جزئیات قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
 جزئیات قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس

روز پنج‌شنبه، ۲۳ دی ماه ۱۳۹۵ اولین هواپیمای خریداری‌شده ایران از شرکت هواپیمایی ایرباس فرانسه در مهرآباد به زمین نشست. با کجارو همراه شوید تا جزئیات این قرارداد را بررسی کنیم.

بعد از توافقات برجام، ایران اقدام به خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس کرد. امروز یکی از این هواپیماها در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. در ژانویه‌ی سال گذشته در پاریس، ایران قرارداد خرید ۴۶ فروند هواپیمای A320 با برد متوسط، ۳۸ فروند هواپیمای دور پرواز A330 و ۱۶ فروند هواپیمای A350 را با شرکت ایرباس فرانسه امضا کرد. 

هواپیمای جدید ایرباس A321 ظرفیت ۱۹۴ مسافر  و ۱۰ خدمه دارد و تحت پوشش بیمه‌ی ایران قرار گرفته است. فرهاد پرورش، مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران (هما) می‌گوید که بخش عظیمی از اعتبار خرید این هواپیماها از طریق فاینانس تامین می‌شود. اولین هوایپمایی که امروز در مهرآباد به زمین نشست، در شبکه‌ی داخلی استفاده خواهد شد. 

هواپیمای A321 ایرباس

ایرباس متعهد شده است که تا پایان سال ۲۰۱۷، ۷ فروند هواپیمای دیگر را به ایران تحویل دهد. ۱۰۰ هواپیمای دیگر تا ۲۰۲۴ به ایران تحویل داده می‌شود. مبلغ کل این قرارداد ۱۰ و نیم میلیارد دلار است و ایران این مبلغ را طی ۱۰ سال به شرکت ایرباس پرداخت خواهد کرد. خرید این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک انجام گرفته است. بر اساس این مدل پرداخت، ۸۵ درصد مبلغ این هواپیماها از سوی فایناس خارجی  تامین می‌شود و این هواپیماها به صورت اجاره در اختیار ایران قرار می گیرد. ۱۵ درصد مابقی از پول هواپیما نیز به تدریج از سوی منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی به وسیله بانک صنعت و معدن ایران پرداخت خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه