جنگل‌ های شگفت انگیز دنیا را بشناسید (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
جنگل‌ های شگفت انگیز دنیا را بشناسید (قسمت دوم)

جنگل‌ها یکی از زیستگاه‌های مهم جهان هستند و در حدود یک سوم از سطح خشکی‌های زمین را در بر گرفته‌اند. در سراسر دنیا جنگل‌های متعددی وجود دارند که به خاطر پوشش گیاهی و جانوری ویژه، از دیگر زیستگاه‌های شبیه خود، متمایز هستند. در قسمت قبلی مقاله تعدادی از شگفت‌انگیزترین جنگل‌های دنیا را معرفی کردیم. در این قسمت، این فهرست را دنبال می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

همه‌ی ما با شنیدن نام جنگل، انبوهی از درختان تنومند و سبز را به یاد می‌آوریم. اما جنگل‌ها تنوع زیادی دارند. در قسمت قبلی مقاله با جنگل‌های شگفت‌انگیزی از سراسر دنیا آشنا شدیم از جمله جنگل کاکتوس و جنگل اکالیپتوس‌های رنگین‌کمان. در ادامه، فهرست شگفت‌انگیزترین جنگل‌های دنیا را ادامه می‌دهیم.

 بلک فارست (Black Forest)، آلمان

جنگل

زیباترین و بزرگ‌ترین جنگل آلمان، جنگل سیاه (Black Forest) است که ۱۷۰ کیلومتر از شمال تا جنوب و ۶ کیلومتر از شرق تا غرب کشیده شده است. رود بزرگ دانوب که ۲۸۵۰ کیلومتر طول دارد و دومین رود طولانی اروپا پس از ولگا است، از این جنگل سرچشمه می‌گیرد. نام جنگل سیاه به دلیل رنگ سبز تیره در چشم‌اندازهای این جنگل است که از رویش درختان کاج فراوان این جنگل ایجاد شده است. یک کیک لذیذ و پرطرفدار هم در آلمان تهیه می‌شود که جنگل سیاه نام دارد.

جنگل بامبو (Arashiyama Bamboo Grove)، ژاپن

جنگل

یکی از زیباترین درختستان‌های ژاپن، جنگل بامبو در آراشیامای ژاپن است. این منطقه جایی برای استراحت امپراطور بوده و بعدها کاخ‌های این منطقه به معابد بودایی تبدیل شده‌اند. امروزه گردشگران برای تماشای این معبدها و جنگل دیدنی و شگفت‌انگیز بامبو به این منطقه سفر می‌کنند. یک مسیر پیاده‌روی عالی در میان پیچ و خم‌های این جنگل ساخته شده است. با عبور از این مسیر زیبا، از تماشای منظره‌ی شگفت‌انگیز بامبوها و شنیدن صدای باد که در میان درختان می‌پیچد، لذت خواهید برد.

جنگل وایپوا (Waipoua)، نیوزیلند

جنگل

یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی که در سفر به نیوزیلند بازدید از آن را نباید از دست بدهید، جنگل وایپوا است. این درختان بلند و تنومند چون جنگجویان مائوری (Maori) سر پا ایستاده‌اند. قوم مائوری از چوب این درختان کاج نیوزیلندی برای ساخت قایق و از صمغ آنها استفاده می‌کردند، همین باعث شد تا ساکنان و مهاجران اروپایی این منطقه، به طور بی‌رویه درختان این جنگل را قطع کنند. تنومندترین درخت این جنگل، درختی ۲۰۰۰ ساله به نام Tane Mahuta یا خدای جنگل است که ۶ متر عرض و ۱۸ متر طول دارد.

پارک ملی تیجوکا (Tijuca)، ریودوژانیرو، برزیل

جنگل

رشته‌کوه‌های جنوب غربی کوه شوگرلوف (Sugar Loaf) پوشیده از جنگل‌های گرمسیری هستند. این جنگل شهری ساخته شده به دست بشر، در واقع پارک ملی تیجوکا است که ۱۲۰ کیلومتر وسعت دارد. درختان اصلی این جنگل برای استفاده از چوب قطع شده بودند اما بین سال‌های ۱۸۵۷ تا ۱۸۷۰، این منطقه دوباره جنگل‌کاری شد تا از رانش زمین جلوگیری شود. این جنگل، مامن گونه‌های مختلفی چون انواع خزندگان، تنبل سه انگشتی، میمون جیغ‌کش، آگوتی و پرنده‌های گوناگون است. بیشتر گردشگرانی که از این جنگل بازدید می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که تیجوکا، زیباترین جنگل شهری دنیا است.

سونداربانس (Sundarbans)، هند و بنگلادش

جنگل

سونداربانس، جنگل حرایی متعلق به بنگلادش و بزرگ‌ترین جنگل حرای تک‌قطعه‌ای جهان است. در میان هزارتوی این جنگل دیدنی، جمعیت زیادی از ببرهای بنگال زندگی می‌کنند. علاوه بر ببر بنگال، گونه‌های جانوری دیگری چون کروکودیل، پیتون و دلفین رودخانه‌ای هم در این جنگل دیده می‌شوند. جنگل سونداربانس در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو به ثبت رسیده و نامش در فهرست عجایب هفتگانه طبیعت عنوان شده است. ۱۷۰ گونه پرنده از جمله ماهی‌خورک بال‌قهوه‌ای، عقاب دریایی شکم‌سفید، عقاب ماهی‌گیر کله‌خاکستری و چنگر هم بخش دیگری از حیات وحش متنوع این جنگل را تشکیل می‌دهند.

تامان نگارا (Taman Negara)، مالزی

جنگل

در سفر به مالزی، بازدید از این جنگل زیبا که احتمالا قدیمی‌ترین جنگل بارانی دنیا است، بهترین بخش از سفر شما خواهد بود. گونه‌های گیاهی زیبا و متنوعی در این جنگل وجود دارند از جمله نخل، بامبوهای بزرگ و رافلزیای غول‌پیکر. برای تماشای حیات وحش این جنگل، لازم نیست راه دوری بروید، در میان شاخ و برگ انبوه درختان، پلنگ، کرگدن، میمون، فیل آسیایی، تاپیر و موش‌گوزن را می‌توانید از نزدیک ببینید. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به پل‌های معلق جنگلی و غارهای اطراف و بومی‌نشین‌های منطقه اشاره کرد. برای عکاسی و فیلمبرداری در این منطقه باید مجوز بگیرید. هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های متعددی در این جنگل و پارک ملی وجود دارد.

جنگل کلپ (Kelp Forests)، خلیج مونتری (Monterey)، آمریکا

جنگل

این جنگل متفاوت و زیبا در خلیج مونتری کالیفرنیا واقع شده است. کلپ، کتانجک یا اشنه‌ی دریایی نوعی جلبک بزرگ است که بر خلاف ظاهر شبیه به گیاهی که دارد، آن را جزو گیاهان طبقه‌بندی نمی‌کنند بلکه در گروه آغازیان (Protista) قرار می‌دهند. در این جنگل زیر دریا می‌توانید انواع گونه‌های جانوران دریایی را مشاهده کنید. شبیه به این جنگل در سایر نقاط دنیا از جمله اکوادور هم وجود دارد. جنگل‌های کلپ، یکی از فعال‌ترین اکوسیستم‌های دنیا هستند. متاسفانه فعالیت‌های بشری به این جنگل‌ها هم آسیب زده است. این جنگل‌ها یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا برای قایق‌سواری کایاک و غواصی اسکوبا هستند.

جنگل پاپوآی غربی (Papua)، اندونزی

جنگل

دسترسی به این جنگل‌های مرطوب و انبوه، دشوار است. ساکنان بومی این منطقه تا دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی، شناخته نشده بودند و دور از تمدن زندگی می‌کردند. قوم کورووای (Korowai) از بومیان این منطقه در خانه‌های درختی زندگی می‌کنند. آنها از طریق ساخت این خانه‌های درختی، خود را از خطرات و حشرات موذی و خطرناک جنگل حفظ می‌کنند. هر خانه محل زندگی حدود ۱۲ نفر است و دسترسی به آنها از طریق نردبان‌های بلند امکان‌پذیر است.

جنگل بلوط چوب‌پنبه‌ای (Cork Oak Forests)، پرتغال

جنگل

این جنگل پوشیده از درختان بلوط چوب‌پنبه‌ای است که تا ۲۵ سال عمر می‌کنند و هر ۹ سال، پوست آنها برای برداشت چوب‌پنبه‌ای که از آن به عنوان درب بطری استفاده می‌کنیم، جدا می‌شود.

جنگل سدر ازرو (Azrou Cedar Forest)، مراکش

جنگل

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی که در سفر به مراکش باید از آن بازدید کنید، جنگل سدر ازرو است که در ارتفاعات قرار گرفته است. این درخت‌ها تا ۴۰۰ سال عمر می‌کنند و طول آنها به ۶۰ متر می‌رسد. این جنگل میزبان میمون بربری است.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه