نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم (قسمت اول)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی سه شنبه، ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم (قسمت اول)

بمبئی یکی از کلان‌شهرهای هند است که دارای فرهنگی غنی، مردمی پرشور و جاذبه‌های گردشگری فراوان است. در این مقاله، کجارو به نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم، تمرکز دارد.‍

بمبئی با وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۳٫۳ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶، یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هند محسوب می‌شود. بمبئی از اتصال ۷ جزیره به یکدیگر در زمان حضور بریتانیا در هند به وجود آمده ‌است. بسیاری از شهروندان هندی از ایالت‌های مختلف به امید فرصت‌های شغلی به این شهر مهاجرت می‌کنند. به همین دلیل، تعداد ساکنان این شهر در روز ۳ میلیون نفر بیش از ساکنان آن در شب برآورد می‌شود. اجازه دهید در ادامه، نگاهی بر قوانین بمبئی و نکاتی که باید در آن رعایت کنیم، داشته باشیم.

در مناطقی که عکس سلفی گرفتن ممنوع است، از انجام آن خودداری کنید

بمبئی

«نارندا مودی»، نخست وزیر هند به دلیل اتخاذ سیاست «دیپلماسی سلفی»، مورد تحسین برخی و مورد انتقاد گروهی دیگر قرار گرفته است. بسیاری از افراد دوست دارند تمامی لحظات خود را در سفر ثبت کرده و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذارند. اما تب سلفی در بمبئی نه تنها موجب آزردگی خاطر برخی از افراد می‌شود، بلکه خطرناک نیز است.

نوزده مورد از ۴۹ فقره مرگ گزارش‌شده در پی گرفتن عکس سلفی، در بمبئی رخ داده است. در سال‌های گذشته، پس از این‌که مردی برای نجات سه زنی که در پی گرفتن عکس سلفی از روی صخره به سواحل دریای عربستان سقوط کرده بودند، جان خود را از دست داد، دولت و شهرداری بمبئی، سلفی گرفتن در برخی مناطق این شهر را ممنوع اعلام کرد. افرادی که در مناطق یاد شده اقدام به گرفتن عکس سلفی کنند تا ۱۰ دلار جریمه خواهند شد.

غذا

بمبئی

رستوران‌های فست‌فود بمبئی غذاهای خوشمزه و لذیذی سرو می‌کنند که از قیمت ارزانی نیز برخوردارند. البته اگر معده‌ی حساسی دارید، بایستی مراقب باشید، چرا که ممکن است غذاهای این شهر با شما سازگار نباشند. بمبئی با غذاهای مختلف و رنگارنگش، به خوبی از گردشگران پذیرایی می‌کند. رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در این شهر وجود دارند؛ اما مراقب باشید به مکان‌های تمیز و بهداشتی بروید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.

چکاپ پزشکی

بمبئی

انجام چکاپ‌های پزشکی مورد نیاز، از جمله دیگر نکاتی است که بایستی پیش از سفر به بمبئی آن را رعایت کنید. پیش از سفر به بمبئی بهتر است از سلامت کامل خود اطمینان حاصل کرده و در صورت امکان، یک جعبه‌ی کوچک کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید. در ضمن، به یاد داشته باشید کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و چتری کوچک نیز با خود به بمبئی ببرید تا از آفتاب‌سوختگی و گرمای این شهر در امان بمانید.

نکات امنیتی

بمبئی

هنگامی که داخل شهر بمبئی در حال تردد هستید، سعی کنید پول نقد زیادی همراه خود نداشته باشید. در عوض می‌توانید از چک مسافرتی استفاده کنید که تقریبا در بیشتر نقاط شهر امکان وصول آن و گرفتن پول نقد وجود دارد.

حمل مدارک باارزش مانند گذرنامه و روادید در سطح شهر، کار زیاد مطمئن و بی‌خطری نیست. بهتر است این قبیل مدارک و نیز اشیای قیمتی خود را در کمد هتل گذاشته و درب آن را قفل کنید. همچنین توصیه می‌کنیم در بمبئی به‌صورت گروهی بیرون بروید و تا جایی که امکان دارد از رفت‌وآمد تنهایی خودداری کنید.

تا جایی که امکان دارد از رفت و آمد تنهایی خودداری کنید.

این امر موجب می‌شود بیشتر احساس امنیت کنید. بمبئی شهر شلوغی است که جمعیت آن متشکل از مردم و اقوام گوناگون سراسر کشور است. به منظور کسب تجربه‌ای شیرین از سفر خود به بمبئی، بایستی نکات امنیتی را در این شهر رعایت کنید.

گرمای بمبئی

بمبئی

اگر به نواحی جنوب شرقی آسیا سفر کرده باشید، شاید با گرمای این مناطق بهتر آشنا باشید؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که گرمای هند، به ویژه شهر بمبئی بسیار شدید است. درجه حرارت بمبئی در آذر یا دی ماه، به ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز می‌رسد؛ بنابراین بهتر است پیش از سفر به بمبئی، لباس‌های مناسب به همراه خود داشته باشید و همواره بطری آب معدنی از فروشگاه‌های این شهر تهیه کنید. پوشیدن شلوار جین در بمبئی ایده‌ی خوبی نخواهد بود؛ سعی کنید همواره لباس‌های پارچه‌ای بر تن داشته باشید تا بتوانید مدت طولانی در شهر به گردش بپردازید.

رفتار مردم بمبئی

بمبئی

زمانی که در هند و به ویژه در بمبئی هستید، از رفتار مردم تعجب‌زده نشوید؛ هندی‌ها عادت دارند با گردشگران عکس بگیرند و طوری رفتار می‌کنند که گویی شما جزو افراد معروف و مطرح جهان هستید. در اطراف بمبئی روستاهایی وجود دارد که مردمش هرگز با خارجی‌ها دیدار نکرده‌اند؛ بنابراین اگر با چنین افرادی که دوست دارند با شما عکس بگیرند، برخورد کردید، تعجب نکنید.

مراقب کلاهبرداران باشید

بمبئی

به یاد داشته باشید که همیشه بایستی در تمامی سفرهای خود، امنیتتان را حفظ کنید. هند و بمبئی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ممکن است برخی از رانندگان ریکشا و تاکسی شما را متقاعد کنند که می‌توانند در مدت زمان کوتاهی، شما را به مقصدتان برسانند؛ اما در حقیقت کاری که می‌کنند این است که شما را به بازارها و مکان‌های دورتر می‌برند تا بتوانند کرایه‌ی بیشتری از شما درخواست کنند. بنابراین، قبل از سوار شدن به تاکسی یا ریکشا، حتما درمورد کرایه و مقصدتان با راننده صحبت کنید و اجازه‌ی توقف‌های بیجا در طول مسیر را نیز به او ندهید. البته این نکته را فراموش نکنید که برای گردشگران، مالیات جداگانه‌ای برای تاکسی وجود دارد که بایستی آن را پرداخت کنید.

همواره می‌توانید برای سفر به بمبئی یا سایر شهرهای هند، ارزان‌ترین تورهای بمبئی و انواع تور هند از آژانس‌های مختلف را در کجارو مشاهده و بعد از مقایسه قیمت‌ها، تور مدنظرتان را از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه