بهترین غذاهای خیابانی سراسر دنیا (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
بهترین غذاهای خیابانی سراسر دنیا (قسمت دوم)

امتحان کردن غذاهای خیابانی مختلف، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به‌خصوص سفرهای خارجی است. در قسمت قبلی مقاله تعدادی از بهترین غذاهای خیابانی دنیا را معرفی کردیم. در این قسمت این فهرست را ادامه می‌دهیم. با کجارو همراه باشید.

غذاهای خیابانی بخش مهمی از فرهنگ و سنت هر کشور را تشکیل می‌دهند. هر شهر و کشوری غذای حاضری مخصوص به خود دارد. برخی از غذاهای خیابانی هم هستند که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند و به همه‌ی کشورها راه پیدا کرده‌اند.

در خیابان‌های شهرهای بزرگ و توریستی دنیا، گذشتن از کنار غرفه‌های شلوغ و غذاهای خوش آب و رنگ، هر رهگذری را وادار می‌کند تا طبق ذائقه‌ی خود غذایی را انتخاب کند و از چشیدن یک طعم متفاوت و جدید لذت ببرد. اگر از آن دسته افرادی باشید که از امتحان کردن غذاهای جدید نمی‌ترسند و از هر طعمی استقبال می‌کنند، مطمئنا در سفرهای خود یکی از بهترین تفریحات‌تان، امتحان کردن غذاهای خیابانی است. در ادامه با تعدادی از بهترین غذاهای حاضری و خیابانی دنیا آشنا می‌شویم.

برای انتخاب غذاهای این فهرست چند نکته مورد توجه قرار گرفته است. یکی اینکه از هر گوشه‌ی دنیا غذایی در این فهرست قرار بگیرد. کشورهایی مانند هند و تایلند فهرست بلندبالایی از غذاهای خیابانی دارند که در این فهرست، بهترین آن‌ها معرفی شده است.

نکته‌ی دوم اینکه غذاهای انتخاب شده مخصوص همان کشور هستند. چون امروزه بسیاری از غذاهای خیابانی علاوه بر کشور مبدا در کشورهای دیگر هم تهیه می‌شوند.

۵. کوسادیلا (Quesadilla)، مکزیک

کوسادیلا

غذاهای مکزیکی عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند. یک کوسادیلای اصل مکزیکی با خمیر ذرت تهیه می‌شود. این خمیر نرم و لطیف به‌شکل دایره روی ماهی‌تابه‌ی داغ پهن می‌شود. در واقع این غذا نان تورتیلا است که داخل آن نوعی پنیر خاص قرار می‌گیرد و نان به‌شکل ماه نیمه، تا می‌شود. در غرفه‌های فروش غذای خیابانی در مکزیک شما می‌توانید از بین مواد غذایی مختلف برای پر کردن این نان انتخاب کنید. فیلینگ‌های متنوع و لذیذی در این غرفه‌ها وجود دارند از جمله سوسیس و سیب‌زمینی، شکوفه‌ی اسکواش، انواع کدو، قارچ سرخ‌کرده، نخودفرنگی یا گوشت گریل شده و پخته.

البته این غذا به‌شکل‌های مختلف و با نام‌های مختلف در سراسر دنیا تهیه می‌شود. اهالی هر شهر و کشور با توجه به ذائقه‌ی خود از مواد غذایی مختلفی برای پر کردن این نان استفاده می‌کنند.

در سفر به مکزیک، لذت خوردن این غذای خیابانی لذیذ را روی نیمکت‌های چوبی یک بازار روباز  به‌همراه سس سالسا و نوشیدنی مخصوص از دست ندهید.

۴. کرپ (Crepes) و گلت (Galettes)، فرانسه

کرپ

کشور فرانسه به داشتن غذاهای اصیل و لذیذ معروف است. گلت از آرد گندم سیاه تهیه می‌شود و نمکی است در حالی که کرپ شیرین است و برای وعده‌های غذایی شیرین مثل صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دوی این غذاها متعلق به منطقه‌ی برتانی (Brittany) در شمال غربی فرانسه هستند و سپس توسط مهاجران به پاریس راه پیدا کرده‌اند. کرپ و گلت به سرعت آماده شده و در ماهی‌تابه تهیه می‌شوند. در فرانسه از غرفه‌های خیابانی گرفته تا رستوران‌های مشهور، گلت و کرپ دارند.

فیلینگ سنتی گلت، نوعی کالباس سنتی به‌همراه پنیر Gruyere است. کرپ هم که شیرین است به‌همراه شکلات فندقی نوتلا، خامه، توت‌فرنگی یا به‌سادگی فقط با پودر شکر سرو می‌شود.

کرپ با ریختن ترکیب آرد و شیر رقیق روی یک ماهی‌تابه‌ی داغ که معمولا با کره چرب شده است، درست می‌شود. کرپ شیرین معمولا با آرد گندم پخته می‌شود. البته کرپ را بدون شکر هم درست می‌کنند و در کنار آن موادی چون پنیر، تخم‌مرغ، قارچ، کنگر فرنگی، ژامبون و دیگر مشتقات گوشتی سرو می‌کنند. این مواد را وسط کرپ می‌ریزند و گوشه‌هایش را به‌سمت داخل تا می‌کنند.

۳. بان می (Banh Mi)، ویتنام

بان می

بان می یکی از بهترین ساندویچ‌های دنیا است. این غذا که در واقع فرانسوی ویتنامی است در دنیا شناخته شده و پرطرفدار است. این ساندویچ یک باگت کوچک و تازه است که با ترشی، سبزیجات، پنیر، سوسیس، تخم‌ مرغ و سس فلفل قرمز پر می‌شود. البته مواد داخل این ساندویچ متغیر است. گوشت‌های باریک و سالامی از محبوب‌ترین موادی هستند که در تهیه‌ی این ساندویچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای طعم دادن و تزیین این غذا از سبزیجات مختلف، خیار و هویج و جعفری استفاده می‌شود.

در برخی از رستوران‌ها می‌توانید این ساندویچ را فقط با مواد گیاهی و توفو (پنیر لوبیا) سفارش دهید. این غذا در واقع یادگاری از دوران استعمار ویتنام توسط فرانسه است.

۲. بورک (Burek)، بوسنی هرزگوین

بورک

این غذای لذیذ که خمیر نازک لوله‌ای شکل پر شده با مواد گوشتی است از ترکیه به کشورهای بالکان راه پیدا کرده است. در بوسنی این غذا نوعی نان پیتا است که با مواد مختلف از قبیل گوشت، اسفناج و پنیر، تخم‌ مرغ و پنیر و پیاز و سیب‌زمینی پر می‌شود. نوع شیرین این نان با سیب و دارچین پر می‌شود.

بهترین نان پیتا در شهر سارایوو (Sarajevo) پایتخت این کشور تهیه می‌شود. خمیر نازک و لطیف این نان به‌شکل بیضی پهن می‌شود و دور ماده‌ی مورد نظر می‌پیچد. سپس این نان‌های لوله‌ای شکل پر شده از مواد را کنار هم می‌چینند و در فر قرار می‌دهند تا جایی که روی نان‌ها طلایی می‌شود.

در ترکیه انواع مختلفی از بورک با مواد مختلف تهیه می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا بورک را به‌عنوان غذای خیابانی و حاضری می‌توانید در غرفه‌های خیابانی و رستوران‌ها پیدا کنید.

۱. فلافل

فلافل

این غذای خیابانی که ما ایرانی‌ها به‌خوبی با آن آشنایی داریم، در خیابان‌های سراسر دنیا به فروش می‌رسد؛ از پاریس و نیویورک گرفته تا ایران و کشورهای همسایه.

فلافل اصالتا مصری است و از این کشور به سایر کشورهای خاورمیانه و سپس سراسر دنیا راه پیدا کرده است. در هر شهر و کشوری با توجه به ذائقه‌ی اهالی، این غذا را تغییر می‌دهند و با مواد مختلفی از جمله انواع ترشی، سبزیجاتی مثل گشنیز و جعفری، پاپریکا، سیر و انواع سس سرو می‌کنند. اولین بار عراقی‌های مقیم ایلام، این غذا را به ایرانیان معرفی کردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه