جنگل‌ های شگفت انگیز دنیا را بشناسید (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
جنگل‌ های شگفت انگیز دنیا را بشناسید (قسمت اول)

جنگل‌ها یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی دنیا هستند. پوشش گیاهی منحصربه‌فرد یا گونه‌های جانوری خاص، برخی از آن‌ها را از سایر جنگل‌ها متمایز می‌کند. در ادامه با تعدادی از شگفت‌انگیزترین جنگل‌های دنیا آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

مناظر جنگلی، زیبا و شگفت‌انگیز هستند. در گوشه و کنار دنیا، جنگل‌های زیادی وجود دارند که از نظر پوشش گیاهی و جانوری با هم متفاوت هستند. این پوشش گیاهی و جانوری خاص، توجه بسیاری از گردشگران و دانشمندان را جلب می‌کند. بسیاری از افراد برای تماشای این جلوه‌های بی‌نظیر خلقت، بار سفر می‌بندند و به گوشه و کنار دنیا سفر می‌کنند. در ادامه با تعدادی از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین جنگل‌های دنیا آشنا می‌شویم.

جنگل‌های خاردار (Spiny Forest)، ماداگاسکار

ماداگاسکار

یکی از منحصربه‌فردترین اکوسیستم‌های ماداگاسکار، جنگل‌های خاردار هستند که در جزیره‌ای پر از موجودات عجیب و شگفت‌انگیز قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی این جنگل‌ها که بومی جنوب جزیره است، با گیاهان بلند، بدون انشعاب با شاخه‌های خنجرمانند شناخته می‌شود. گیاهان آب‌دار یا گوشتی (ساکیولنت) با تنه‌های متورم بخش دیگری از گیاهان خاص این منطقه را تشکیل می‌دهند. شیفاک‌های زیبا در این جنگل از درختی به درخت دیگر می‌پرند در حالی که تلاش می‌کنند بدنشان با خارهای کشنده‌ی درختان تماس پیدا نکند.

جنگل‌های کاج سیکیم (Sikkim)، هند

سیکیم

سیکیم ایالتی است در شمال شرقی کشور هندوستان که در دامنه‌ی هیمالیا واقع است و یکی از سرسبزترین ایالت‌های هند است. جنگل انبوهی از درختان کاج، بیشتر این منطقه‌ی جذاب هیمالیایی‌ را پوشانده است. بیشتر ایام سال بر فراز این جنگل، ابرهای زیبا آسمان را می‌پوشانند. گل‌های ارکیده‌ی وحشی، زیبایی این جنگل را دوچندان می‌کنند. پاندای سرخ و پلنگ‌ ابری از گونه‌های جانوری این جنگل هستند.

جنگل‌های بارانی آمازون، آمریکای جنوبی

آمازون

جنگل های آمازون بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین جنگل‌های گرمسیری در دنیا هستند. موچه‌خوار، دلفین‌های رود آمازون و پلنگ از گونه‌های جانوری هستند که در این جنگل زندگی می‌کنند. بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری این جنگل وسیع، هنوز ناشناخته مانده‌اند. از نظر فرهنگی این جنگل بسیار متنوع و منحصربه‌فرد است. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اهالی بومی که برخی از آن‌ها ناشناخته هستند در این جنگل زندگی می‌کنند. این افراد بومی بیش از ۲۰۰ زبان مختلف دارند.

جنگل ملی گرین مانتین (Green Mountain)، ورمونت، آمریکا

ورمونت

یکی از زیباترین منظره‌هایی که ممکن است در زندگی ببینید، این جنگل زیبا در ماه‌های پاییزی یعنی از اواسط سپتامبر تا اکتبر است. سیب‌های درشت و آب‌دار، شاخه‌ها را خم می‌کنند و درخت‌های افرا، صنوبر و توس با طیفی بی‌نظیر از رنگ‌های گرم، قرمز، طلایی و کهربایی، رنگ‌آمیزی می‌شوند.

گونه‌های جانوری این جنگل، توجه علاقه‌مندان به حیات وحش را جلب می‌کند. مسیرهای پیاده‌گردی، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و... در این جنگل مکان‌هایی مناسب برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های تفریحی در دل طبیعت است.

پارک ملی ردوود (Redwood)، آمریکا

ردوود

جنگل‌های سرو مه‌آلود شمال کالیفرنیا، بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارند. درخت هایپریون این پارک ملی بلندترین درخت دنیا است. این درخت تقریبا بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال عمر دارد و همچنین طول آن به ۱۱۵ متر می‌رسد. البته مکان دقیق این درخت را فقط دانشمندان می‌دانند اما شما می‌توانید هزاران درخت بلند دیگر این جنگل را ببینید.

گونه‌های حیات وحش این جنگل هم منحصربه‌فرد و برخی از آن‌ها در معرض خطر انقراض هستند. نزدیک به ۳۲۰ کیلومتر مسیر پیاده‌گردی در این جنگل وجود دارد اما در فصل‌های پرباران تعدادی از پل‌های این گذرگاه‌ها حذف می‌شوند. در تمام طول سال این مسیرها مرطوب هستند و گردشگران باید برای این شرایط خود را از قبل آماده کنند.

اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری کوهستان از فعالیت‌های ورزشی پرطرفدار در این جنگل است که فقط در مسیرهای تعیین شده امکان انجام آن‌ها وجود دارد. قایق‌سواری یکی دیگر از فعالیت‌های تفریحی پرهیجان در این جنگل است.

بلاویستا کلودفارست (Bellavista Cloudforest)، اکوادور

اکوادور

این جنگل فوق‌العاده زیبا، سرسبز و مرطوب در غرب رشته‌کوه آند واقع شده است. این جنگل، مه‌آلود و مرطوب است و در گوشه و کنار آن، آبشارهای زیبای نقره‌ای وجود دارد. انواع خزه، ارکیده و انواع آناناسیان جای‌جای این جنگل را زینت داده‌اند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جنگل، پرندگان منحصربه‌فرد و زیبای آن است. بیش از ۳۰۰ گونه پرنده‌ی مختلف از جمله لانه‌کن نقاب‌دار (masked trogon)، توکان، آنتپیتا و مرغ مگس‌خوار در این جنگل زندگی می‌کنند.

جنگل کالدونین (Caledonian)، پارک ملی (Cairngorms)، اسکاتلند

اسکاتلند

بخش‌های وسیعی از این جنگل بر اثر تغییرات آب و هوایی، از بین رفته است اما هنوز هم این جنگل زیبا مامن گونه‌های جانوری مختلفی چون سنجاب‌های قرمز، سیاه‌خروس جنگلی، سگ آبی، خرس قهوه‌ای و عقاب ماهی‌گیر است. علاوه بر تغییرات آب و هوا، فعالیت‌های مخرب انسانی مثل چرای بی‌رویه‌ی گوسفند و گوزن، باعث کاهش وسعت این جنگل به مقدار کنونی شده است. این جنگل در حال حاضر ۱۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

جنگل اوکالیپتوس رنگین‌کمان، هاوایی

اکالیپتوس رنگین کمان

این جنگل، یکی از زیباترین جنگل‌های دنیا است. چشم برداشتن از درختان زیبای اوکالیپتوس رنگین‌کمان سخت است. همان طور که از اسم این درخت مشخص است، زمانی که پوسته‌ی تنه‌ی این درخت در تابستان جدا می‌شود، طیف زیبایی از رنگ‌های قرمز و سبز و کهربایی به نمایش در می‌آید. این منظره، زمانی زیباتر می‌شود که بارش باران جلوه‌ی خاصی به رنگ‌های زیبای تنه‌ی درختان می‌دهد.

در حال حاضر این درخت را به‌شکل وسیعی در دنیا پرورش می‌دهند و از آن برای تهیه‌ی کاغذ استفاده می‌کنند. ارتفاع این درختان تا ۶۰ متر هم می‌رسد. اوکالیپتوس رنگین‌کمان را به‌عنوان درخت زینتی برای استفاده در باغ‌ها و پارک‌ها هم پرورش می‌دهند.

جنگل کاکتوس ساگوارو (Saguaro)، پارک ملی ساگوارو، آمریکا

ساگوارو

بزرگ‌ترین گونه‌ی کاکتوس‌های آمریکا در این جنگل رشد می‌کنند. پارک ملی ساگورا که بخشی محافظت‌شده از بیابان سونورا (Sonoran) است، بهترین مکان برای مشاهده‌ی این کاکتوس‌ها است که ۲۰۰ سال عمر و ۱۵ متر طول دارند.

این پارک ملی نام خود را از همین کاکتوس‌های بزرگ گرفته است. ساگوارو، نوعی کاکتوس شبیه به درخت است که می‌تواند تا ۲۵۰ سال عمر کند. ساقه‌ی بشکه‌ای شکل آن دارای پره‌های موازی است که روی آن‌ها با تیغ پوشیده شده‌ است. هنگام بارندگی، بدنه‌ی این گیاه پر از آب و بزرگ می‌شود. در فصل بهار، گیاه ساگوارو گل‌های فنجانی‌شکل سفید مایل به کرم می‌دهد.

گل این درخت، گل ایالتی ایالت آریزونای آمریکا است. طبق قوانین کیفری آریزونا، کندن یا معدوم سازی این کاکتوس، مجازات ۲۵ سال حبس دارد.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه