روزشمار: ۲۵ دی؛ درگذشت «سرگئی كورولف» بنیانگذار موفقیت های فضایی شوروی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۲۵ دی؛ درگذشت «سرگئی كورولف» بنیانگذار موفقیت های فضایی شوروی

مرگ سرگئی کورولف نخستین طراح سفینه‏‌های فضایی شوروی در چنین روزی از سال ۱۹۶۶ میلادی روی داد.

سرگئی .پ. كورولف فضانورد برجسته روسی، در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۰۶ میلادی متولد شد. گرچه پدرش یک معلم بود اما وی از نوجوانی به مسائل مربوط به علم نجوم، موشک‌سازی و سفر به فضا علاقه داشت و در آن زمينه به مطالعه پرداخت. در سال ۱۹۰۷ وی به همراه خانواده به شهر کیف در اوکراین نقل مکان کرد. در سال ۱۹۱۰، پدر و مادر سرگئی جدا شده و او با مادرش به خانه‌ای در شهر نژین رفتند.

بعد از انقلاب اكتبر سال ۱۹۱۷ میلادی و روی كار آمدن رژيم كمونيستی، در سال ۱۹۲۲ كورولف وارد مدرسه عالی تكنيک شوروی شد و هم‏‌زمان در كارخانه هواپيماسازی به كار پرداخت.

در ماه ژوئن سال ۱۹۲۳، کورولوف به جامعه ناوگان هوایی که به تازگی ایجاد شده بود، پیوست.

سرگئی کورولفدر سال ۱۹۲۴، کورولیوف به کیف مؤسسه پلی‌تکنیک کیف، به گروهی از علاقه‌مندان گلایدر پیوست.  دو سال بعد کورولیوف به دانشکده فنی باومن مسکو، به نام MVTU که از بهترین دانشکده‌های مهندسی در روسیه است، منتقل شد. اغلب این دانشکده را با MIT در آمریکا مقایسه می‌کنند. کورولوف از MVTU در سال ۱۹۲۹ فارغ‌التحصیل شد. وی با همكاری یک دانشمند روسی نوعی گلايدر به نام «كوكتبل» را طراحی کرد و سپس با ساخت هواپيمای سبک به نام «4.sk» در سال ۱۹۳۰ میلادی آن را به پرواز درآورد. علاقه به سفرهای فضايى و انجام كار و پژوهش‌‏هايى در اين زمينه باعث شد تا كورولف وارد بخش موشک‌سازی مؤسسه «پيشرفت‌‏های هوايى» شود و با بروز و ظهور استعدادها و توانايى وی، در سال ۱۹۳۲ میلادی توسط دولت شوروی مسئوليت طرح‏‌های مربوط به راكت‌‏سازی بر عهده‌‏اش قرار داده شد.

در جولای سال ۱۹۳۲، کورولوف به ریاست پیشرانه جت گروه پژوهشی GIRD که یکی از اولین مراکز تحت حمایت دولت برای توسعه موشک در اتحاد جماهیر شوروی بود، منصوب شد. 

سرگئی کورولفدر سال ۱۹۳۳، این گروه را به صورت موسسه تحقیقات پیشرانش جت با نام RNII، که در آن کورولوف به عنوان معاون رئیس موسسه کار بود. در RNII، کورولوف توانست از یک هواپیمای بی‌موتور با قدرت موشکی سرنشین‌دار، موشک‌های کروز را توسعه دهد.

سرگئی کورولف

کورولوف در توسعه بمب‌افکن توپولف Tu-۲،هواپیمایی بزرگ از نیروی هوایی شوروی در جنگ جهانی دوم شرکت کرد. روز ۸ سپتامبر ۱۹۴۵، کورولوف برای ارزیابی و ترمیم موشک‌های A-4 بالستیک به آلمان سفر کرد. در ماه آگوست سال ۱۹۴۶، در حالی که هنوز در آلمان بود، به ریاست بخش به تازگی ایجاد شده NII-88 در پدلیپکی در شمال شرقی مسکو منصوب شد. این سازمان مسئول توسعه و تولید صنعتی فناوری موشکی بر اساس سخت‌افزارهای آلمانی بود.

سرگئی کورولف

او در اوج زندگی حرفه‌ای‌اش، توانست اولین موشک بالستیک در جهان، که امروز با نام R-7 شناخته می‌شود، توسعه دهد. که این موشک به پایگاهی برای یک خانواده با ماندگاری طولانی از بوسترهای فضایی تبدیل شد که فضانوردان روسی را در دهه‌های آینده به خارج از مدار زمین می‌فرستاد.

سرگئی کورولف

در سال‌های بعد، کورولوف چندین نسل از موشک‌های بالستیک را توسعه داد و وسایل نقلیه علمی، نظامی و ماهواره‌های ارتباطی، پروب‌های بین سیاره‌ای و سفینه‌های سرنشین‌دار را طراحی کرد.

سرگئی کورولفمی‌‏توان گفت كه كورولف در تمام پروژه‏‌های مربوط به موشک‌‏های فضاپيما و قاره‌‏پيما نقشی اساسی داشت و موشک‌هايى كه تا آن زمان جزو موشک‌های پيشرفته به حساب می‌‏آمد مانند اسپوتنیک، وستوک، سايوز و... تحت نظر وی ساخته شد. وی سرانجام در ۱۴ ژانويه سال ۱۹۶۶ میلادی به دنبال یک عمل جراحی نافرجام در ۶۰ سالگی درگذشت.

با توجه به ماهیت راز صنعت فضایی اتحاد جماهیر شوروی، سهم کورولوف به برنامه‌های فضایی علنی توسط مقامات شوروی تنها پس از مرگ او به رسمیت شناخته شد. بیش از چندین دهه، شخصیت کورولوف به صورت یک موضوع تحریف شده توسط مطبوعات رسمی شوروی باقی ماند.

سرگئی کورولفاما در نهایت، در سال ۱۹۹۴، «یاروسلاو گولووانف» روزنامه‌نگار روسی و مورخ، اولین بیوگرافی بدون سانسور از سرگئی را منتشر کرد و در سال ۲۰۰۲، دختر کورولوف به نام ناتالیا، بیوگرافی به یاد ماندنی خود را از پدر افسانه‌ای‌اش تکمیل کرد که در آن او سفر باور نکردنی زندگی کورولوف را بیان کرده است.

در همین روز:

  • تصويب طرح چاپ فرهنگ دهخدا در مجلس شورای ملی (۱۳۲۴ شمسی)
  • اختراع كلارینت (۱۶۹۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع Russianspace

دیدگاه