شگفت ‌انگیزترین رودهای دنیا را بشناسید (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
شگفت ‌انگیزترین رودهای دنیا را بشناسید (قسمت دوم)

رودها، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی هستند که زیباترین چشم‌اندازهای دنیا را به نمایش می‌گذارند. در قسمت قبلی مقاله با تعدادی از شگفت‌انگیزترین رودهای دنیا آشنا شدیم. در این قسمت این فهرست را ادامه می‌دهیم. با کجارو همراه باشید.

یکی از زیباترین مناظری که ممکن است در طول زندگی ببینیم، منظره‌ی عبور رود از دل یک دره‌ی سرسبز و زیبا است. در سراسر دنیا و در تمام قاره‌ها، رودهای بزرگ و شگفت‌انگیزی جریان دارند. این رودها علاوه بر اینکه منبع تامین آب، غذا و برق تعداد زیادی از ساکنان نواحی اطراف خود هستند، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی هر منطقه به شمار می‌روند. در ادامه فهرست شگفت‌انگیزترین رودهای دنیا را دنبال می‌کنیم.

رود کنگو (Congo)، آفریقا

رودهای شگفت انگیز دنیا

رود کنگو که در آفریقا جریان دارد، عمیق‌ترین رود دنیا است. این رود که از میان جنگل‌های بارانی انبوه می‌گذرد، میزبان گونه‌های جانوری متنوعی مانند کروکودیل و لاک‌پشت است. رود کنگو ۴۷۰۰ کیلومتر طول دارد و بعد از رود نیل، بزرگ‌ترین رود آفریقا است. عمق این رود در عمیق‌ترین نقطه به ۲۲۰ متر می‌رسد. وسعت حوزه‌ی آبریز رود کنگو، ۴ میلیون ‌کیلومتر مربع است و ۱۳ درصد از مساحت آفریقا را در بر می‌گیرد. این رود و انشعابات آن در جنگل‌های بارانی کنگو - دومین‌ ناحیه‌ی جنگل‌های بارانی دنیا - جریان دارد. منبع این رود، ارتفاعات و کوهستان‌های کافت شرقی آفریقا (East African Rift) است.

رود کانیو کریستالس (Cano Cristales)، کلمبیا

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود که با عنوان «رود پنج رنگ» شناخته می‌شود، یکی از زیباترین رودهای دنیا است. سالی یک بار در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر گیاهی به نام macarenia clavígera در بستر رودخانه، گل‌های قرمزرنگی می‌دهد. این رنگ در کنار رنگ زرد، آبی، سبز و سیاه سبزه‌زارهای کرانه‌ی رود، طیف رنگارنگ و زیبایی را به وجود می‌آورد که شبیه آن را در قصه‌ها می‌توان دید. این رود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد. نام دیگری که به این رود زیبا داده‌اند، «رنگین کمان مایع» است. رود کانیو کریستالس، گیاهان آبزی متعددی دارد اما ماهی ندارد. حیات وحش ساکن در این رود و نواحی آن بسیار جالب‌توجه است. در حدود ۴۲۰ گونه پرنده در این محدوده زندگی می‌کنند.

رود کلرادو (Colorado)، آمریکا

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود که از رشته‌کوه راکی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به خلیج کالیفرنیا می‌ریزد، در مسیر خود از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیزی می‌گذرد و آبشارهای زیبا و چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. جذاب‌ترین مناظر طبیعی دنیا را در حاشیه‌ی این رود خواهید دید. این رودخانه از گرند کنیون، دو کشور آمریکا و مکزیک و پنج ایالت می‌گذرد. این رود ۲۳۰۰ کیلومتر طول دارد و سد هوور (Hoover Dam)، یکی از بزرگ‌ترین سدهای آمریکا، روی این رود ساخته شده است.

رود دانوب (Danube)، اروپا

رودهای شگفت انگیز دنیا

یکی از مهم‌ترین راه‌های آبی اروپا که شرق و غرب این قاره‌ی زیبا را به هم پیوند می‌دهد، رود دانوب است. این رود که از کنار دهکده‌های کوچک و زیبا، شهرهای دیدنی و جذابی چون بوداپست و چمنزارهای سرسبز می‌گذرد، مکانی محبوب برای گشت‌وگذار با کشتی تفریحی است. دانوب از جنگل سیاه سرچشمه می‌گیرد و به دریای سیاه می‌ریزد. رود دانوب با ۲۸۵۰ کیلومتر، دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است. این رود، زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی متنوع از جمله بیش از ۳۰۰ نوع پرنده، ۱۹۰۰ گونه گیاهی و ۱۳۳ نوع ماهی است.

رود مکونگ (Mekong)، جنوب شرق آسیا

رودهای شگفت انگیز دنیا

جنگل‌های انبوه و سرسبز و کوه‌های متعدد، این رود زیبا را به زیبایی قاب می‌گیرند. رود مکونگ از چندین کشور می‌گذرد. قایق‌سواری در این رود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این کشورها است. تورهای سفر دو روزه در این رود، مسافران را با زیباترین چشم‌اندازهای دنیا و فرهنگ‌ و آداب و رسوم متفاوت اهالی این کشورها، روبه‌رو می‌کند. مکونگ دوازدهمین رود طویل در جهان و هفتمین رود طولانی در آسیا است. طول این رودخانه ۴۳۵۰ کیلومتر برآورد شده است. آبشارهای زیبا و متعددی در مسیر این رود قرار دارند.

رود فرتساسکا (Verzasca)، سوئیس

رودهای شگفت انگیز دنیا

غواصان اسکوبا این رود را به خاطر آب‌های شفاف و زمردین، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری خود می‌دانند. سدی به همین نام در مسیر این رود ساخته شده است که مکانی محبوب برای تجربه‌ی هیجان‌انگیز و جذاب بانجی‌جامپینگ است. این سد در فیلم سال ۱۹۹۵ سری جیمز باند، یعنی گولدن‌آی (GoldenEye)، به نمایش درآمده است. این رودخانه به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر از دامنه‌ی کوه پیتسو بارونه آغاز شده و در نهایت به دریاچه ماگیوره می‌ریزد. دمای این رودخانه در ایام گوناگون سال بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است و عمق آن نیز از ۱۰ متر بیشتر نمی‌شود.

رود ولگا (Volga)، روسیه

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود که از مرکز روسیه می‌گذرد به‌عنوان سمبل ملی این کشور در نظر گرفته می‌شود. این رود که در شمال مسکو جریان دارد، میزبان پلیکان‌ها و فلامینگوها است و پل‌های دیدنی و جذابی روی آن احداث شده است. این رود با ۳۶۹۲ کیلومتر طول، طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رود اروپا است. رود ولگا پس از طی مسیر طولانی، در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. دلتای ولگا و نواحی اطراف دریای خزر، مکانی بسیار مناسب برای ماهیگیری هستند. شهر آستراخان در این دلتا، قطب صنعت خاویار منطقه است.

رود فوتالفو (Futaleufú)، آرژانتین و شیلی

رودهای شگفت انگیز دنیا

آب این رود به این دلیل که از یخچال‌های طبیعی سرچشمه می‌گیرد، بسیار شفاف و آبی‌رنگ است. این رود از آرژانتین سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از میان رشته‌کوه آند، به شیلی می‌رود. این رود یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای رودگردی و قایق‌سواری کایاک است. فوتالفو کلمه‌ای به زبان بومی و به‌معنای رود بزرگ است. اهالی این منطقه، این رود و مناظر اطراف آن را «منظره‌ای نقاشی شده به دست خدا» می‌نامند. این رود سه انشعاب بزرگ دارد که هر سه تای آن‌ها در فصل مناسب سال، برای قایق‌سواری و رودگری مناسب هستند. طول رود فوتالفو، ۱۰۵ کیلومتر است.

رود گنگ (Ganges)، هند

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود که ۲۵۰۶ کیلومتر طول دارد، مشهورترین رود هند است که جمعیت زیادی در حوضه‌ی آن زندگی می‌کنند. این رود در مذهب هندو، مقدس است و به‌عنوان الهه Ganga، پرستش می‌شود. هندوها چیزهایی مانند گلبرگ رز، انواع گل و روغن را برای گرامیداشت اجداد خود به آب این رود می‌سپارند و پشت خود را با آب این رود خیس می‌کنند. حمام کردن در رود گنگ نوعی تحقق خلوص در مذهب هندو است.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه