شگفت ‌انگیزترین رودهای دنیا را بشناسید (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵
شگفت ‌انگیزترین رودهای دنیا را بشناسید (قسمت اول)

رودها، یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی هستند که طی سالیان دراز، تاثیر زیادی در شکل‌گیری تمدن‌های گوناگون داشته‌اند. در این مقاله با فهرستی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین رودهای دنیا آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

رودهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که در واقع شریان‌های حیاتی زمین محسوب می‌شوند. برخی از رودهای دنیا به خاطر طولانی‌ بودن، عریض بودن یا گونه‌های گیاهی و جانوری ساکن در آن‌ها، اهمیت زیادی دارند و جالب‌توجه هستند. در این فهرست با شگفت‌انگیزترین رودهای دنیا آشنا می‌شویم.

رود یانگ تسه (Yangtze)، چین

رودهای شگفت انگیز دنیا

رود یانگ تسه، طولانی‌ترین رود آسیا و سومین رود طولانی جهان (بعد از نیل و آمازون) است. این رودخانه بیش از ۶۳۸۰ کیلومتر طول دارد. سرچشمه‌ی آن استان چینگهای در غرب چین است و پس از حرکت به‌سمت شرق به دریای چین شرقی می‌ریزد. سد سه‌ دره (Three Gorges)، بزرگ‌ترین سد جهان، روی این رودخانه ساخته شده‌ است. این رود یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین است.

رود Cahabón، گواتمالا

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود که ۱۹۶ کیلومتر طول دارد در غرب گواتمالا جریان دارد. آب‌های شفاف و فیروزه‌ای و آبشارهای زیبا، از جذابیت‌های موجود در مسیر این رود هستند. این رود یکی از مکان‌های محبوب برای رودگردی است. تنداب‌ها و جریان‌های شدید این رود، حتی برای رودگردان باتجربه و حرفه‌ای، چالش‌برانگیز است.

رود لوآر (Loire)، فرانسه

رودهای شگفت انگیز دنیا

رود لوآر با طول ۱۰۱۲ کیلومتر، طولانی‌ترین رود فرانسه و میراث جهانی یونسکو است. دره‌ی لوآر در مرکز فرانسه، پوشیده از باغ‌های سرسبز، تاکستان‌ها و کاخ‌های دیدنی است. رود لوآر از میان این دره و از کنار دهکده‌ها و شهرهای کوچک از زیر پل‌های دیدنی می‌گذرد.

رود کنای (Kenai)، آلاسکا

رودهای شگفت انگیز دنیا

رود کنای که بر اثر ذوب یخ‌ها و یخچال‌ها در جنوب آلاسکا جریان دارد، بهشتی برای علاقه‌مندان به ماهیگیری است. اگر دوست دارید آزادماهی جویبار و قزل‌آلای رنگین‌کمان را خودتان بگیرید و نوش جان کنید، این رود بهترین مکان است. ماه سپتامبر بهترین زمان برای گرفتن ماهی‌های سالمون بزرگ نقره‌ای و در ماه‌های تابستانی ماهیان قرمز کوچک فراوان هستند.

رود زامبزی (Zambezi)، آفریقا

رودهای شگفت انگیز دنیا

رود زامبزی چهارمین رود بزرگ آفریقا است که آبشار ویکتوریا با ارتفاع ۱۰۸ متر را تشکیل می‌دهد. علاوه بر تامین ماهی و آبزیان مورد نیاز برای ۳۲ میلیون جمعیت اطراف، این رود و نواحی اطراف آن میزبان تعداد زیادی از گونه‌های حیات وحش مانند کروکودیل، فیل، زرافه و اسب آبی است. تعدادی از ماهیان ساکن در این رود، از گونه‌های در معرض خطر هستند. این رود ۲۵۷۴ کیلومتری، از زامیبا سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از چندین کشور مختلف می‌گذرد. علاوه بر آبشار ویکتوریا، آبشارهای متعدد و بزرگی از جمله آبشار Chavuma و آبشار Ngonye در مسیر این رود قرار دارند.

رود میسیسیپی (Mississippi)، آمریکا

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود بزرگ و قدیمی نقشی اساسی در تجارت و اقتصاد این منطقه داشته است. هنوز هم این رود یکی از مراکز تجاری مهم محسوب می‌شود که در اختیار بندر نیو‌اورلئان است. رود میسیسیپی ۳۷۳۴ کیلومتر طول دارد و چهارمین رود بلند دنیا است. بومیان آمریکا مدت‌های مدیدی نواحی اطراف این رود و شاخه‌های فرعی ‌آن را برای سکونت انتخاب کرده‌ بودند. تعدادی از این بومیان شکارچی بودند اما عده‌ای از آن‌ها جوامع کشاورزی را تشکیل داده‌ بودند.

رود یارا (Yarra)، استرالیا

رودهای شگفت انگیز دنیا

این رود در جنوب شرقی ایالت ویکتوریا قرار دارد و کلان‌شهر شلوغ ملبورن در کرانه‌های این رود در سال ۱۸۳۵ ساخته شده است. به‌دلیل فعالیت‌های مخرب بشر، رنگ آب این رود در حوالی ملبورن تغییر کرده و تیره شده؛ اما در سرچشمه، رنگ آن روشن‌تر و شفاف‌تر است. این رود که ۲۴۲ کیلومتر طول دارد از زمان‌های پیش از تاریخ، یکی از مهم‌ترین منابع تهیه‌ی غذا برای بومیان استرالیا بوده است. رود یارا بخش مهمی از فرهنگ ملبورن را تشکیل می‌دهد و به نماد این شهر تبدیل شده است. در آثار هنرمندان این شهر می‌توانید تاثیر این رود را به وضوح مشاهده کنید.

نیل، مصر

رودهای شگفت انگیز دنیا

با شنیدن نام رود نیل، بیابان‌های مصر، اهرام مصر و فراعنه را به خاطر می‌آوریم. مصریان باستان تمدن‌های خود را در کنار این رود و حوضه‌ی حاصلخیز آن ساخته‌اند. امروزه فقط ۲۲ درصد از این رود در کشور مصر جریان دارد. بقیه‌ی این رود از ۱۰ کشور دیگر از جمله تانزانیا و کنیا می‌گذرد. رود نیل، ۶۶۵۰ کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین رود جهان است. این رود دو انشعاب عمده دارد: نیل سفید و نیل آبی. رود نیل در واقع از به هم پیوستن این دو رود در خارطوم به وجود می‌آید. سرچشمه‌ی نیل سفید دریاچه‌ی ویکتوریا و سرچشمه نیل آبی دریاچه‌ی تانا است.

رود تیمز (Thames)، انگلستان

رودهای شگفت انگیز دنیا

دومین رود بلند انگلستان، رود تیمز است که از پایتخت این کشور یعنی لندن می‌گذرد. علاوه بر پایتخت، این رود در شهرهای کوچک‌تر مانند آکسفورد، هنلی و... جریان دارد. این رود، آب آشامیدنی بیشتر اهالی جنوب انگلستان را تامین می‌کند. مسابقه‌ی قایق‌رانی بین دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد، هر سال در این رود برگزار می‌شود. رود تیمز ۳۴۶ کیلومتر طول دارد و به دریای شمال می‌ریزد. در قرن ۱۸  و بعد از تبدیل شدن لندن به یک مرکز مهم اقتصادی در بریتانیا، این رودخانه یکی از پر رفت‌وآمدترین شریان‌های آبی در جهان بوده ‌است. بیش از ۸۰ جزیره‌ی کوچک و بزرگ در این رود وجود دارند. جاذبه‌های گردشگری زیادی در لندن در کنار این رود قرار دارند از جمله برج لندن. تورهای متعددی برای بازدید از این جاذبه‌ها و سفر با قایق توریستی در این رود برگزار می‌شود. ورزش‌های آبی متعددی در این رود رواج دارد که از میان آن‌ها می‌توان به قایق‌سواری کایاک و کانو، شنا و... اشاره کرد.

آمازون، آمریکای جنوبی

رودهای شگفت انگیز دنیا

رود بزرگ آمازون بخش وسیعی از آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. در فصل‌های بارانی عرض این رود به ۴۸ کیلومتر می‌رسد و ورودی این رود به اقیانوس اطلس ۲۰۴ کیلومتر طول دارد. طول این رود، ۶۴۰۰ کیلومتر است و به اقیانوس اطلس می‌ریزد. گونه‌های جانوری این رود بسیار جالب‌توجه و منحصربه‌فرد هستند. بیش از یک سوم گونه‌های شناخته شده در دنیا، در جنگل های آمازون و حوضه‌ی این رود زندگی می‌کنند. رود آمازون بیش از ۱۱۰۰ انشعاب دارد که ۱۲ تای آن‌ها بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر طول دارند. این رود از نظر دبی (حجم آب جابه‌جا شده از یک مقطع مشخص)، بزرگ‌ترین رود دنیا است.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه