ویژگی‌ های فنی ایرباس A321 ایران ایر

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
ویژگی‌ های فنی ایرباس A321 ایران ایر

عصر دیروز، نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس خریداری شده از شرکت ایرباس طی مراسمی و با حضور مدیران عامل شرکت‌های هما و ایرباس در شهر تولوز فرانسه تحویل شد. به مناسبت ورود این هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور به ویژگی‌های فنی این هواپیمای جدید خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی و در جریان سفر رئیس جمهوری به فرانسه، قراردادی میان ایران ایر و ایرباس به امضا رسید که به موجب آن ۱۰۰ فروند ایرباس ساخته و تحویل ایران خواهند شد. طبق قرار داد ایران ۴۶ فروند ایرباس A321 خریداری کرده است که نخستین فروند از این هواپیما دیروز طی مراسمی با حضور هیات ایرانی در تولوز فرانسه تحویل شد و طبق برنامه قرار است تا امروز شهر تولوز را به مقصد فرودگاه مهرآباد ترک کند.

مدیرعامل ایرباس در این مراسم اعلام کرد:

تحویل این هواپیما سرآغاز همکاری دو شرکت است و مابقی هواپیماها به تدریج تحویل و وارد ناوگان هوایی ایرانی خواهند شد.

دانلود ویدیو

طبق اعلام شرکت ایران ایر قرار است تا این هواپیمای جدید در خطوط داخلی مورد استفاده قرار بگیرد.

هواپیمای A321 ایران ایر

ایرباس جدید ایران ایر با نام ایرباس A321 یکی از بزرگترین و پرفروش‌ترین اعضای خانواده A320 است که دارای بدنه‌ای به طول ۴۴.۵۱ متر است. همچنین این هواپیمای غول پیکر توانایی پیمودن ۳۰۰۰ مایل دریایی را با حداکثر ظرفیت مسافری دارد و به مانند سایر اعضای خانواده A320 دارای حداقل میزان مصرف سوخت و آلودگی صوتی است.

هواپیمای A321 ایران ایر

ایرباس 321 نخستین هواپیمای جدیدی است که پس از ۳۷ سال وارد کشور می‌شود.

ایرباس A321 هواپیمایی دو موتوره است که قابلیت سازگاری نصب و پرواز با موتورهای ساخت سی اف ام اینترنشنال (CFM International CFM56) یا اینترنشنال ایرو اینجینز (International Aero Engines’ V2500) را در مسافت‌های دور تا سقف ۷۴۰۰ کیلومتر – برای مثال، از اروپا تا آمریکا- دارد.

هواپیمای A321 ایران ایر

گنجایش مسافری هواپیمای A321 تا سقف ۱۸۵ نفر است و کابین آن به دو قسمت بیزینس کلاس با ۱۶ صندلی و بخش عادی با ۱۶۹ صندلی تقسیم می‌شود. البته برای پروازهای چارتر و ارزان قیمت می‌توان ظرفیت بخش عادی را تا ۲۲۰ نیز افزایش داد.

هواپیمای A321 ایران ایر

علاوه بر این، صندلی‌های ایرباس A320 بسیار راحت‌تر بوده و به دلیل فراهم بودن فضای کافی در کابین و راهروی بین صندلی‌ها فضای مانور کافی برای خدمه پرواز وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع airbus

دیدگاه