۹ مهارت بقا در سفر (قسمت اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم یکشنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
۹ مهارت بقا در سفر (قسمت اول)

ذات سفر با ماجراجویی گره خورده است. حتی اگر قصدمان از سفر، تفریح در یک هتل مجلل باشد، باز هم ممکن است به دلایلی مانند گم شدن، سانحه هوایی، جنگ داخلی کشورها و ... نیاز به تلاش برای زنده ماندن و بقا داشته باشیم. با کجارو همراه باشید تا ۹ مهارت بقا در سفر را بیاموزیم که امیدواریم هیچ وقت مجبور به استفاده از آن‌ها نشوید!

بسیاری از مسافرین در تلاشند که سبک سفر خود را وارد قلمروی ماجراجویی کنند. از این رو ممکن است با چالش‌هایی رو به رو شوند که بسیار متفاوت از هر‌ آن‌چه تجربه کرده‌اند باشد. برای مثال این‌جا به جای یافتن یک اتاق خوب در یک هتل باید یاد بگیریم که چطور غاری را بیابیم که ارتفاع کافی داشته باشد تا سیل واردش نشده و غرق نشویم!

به یاد داشته باشید که برای یادگیری مهارت‌های بقا نیازی نیست یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای و با پشتکار باشید. بسیار پیش آمده که یک نفر برای یک پیاده‌روی ساده‌ی یک روزه به کوهستان برود اما ۳ روز در کوه مابین یخ و باد سرد گیر بیوفتد. اگر سفر‌های شما جنبه‌ی ماجراجویانه دارند لازم است بدانید اگر اوضاع بد پیش رفت آیا می‌توانید برای بقا بجنگید یا نه؟ آیا می‌توانید آتش روشن کنید؟ اگر در کشوری خارجی مورد سرقت قرار گرفته یا به سختی مجروح شدید چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟

اگر این سوالات را دارید، ما برای شما لیستی از مهارت‌های حیاتی که به احتمال زیاد روزی به کارتان بیایند را آماده کرده‌ایم.

۱. چطور آتش روشن کنیم؟

روش کلاسیک روشن کردن آتش استفاده از مته‌ی دستی است. روشی که در فیلم‌های قدیمی و کتاب‌های بقا در طبیعت دیده‌ایم و شامل مالیدن چرخشی یک قطعه چوب بر روی قطعه‌ای دیگر در جهت ایجاد اصطکاک، گرما و جرقه است.

بقا در طبیعت

یکی دیگر از روش‌های مدرن، استفاده از باتری، سیم ظرفشویی (از نوع قدیمی) و کمی چوب است. در این روش سیم ظرفشویی را به دو قطب مثبت و منفی باتری وصل می‌کنیم. با این کار سیم شروع به جرقه زدن می‌کند که معمولا برای روشن کردن علف‌های خشک و چوب‌های ظریف کافی است.

بقا در طبیعت

از مدرن‌ترین روش‌ها روشن کردن آتش با استفاده از باتری تلفن همراه است که در ??? ????? می‌توانید آن را یاد بگیرید.

از آن‌جایی که روشن کردن آتش در طبیعت مهارتی مشکل و البته حیاتی است، سعی کنید پیش از سفر آن را یاد گرفته و تمرین نمایید.

۲. چطور غذای محدود را جیره‌بندی کنیم؟

وقتی غذا محدود است و هیچ درسترسی به مواد غذایی ندارید ممکن است این سوال پیش بیاید: آیا کل غذا را یک‌جا مصرف کنم یا آن را در طول زمانی که حدس می‌زنم جیره‌بندی نمایم؟

این سوال از دو وجه قابل پاسخ است: یکی در مورد آب و یکی در مورد غذا. بدن انسان می‌تواند مدت زمان نسبتا زیادی را بدون غذا دوام بیاورد اما دوام آوردن بدون آب شاید تا حدود ۷۲ ساعت میسر باشد.

بقا در طبیعت

متخصصین پیشنهاد می‌کنند که سریعا غذای باقی مانده را اندازه بگیرید آن هم نسبت به کالری نه نسبت به حجم آن. سپس نسبت به زمانی که حدس می‌زنید به غذای جدید دسترسی پیدا کرده آن را جیره‌بندی نمایید. (همیشه برای بیشترین زمان ممکن آماده باشید)

اگر در طبیعت وحشی نیستید می‌شود آب را همه جا پیدا کرد. در ادارات دولتی، دستشویی‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها پیدا کنید. اما اگر در طبیعت گم شدید، متخصصین می‌گویند بهتر است آبی که دارید را تا میزان لازم برای یک روز بنوشید و شروع به یافتن منابع جدید برای آینده کنید.

۳. چطور آب آشامیدنی جمع‌آوری یا پیدا کنیم؟

چندین نوع از آب به طور معمول برای آشامیدن مناسبند: آب باران، آب برف یا یخ ذوب شده (بعد از اینکه گذاشتید کمی گرم شود تا دمای بدنتان پایین نیاید)، آب قطعات یخی آب شده، آبی که می‌ریزد، مایع درون کنسرو‌های خوراکی و البته آبی که از لوله‌های آب نشت می‌کند.

آب‌های ناایمن شامل دریاچه‌ها و آب‌گیرها، گودال‌هایی که از بارش‌های تازه نیستند، آب رادیاتور، آب‌ آبگرمکن و بویلر، آب درون تخت‌های آبی، آب توالت و آب استخر (البته از آن برای بهداشت فردی می‌توانید استفاده کنید).

بقا در طبیعت

سوالی که برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که آیا می‌توان از ادرار خود شخص استفاده کرد؟ ادرار تصفیه شده برای مدت کوتاه و اضطراری قابل استفاده است اما در مدت طولانی و حجم زیاد خوب نیست.

در طبیعت منابع بالقوه‌ی متعددی برای آب پاک وجود دارند: آب روان شفافی که از منابع مشکوک به آلودگی نمی‌آیند معمولا آشامیدنی هستند. این منابع می‌تواند شامل چشمه یا نهری باشد که در سرچشمه‌ یا مسیرش انسانی نباشد. به یاد داشته باشید حتی اگر آب پاک به نظر می‌رسد باز هم نیاز است در صورت امکان آن را تصفیه کنید.

جمع‌آوری آب‌های طبیعی یکی از تاکتیک‌های مفید و مهم است. یک روش معمول قرار دادن کیسه‌های پلاستیکی زیر شاخه‌های درختان است. با این روش آب روی برگ‌ها و شاخه‌ها از جمله شبنم در طول شب لیز خورده و داخل کیسه‌ها می‌ریزد.

اگر آب پاک و قابل اطمینان در دسترس ندارید اما امکان به پا داشتن آتش هست، چند روش مناسب برای تصفیه‌ی آب وجود دارد. از جمله جوشاندن آب، فیلتر کردن آب و استفاده از اشعه‌ی UV یا ماوراء بنفش.

بقا در طبیعت

  • چند نکته‌ی دیگر که باید به یاد داشته باشید.
  • اول آب ایمن خود را بنوشید و آب ریسک‌دار را برای روز‌های آخر نگه دارید.
  •  چندین وسیله‌ی تصفیه و فیلتر آب را می‌توانید در فروشگا‌ه‌ها بیابید.
  • اثر تشنگی و کم آبی پس از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار آنقدر نیست که شما را در صورت اضطرار از استفاده از آن‌ها منع کند.

بقا در طبیعت

آیا شما کجارو‌یی‌های عزیز روش دیگری را در مورد نکات گفته شده بلدید؟ با ما در بخش دوم همراه باشید تا نکات باقی‌مانده را بررسی نماییم. نکاتی از جمله حفظ دمای بدن، یافتن سرپناه، کاوش و یافتن غذا، بازگشت به خانه در صورت مشکلات جسمی، یافتن پول اضطراری و البته خلاصی از زندان!

مطالب مرتبط:

دیدگاه