آخر هفته کجا بریم؟ از پیست دربندسر تا کویر حاج علی قلی و دریاچه میانکاله

عماد جعفری
عماد جعفری چهار شنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۰
آخر هفته کجا بریم؟ از پیست دربندسر تا کویر حاج علی قلی و دریاچه میانکاله

آخر هفته کجا بریم؟ پیشنهاد سفر این هفته کجارو؛ تعطیلات زمستانی خود را با سفری به پیست دربندسر، کویر حاج علی قلی یا دریاچه میانکاله به تجربه‌ای متفاوت بدل کنید. با کجارو همراه باشید.

زمستان را به سرما و سپیدی می‌شناسیم، فصلی که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید. اما حکایت علاقه‌مندان به سفر و گردشگران ماجراجو جور دیگری رقم می‌خورد، راه سفر را در پیش می‌گیرند و از زیبایی‌های طبیعت گرما و انرژی می‌گیرند. 

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با پیست دربندسر برای سفر یک روزه و کویر حاج قلی خان و دریاچه میانکاله برای سفرهای دو روزه آشنا می‌شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می‌تواند با تجربه‌ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه‌ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

 

پیست اسکی دربندسر

دربندسر

این پیست در حدود ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران از جاده لشگرک و در میان رشته کوه‌های البرز مرکزی محله زیبای دربندسر با ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که سالانه پذیرای هزاران نفر از گردشگران و ورزشکاران داخلی و خارجی است.

دربندسر

دربندسر یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های دربندسر است. اولین و بزرگ‌ترین پیست اسکی بین‌المللی در سطح کشور و از مشهورترین پیست‌های اسکی تهران، که با تلاش جمعی از علاقه‌مندان، پیشکسوتان، قهرمانان اسبق تیم ملی و اهالی منطقه در سال ۱۳۶۱ به بهره‌برداری رسید و در ابتدا دارای یک دستگاه تله‌سیژ دو نفره بوده که در سال‌های بعد بر امکانات آن افزوده شد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دربندسر

از امکانات این پیست می‌توان به تله‌سیژ چهار نفره به طول ۱۷۲۰ متری؛ تله‌سیژ چهار نفره به طول ۸۰۰ متر در ارتفاع ۳۵۰۰ متری؛ تله‌سیژ دو نفره به طول ۱۱۱۰ متر؛ تله اسکی بشقابی از کشور ایتالیا به طول ۷۰۰ متر؛ تله کابین ۱۲ نفره به طول ۱۸۳۰ متر با ۵۷ کابین با ظرفیت ۳۰۰۰ نفر در هر ساعت؛  تله اسکی چکشی (جهت استفاده اسکی‌بازان مبتدی) اشاره کرد.

سفرهای دو روزه

در هر فاصله‌ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می‌گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته‌تان را به خاطره‌های به‌یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما. 

کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی قلی از جمله زیبایی‌های کمتر دیده‌شده استان سمنان است که بیش از آنکه در وصف کلمات باشد، دیدنی است. کویر حاج علی قلی در جنوب شرقی شهرستان دامغان و در نزدیکی روستای خورزان واقع‌ شده است. وسعت این کویر ۶۵۴۱ کیلومتر مربع است. وجود رودخانه‌های فصلی و دریاچه نمک حسن‌آباد که دره‌های عمق و مخروط افکنه‌های وسیعی در کویر ایجاد کرده، بر زیبایی‌های این کویر افزوده است.

کویر حاج علی قلی

همچنین علاوه بر باغات پسته، روستای حسن‌آباد نیز از روستاهای نمونه گردشگری است که دارای جاذبه‌ها و زیبایی‌های زیادی است که در یک سفر یک روزه می‌توان از آن نیز بازدید کرد. گیاهان شورپسند و در برخی نقاط درختچه تاغ از معدودترین و مهم‌ترین گونه‌های گیاهی کویر حاج علی قلی است.

کویر حاج علی قلی

دو مسیر برای ورود به کویر وجود دارد، مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جم و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان-معلمان است، اما برای یک بازدید یک روزه از این کویر پیشنهاد ما پیمایش از طریق مسیر حورزان دامغان است. برای دسترسی به مسیر پیمایش از دامغان به‌سمت جاده اصفهان حرکت کرده تا پس از حدود ۳۵ کیلومتر به دوراهی حسن‌آباد برسید. از داخل روستای حسن‌آباد به‌سمت روستای خورزان که در فاصله ۶ کیلومتری حسن‌آباد قرار دارد، حرکت کنید. از این روستا آب آشامیدنی خود را تهیه کرده و مسیر را به‌سمت جنوب شرق ادامه دهید.

کویر حاج علی قلی

تالاب میانکاله

میانکاله

هنگامه‌ی طلوع آفتاب که می‌شود، تالاب میانکاله غرق در آواز پرندگان، در مه و غبار صبحگاهی فرو رفته و به اوج زیبایی خود می‌رسددر کنار این تالاب هر روز صبح می‌توانید نظاره‌گر پرندگانی باشید که سراسر تالاب در نواری پیوسته، آرام در آب نشسته‌اند. در یک‌سوی شبه‌جزیره میانکاله ساحل زیبای کم‌عمق، مراتع و چراگاه‌های سرسبز و بزرگ قرار دارند که در کنار شنزارهای متعدد تداعی‌کننده‌ی کویر هستند و در سوی دیگر، تالابی پر از پرواز و آواز و هیاهوی زندگی پرندگان.

میانکاله

این تالاب، اولین تالاب بین‌المللی ثبت‌شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر بوده و با بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مساحت، یکی از زیستگاه‌های مهم و با ارزش پرندگان آبی و خشکی تلقی می‌شود. زمین‌های آن، مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی، زمین‌های باتلاقی، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌های گز، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و زمین‌های پست و گره افتاده هستند.

تالاب میانکاله

هرساله در پاییز صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامینگو، باکلان‌ها، قوها، پلیکان‌ها، مرغابی‌ها و عقاب دریایی دم سفید پس از بال زدن‌های طولانی و طاقت‌فرسا خود را به این تالاب می‌رسانند و تا اواخر زمستان در آنجا می‌مانند؛ در این سمت جهان، قصه‌ی پرواز به تالاب میانکاله که ختم می‌شود، گروه‌های طبیعت‌گردی و تورهای پرنده‌نگری رهسپار این تالاب می‌شوند. میانکاله حیات‌وحش بی‌نظیری دارد؛ این منطقه سرزمین اسب‌های آزاد و پرندگان مهاجر است و علاوه بر آن، زیستگاه پرندگان بومی مثل قرقاول، دراج، زنگوله بال و حیواناتی چون گرگ، روباه، گربه وحشی، خرگوش و گراز نیز هست.

میانکاله

شاید برای بیشتر ما شمال ایران تداعی‌کننده‌ی جنگل‌های انبوه هیرکانی و جاذبه‌های طبیعت‌گردی مانند جنگل راش، جنگل الیمستان و دریاچه‌های آب شیرین مانند دریاچه چورت باشد. اما جنس طبیعت میانکاله با سایر مناطق شمال کشورمان متفاوت است. جنگل زیبای انارستان با درختانی به ارتفاع ۴ تا ۵ متر، درختچه‌های گز و تمشک در کنار تپه‌های شنی منظره‌ای بسیار جالب آفریده‌اند که نظیر آن را در کمترین نقطه‌ای از دنیا می‌توان پیدا کرد.

میانکاله

 تالاب میانکاله از تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد. وارد جاده هراز شده و به‌سمت آمل حرکت کنید. در کمربندی آمل یک خروجی در سمت راستتان قرار دارد که به‌سمت بابل، قائم‌شهر و ساری می‌رود. وارد این خروجی شوید و مسیر را ادامه دهید تا بعد از ساری به بهشهر برسید. در بهشهر مسیری که به شهرک صنعتی می‌رود را در پیش بگیرید. با عبور از امیرآباد، راغمرز و تالاب لپوی باید مسافتی در حدود ۵ کیلومتر را در جاده ساحلی به‌سمت شرق حرکت کنید تا به میانکاله برسید.

تالاب میانکاله

مطالب مرتبط:

دیدگاه