر بسیار چشمگیر بوده و قابل توصیف نیست، پس اگر فرصت داشتید حتما به این مکان سر بزنید.

بیشتر مواقع در محوطه غار خانم‌هایی هستند که شیرینی‌های محلی درست می‌کنند و می‌فروشند. پیشنهاد می‌کنیم حتما این شیرینی‌های محلی را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:

روز هفتم

مبدا: کرمانشاه

مقصد: ایلام

اگر جاده کرمانشاه به ایلام را روی گوگل مپ بررسی کنید فاصله ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه را به شما نشان خواهد داد، اما باید بگویم که اگر از جاده جدیدی که بسیار راحت‌تر و نزدیک‌تر است بروید تنها حدود ۲ ساعت در راه هستید. این جاده از منطقه حمیل می‌گذرد که متاسفانه هنوز روی نقشه ثبت نشده است. طبیعت این جاده بی‌نهایت زیبا است. سر راه، کوه‌هایی را می‌بینید که هرگز نظیرش را ندیده‌اید. لازم به یادآوری نیست که زیبایی طبیعت غرب کشور به‌خصوص در فصل بهار هرگز در چشم‌ها نمی‌گنجد.

اگر قصد اقامت در هتل را داشته باشید ما هتل‌های زاگرس، دالاهو و خلاش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ایلام علاوه بر طبیعت زیبا و جنگل‌های بلوط با سنجاب‌های بامزه، جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی دارد که اکثرا در خارج از شهر هستند و اگر قصد دیدن همه آن‌ها را داشته باشید باید روزها در این شهر زیبا اقامت کنید، از جمله‌ی این دیدنی‌های دور دریاچه دوقلو (حدود ۳ ساعت)، دژ میرغلام هاشمی (حدود ۲ ساعت و نیم)، قلعه پوراشرف (حدود ۲ساعت نیم) و بسیاری موارد دیگر است. قدمت بسیاری از آثار تاریخی ایلام به صدها سال پیش بازمی‌گردند. به همین دلیل مدت اقامت ما در این برنامه یک روز خواهد بود.

آبشار گچان

ابشار گچان ایلام

این آبشار در ۱۵ کیلومتری ایلام قرار دارد که متاسفانه روی نقشه ثبت نشده است. اما پیشنهاد می‌کنیم با پرس و جو از محلی‌ها حتما به این مکان زیبا سر بزنید. کوه‌ها، درختان بلوط و گردو و آب زلال حتما شما را به وجد می‌آورند.

بیشتر بخوانید:

روز هشتم

مبدا: ایلام

مقصد: لرستان

فاصله از ایلام: ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه

لرستان نیز چون دیگر شهرهای زیبایی که در این مسافرت تابه‌حال پشت سرگذاشتیم دارای جاذبه‌های بسیاری چون مذهبی، تاریخی، باستانی و طبیعی است. اگر قصد اقامت در هتل را داشته باشید هتل‌های پیشنهادی ما هتل جهانگردی، هتل شهرداری، هتل ارشیا، هتل عطر و هتل سالیز هستند.

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک الافلاک خرم اباد

قلعه فلک‌الافلاک یا قلعه دوازده برجی از آثار تاریخی دوران ساسانی است که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. اگر به سفر در زمان علاقه دارید دیدن این قلعه را از دست ندهید.

موقعیت قلعه فلک‌الافلاک روی نقشه

مناره آجری

مناره آجری خرم آباد

  • فاصله از قلعه فلک الافلاک: ۱۰ دقیقه رانندگی

این مناره ۳۰ متری که زمانی برای هدایت کاروان‌ها بنا شد، قدمتی ۹۰۰ ساله دارد.

دریاچه کیو

دریاچه کیو خرم اباد

کیو به گویش لری به‌معنای رنگ آبی تیره است و علت این نام‌گذاری گیاهانی است که ته دریاچه وجود دارند. رنگ کبودی را به دریاچه می‌دهد.

روز نهم

آبشار بیشه

آبشار بیشه خرم آباد

  • فاصله از خرم آباد: ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه رانندگی

آبشار بیشه ۴۸ متری یکی از زیبایی‌های استان لرستان به حساب می‌آید و در واقع باید گفت تکه‌ای از بهشت است. پس از دستش ندهید.

موقعیت آبشار بیشه روی نقشه

کاروانسرای گوشه شهنشاه و مقبره شجاع‌الدین خورشید

مقبره شجاع الدین و کاروانسرا خرم اباد

  • فاصله از خرم آباد: ۲۳ دقیقه رانندگی

قدمت کاروانسرای گوشه شهنشاه به دوره صفویان بازمی‌گردد. وجود باغ‌های انار و انگور در این مکان با آن زیبایی بیشتری داده است.

این کاروان‌سرا در نزدیکی مقبره شجاع‌الدین خورشید قرار دارد. این مقبره متعلق به بنیان‌گذار سلسله اتابکان لر کوچک است.

پس با آمدن به این منطقه می‌توانید دو اثر تاریخی را با هم ببینید و لذت ببرید.

روز دهم

امروز روز آخر سفر است و ما قصد داریم که به نقطه آغاز سفر خود یعنی استان زیبای همدان بازگردیم. از خرم آباد تا همدان ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه فاصله است. پس اگر بخواهید صبح را در خرم آباد بگذرانید می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های این استان را ببینید.

گرداب سنگی

گرداب سنگی خرم اباد

گرداب سنگی از جمله آثار باقی مانده از دوران ساسانی است. در سال‌های دور برای انتقال آب، از این چشمه چندین کانال به نقاط دیگر شهر کشیدند. دیدن این اثر خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

موقعیت گرداب سنگی روی نقشه

بازگشت به همدان

  • فاصله از لرستان: ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه

در مسیر بازگشت به همدان شهرهای بروجرد و ملایر را خواهید دید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه