کجا گوریل ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کجا گوریل ببینیم؟

گوریل‌ها، یکی از چهار دسته میمون‌های بزرگ جثه هستند که رفتارهای جالب بسیاری دارند که به انسان‌ها شبیه است. در این مقاله با کجارو همراه باشید تا گوریل‌ها را بیشتر بشناسیم و با محل زندگی آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

گوریل‌ها پستاندارانی هستند که در اصل محل زندگی آن‌ها به قاره آفریقا باز می‌گردد. گوریل‌ها به طور کلی به دسته گوریل‌های کوهستانی (Mountain Gorilla) و گوریل‌های زمین پست (Lowland Gorilla) تقسیم می‌شوند. در حالی که این دو دسته از گوریل‌ها شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌هایی هم در میان آن‌ها دیده می‌شود. به عنوان مثال، گوریل‌های کوهستانی موهای بلندتری دارند در حالی‌که موهای گوریل‌های زمین پست کوتاه‌تر و نرم‌تر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دو گونه اندازه جثه آن‌ها است. قد گوریل‌های زمین پست بین ۱/۲ تا ۱/۸ متر و وزن آن‌ها بین ۶۸ تا ۱۸۱ کیلوگرم است. گوریل‌های کوهستانی از نظر قد تقریبا همان اندازه هستند اما وزنشان بیشتر است. وزن گوریل‌های کوهستانی بین ۱۳۵ تا ۲۲۰ کیلوگرم است. گوریل‌ها بزرگ‌ترین پستانداران نخستین به شمار می‌آیند.

رژیم غذایی

گوریل

به طور کلی گوریل‌ها گیاه‌خوار هستند و معمولا از گیاهانی همچون کرفس، شاخ و برگ درختان، پوسته یا شیره درختان و همچنین میوه‌ها تغذیه می‌کنند. جالب است بدانید که گوریل‌ها با این که گیاه خوار هستند اما از حشرات و حیوانات کوچک هم تغذیه می‌کنند. یک گوریل نر بالغ می‌تواند روزانه حدود ۱۸ کیلوگرم غذا بخورد.

رژیم غذایی دقیق گوریل‌ها بستگی به مکان زندگی آن‌ها دارد. بخش اعظم غذای گوریل‌های زمین پست را میوه جات تشکیل می‌دهد؛ پس از آن درصد عمده غذای آن‌ها به گیاهان می‌رسد و در آخر حجم اندکی از غذای آن‌ها را کرم‌ها و موریانه‌ها تشکیل می‌دهند.

در مورد گوریل‌های کوهستانی، بخش اعظم غذای آن‌ها را گیاهان تشکیل می‌دهد، سپس در رتبه دوم میوه جات قرار دارند و در آخر حجم اندکی از غذای آن‌ها به مورچه، حلزون و کرم‌ها اختصاص می‌یابد.

عادات طبیعی

گوریل

هر زمان از روز برای گوریل‌ها موقع انجام کار معینی است.

گوریل‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند. یک گروه از گوریل‌ها می‌تواند بالغ بر پنجاه عضو داشته باشد از طرفی دیگر، گروه‌های دو یا سه نفره از گوریل‌ها نیز وجود دارد! گروه گوریل‌ها توسط یک گوریل نر که «پشت خاکستری» (Silverback) نامید می‌شود رهبری می‌شود که پشت کمر این گوریل نر خاکستری رنگ است.

هر زمان از روز برای گوریل‌ها موقع انجام کار معینی است. صبح‌ها و بعد از ظهرها هنگام غذا خوردن است. در میانه روز، گوریل‌ها چرت می‌زنند و استراحت می‌کنند یا با یکدیگر بازی می‌کنند و در هنگام شب، گوریل‌ها در تخت خواب‌هایی که خودشان از برگ‌ درختان درست کرده‌اند می‌خوابند.

وضعیت بقا

گوریل

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از حیات وحش (IUCN)، گوریل‌ها(هم گوریل‌های کوهستانی و هم گوریل‌های زمین پست) را در لیست حیوانات در خطر انقراض قرار داده است. گوریل‌ها شکار می‌شوند و محل زندگی آن‌ها توسط انسان‌ها هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم نابود می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا نسل این حیوانات شدیدا رو به کاهش و حتی انقراض باشد.

طبق گزارشات این اتحادیه، نسل گوریل‌ها شدیدا رو به انقراض هست و هر دو گونه گوریل‌ها در خطر انقراض هستند. تخمین زده می‌شود که در کل کره زمین تنها حدود ۱۰۰,۰۰۰ گوریل از گونه گوریل‌های زمین پست زندگی می‌کنند.

تولید مثل

همانند انسان‌ها، گوریل‌ها هر ۹ ماه فرزند به دنیا می‌آورند و معمولا هر نوبت یک فرزند به دنیا می‌آورند. بچه‌های گوریل‌ها در ابتدای به دنیا آمدن حدود ۱/۸ کیلوگرم وزن دارند. تا زمانی که سن بچه گوریل‌ها بین ۴ ماه و ۲ یا ۳ سال است، بچه‌ها به منظور حمل و نقل، بر پشت مادرشان می‌نشینند.

حقایق

گوریل

دستان گوریل‌ها از پاهایشان بلندتر است!
  • دستان گوریل‌ها از پاهایشان بلندتر است! این ویژگی به گوریل‌ها اجازه می‌دهد تا بر روی چهار دست و پای خود راه بروند اما همچنان ظاهری ایستاده داشته باشند.
  • گوریل‌ها بسیار باهوش هستند. این نخستیان قادرند تا از ابزارهای ساده برای راحتی کارهایشان کمک بگیرند و حتی زبان اشاره مخصوص خود را فرا بگیرند.
  • تخت خواب گوریل‌ها، «لانه» (nest) نام دارد. معمولا گوریل‌های جوان‌تر و کوچک‌تر، لانه خود را بر بالای درختان می‌سازند و گوریل‌های بالغ لانه خود را بر روی زمین می‌سازند.
  • معمولا گوریل‌ها از آب چشمه‌ها یا رودخانه‌ها نمی‌نوشند. تمام آبی که گوریل‌ها برای بقای خود نیاز دارند توسط غذای روزانه‌شان و همچنین شبنم‌های صبحگاهی تامین می‌شود.

کجا گوریل ببینیم؟

گوریل

گوریل‌های کوهستانی غالبا در مناطق کوهستانی آفریقای مرکزی زندگی می‌کنند و گوریل‌های زمین پست در در مناطق صاف، هموار و جنگلی آفریقای مرکزی و غرب آفریقا زندگی می‌کنند.

به طور دقیق‌تر، گوریل‌های کوهستانی در کشورهایی همچون اوگاندا و کنگو و مناطقی همچون کوه‌های آتشفشانی زندگی می‌کنند. از طرفی دیگر، گوریل‌های زمین پست در مناطق و کشورهایی همچون آنگولا، کامرون، کنگو، گابون و مناطق آفریقای مرکزی زندگی می‌کنند.

بر طبق گزارشات نشنال جئوگرافیک، قلمرو گروهی از گوریل‌ها می‌تواند مساحتی حدود ۴۱ کیلومتر مربع داشته باشد.

نظر شما در مورد گوریل‌ها چیست؟ آیا به دیدن این حیوانات از نزدیک علاقه دارید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.
مقالات سری «گردشگری حیات وحش» شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۳:۵۹ در وب‌سایت کجارو منتشر خواهند شد.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه