تور مجازی: درباره‌ برج ایفل چه می دانید؟

سارا کرایی
سارا کرایی یکشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: درباره‌ برج ایفل چه می دانید؟

امکان ندارد کسی به پاریس سفر کند و به بازدید دیدنی‌ترین برج فلزی دنیا نرود. در واقع، نام پاریس با تصویری از برج ایفل عجین شده و در ذهن ما نقش بسته است. اما فکر می‌کنید تا چه حد درباره‌ی این برج زیبا می‌دانید؟ با کجارو همراه باشید و با تاریخچه‌ی این برج فلزی آشنا شوید.

برج ایفل...

شاید از خود بپرسید: «درباره‌ برج ایفل چه چیز تازه‌ای برای گفتن است؟» این روزها، به‌سختی می‌شود کسی را پیدا کرد که درباره‌ی معروف‌ترین و شناخته‌ترین جاذبه‌ی توریستی فرانسه یعنی برج ایفل چیزی نداند.

برج ایفل

در سال ۱۸۸۹ میلادی، دولت فرانسه، به مناسبت صد سالگی انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹) تصمیم به برگزاری «نمایشگاه بزرگ جهانی (The Grand World Fair)» گرفت. تاثیرگذاری در نگاه اول، مهم‌ترین مسئله برای برگزارکنندگان این اتفاق بزرگ تاریخی فرهنگی بود، پس باید تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه می‌کردند. ازاین‌رو تصمیم به ساخت بنایی گرفتند که به‌درستی شایسته‌ی چنین مراسم بزرگی باشد.

۱۰۷ طرح برای ساخت یک بنای استثنایی پیشنهاد داده شد (به‌علاوه‌ی تعداد بسیاری ایده‌ی غیرمعمول، مثل ساخت یک گیوتین غول پیکر). در آخر، طرح پیشنهادی یک مهندس به نام گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) و دستیارانش پذیرفته شد.

برای به نتیجه رساندن این پروژه، از طرح اولیه تا آخرین پیچ به کار رفته در یک برج عظیم فلزی، تنها ۵ سال زمان داشتند.

ساخت برج ۲ سال و ۲ ماه و ۵ روز طول کشید و برای ساخت آن بیش از ۳۰۰ کارگر به کار گرفته شدند. به لطف نقشه‌ی بسیار دقیق و جزئیات کامل، با وجود اینکه از بیش از ۱۸,۰۰۰ قطعه‌ی فلزی و ۲/۵ میلیون میخ پرچ برای ساخت این بنا استفاده شد، سازندگان برج با کمبود زمان مواجه نشدند. همچنین، هیچ یک از تیرک‌های فلزی به کار رفته در این سازه‌ی عظیم بیش از ۳ تن وزن نداشتند؛ همین امر، جابه‌جایی و بالا کشیدن آن‌ها به نقطه‌ی مورد نظر را راحت‌تر می‌کرد.   

برج ایفل

در ساخت این برج هیچ چیز بر پایه‌ی شانس و بدون فکر و تحقیق انجام نشده است و از نحوه‌ دسترسی به برج تا استقامت آن در برابر شرایط آب و هوایی، همه و همه از پیش مد نظر قرار گرفته شده بود. در نتیجه این برج در برابر بادهای شدید کاملا مقاوم است و شدیدترین باد تاریخ معاصر فرانسه که ۱۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، توانست تنها به‌اندازه‌ی ۱۲ سانتی‌متر نوک برج را جابه‌جا کند. در مقابل، خورشید تاثیر بیشتری روی این برج یا به عبارتی «بانوی فلزی» دارد، بخشی از برج که به‌سمت نور آفتاب قرار گرفته است، معمولا، در اثر گرمای خورشید منبسط می‌شود. البته این انبساط چندان قابل‌توجه نیست و سبب ۱۸ سانتی‌متر تغییر اندازه‌ در برج می‌شود که در مقایسه با اندازه‌ی کلی این سازه فلزی چندان رقم چشم‌گیری نیست. امروز، برج ایفل فرانسه، سازه‌ای به بلندای ۳۰۰ متر است (با احتساب آنتن ۳۲۴ متر) که تقریبا وزنی معادل ۱۰/۱۰۰ تن دارد.

ایفل، برای بیش از ۴۰ سال، در جایگاه بلندترین برج جهان قرار داشته است و تقریبا ۲ برابر بلندترین ساختمان‌های دوره‌ی خود (هرم چیوپس در مصر با ارتفاع ۱۴۶ متر، کلیسای جامع کلن ۱۵۶ متر و کلیسای جامع اولم ۱۶۱ متر در آلمان) ارتفاع داشت. اما در سال ۱۹۳۰ بود که با ساخت ساختمان کلایسلر در نیویورک برج ایفل عنوان بلندترین سازه‌ی دنیا را از دست داد.

برج ایفل به حدی خاص و منحصربه‌فرد است که حتی رنگ برنزی بدنه‌اش به «رنگ برنزی ایفلی» شهرت دارد و ماکت‌های بسیاری از آن در لاس وگاس آمریکا، گوانجو و شنژن چین، سلوبوزیا رومانی، کوپنهاگ دانمارک، وارنا بلغارستان، آق‌تاو قزاقستان و بسیاری شهرهای دیگر دیده می‌شود. امروزه، برج ایفل به همه مردم، نه‌تنها مردم فرانسه بلکه همه مردم جهان، تعلق دارد و تصاویر و فیلم‌های زیبای آن در دسترس عموم مردم قرار دارد.

تور مجازی برج ایفل

برج ایفل مشهورترین بنای شهر پاریس و کشور فرانسه و شاید جهان باشد. البته این شهرت جهانی حقیقتی تلخ به‌همراه خود دارد: تحقیقات نشان می‌دهد که گردشگران اغلب از این بنا به‌عنوان ناامیدکننده‌ترین جاذبه‌ی توریستی دنیا یاد می‌کنند. اما فکر می‌کنید چرا؟

شاید به این دلیل که تصاویر دیدنی از این برج در فضای مجازی و بیشتر مجلات و تقویم‌ها پیدا می‌شود و از نزدیک دیدن آن تاثیرگذاری چندانی ندارد. البته اینکه برای بازدید از برج ایفل باید در صف طویلی از گردشگران به انتظار ایستاد و در نهایت در میان جمعیت انبوهی که در حال گرفتن عکس و فیلم هستند مسیری طولانی تا بالای برج را طی کرد در کم شدن جذابیت ایفل برای بازدیدکنندگان بی‌تاثیر نیست.

از دیدن برج ایفل لذت ببرید، بدون اینکه در صف انتظار بکشید یا هزینه‌ای پرداخت کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه