آشنایی با استادیوم: المپیک برلین

بهداد خسور
بهداد خسور جمعه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
آشنایی با استادیوم: المپیک برلین

در ادامه‌ی سری مقالات آشنایی با استادیوم‌های دنیا در کجارو به سراغ استادیوم شهر برلین رفته‌ایم که در واقع بخشی از دهکده‌ی المپیک این شهر آلمان است. استادیوم المپیک برلین خانه‌ی تیم باشگاهی هرتابرلین آلمان است. این ورزشگاه در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی داشته و همواره میزبان رخدادهای مهمی بوده است.

اطلاعات کلیدی

باشگاه: هرتابرلین (Hertha BSC)

سال تاسیس: ۱۹۳۶

گنجایش: ۷۴.۰۶۴ صندلی

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

ورزشگاه المپیک برلین یا المپیا اشتادیون (Olypmiastadion) بین سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۶ ساخته شد تا مرکز اصلی برگزاری رقابت‌های المپیک ۱۹۳۶ باشد. این ورزشگاه در تاریخ اول اوت سال ۱۹۳۶، هم‌زمان با افتتاحیه رسمی رقابت‌های المپیک افتتاح شد. یکی از به‌یادماندنی‌ترین اتفاقاتی که در طول این رقابت‌ها در ورزشگاه المپیک برلین رخ داد، کسب ۴ مدال طلای المپیک توسط دونده‌ی آفریقایی – آمریکایی، جسی اوونس (Jesse Owens) بود.

olympiastadion-berlin

olympiastadion-berlin

استادیوم المپیک تا سال‌ها پس از افتتاحش تقریباً بدون هیچ تغییر و بهسازی باقی مانده بود تا اینکه در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ و برای آماده‌سازی استادیوم برای جام جهانی ۱۹۷۴ دستخوش تغییراتی اساسی شد. تغییرات ایجاد شده در این سال‌ها بیشتر با هدف مسقف کردن طبقه‌ی دوم دو سمت طولی ورزشگاه انجام گرفتند. در طول برگزاری رقابت‌های جام جهانی ۱۹۷۴ المپیک برلین سه بازی از مرحله‌ی اول گروهی را میزبانی کرد.

olympiastadion-berlin

olympiastadion-berlin

با رسیدن به دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی استادیوم المپیک برلین دیگر بسیار قدیمی شده بود و به همین دلیل مذاکرات بسیاری درباره‌ی آینده‌ی این ورزشگاه در شورای شهر برلین صورت گرفت. ایده‌های جدی زیادی برای ساختن دوباره‌ی این ورزشگاه به‌عنوان یک استادیوم مختص فوتبال ارائه شد، اما در نهایت تصمیم گرفته شد تا همین استادیوم بازسازی شود و شخصیت آن به‌عنوان ورزشگاهی چند منظوره حفظ شود.

olympiastadion

olympiastadion

تنها اندکی پس از تصمیم بر بازسازی ورزشگاه، این استادیوم به‌عنوان ورزشگاه میزبان مسابقه‌ی نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برگزیده شد.

با اعلام این میزبانی کار بازسازی ورزشگاه آغاز شد و قرار شد که جایگاه طبقه‌ی اول تماشاچیان به‌صورت کامل بازسازی شود و سقف جدیدی روی ورزشگاه قرار بگیرد. کار بازسازی در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید و استادیوم با بازی بین تیم‌های ملی آلمان و برزیل (۱-۱) به‌صورت رسمی بازگشایی شد.

olympiastadion-berlin

در طول برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ المپیک برلین چهار بازی مرحله‌ی گروهی، یک بازی نیمه‌ نهایی و همچنین فینال رقابت‌ها را میزبانی کرد.

همچنین این ورزشگاه برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ فینال جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا را میزبانی کرد.

olympiastadion-berlin

راه‌های دسترسی به ورزشگاه

استادیوم المپیک برلین در واقع بخشی از پارک المپیک این شهر در بخش شرقی برلین است که در کنار دیگر امکانات ورزشی این مجموعه قرار دارد. این ورزشگاه حدود ۱۰ کیلومتر با ایستگاه قطار اصلی شهر برلین (Hauptbahnhof) فاصله دارد.

اگر با اتومبیل خود از بخش مرکزی شهر برلین به‌سمت استادیوم می‌روید، می‌توانید با حرکت مستقیم در مسیر غرب اسپانداو (Spandau) به ورزشگاه برسید. برای این کار از «اونتر دن لیندن» (Unter den Linden) حرکت خود را آغاز کنید و در خیابان‌های کایزردام (Kaiserdamm) و هیره استراسه (Heerestrasse) به حرکت مستقیم ادامه بدهید. پس از عبور از دومین خیابان ۲ کیلومتر در همان مسیر ادامه بدهید و به داخل Flatowalle که در سمت راست قرار دارد بپیچید تا به استادیوم برسید.

olympiastadion-berlin

شما همچنین می‌توانید با استفاده از مترو (U-Bahn) به‌راحتی خودتان را به استادیوم برسانید.برای این کار از یکی از ایستگاه‌های مترو در مرکز شهر سوار قطارهای خطوط U2 یا U12 شده و در ایستگاه Olympiastadion پیاده شوید. سفر شما تا استادیوم از ایستگاه Postdamer Platz حدود ۲۵ دقیقه و از ایستگاه Zoologische Garten حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.

olympiastadion-berlin

اگر دوست ندارید از مترو استفاده کنید، قطارهای سبک شهری (S-Bahn) هم برای رساندن شما به ورزشگاه آماده هستند. برای رسیدن به ورزشگاه با این قطارها کافی است سوار خطوط S5 یا S75 شوید و در ایستگاه Olympiastadion از قطار پیاده شوید.

آدرس استادیوم به این صورت است: Olympicstadion Platz 3, 14053 Berlin

بلیط بازی‌های هرتابرلین

شما می‌توانید بلیط دیدارهای تیم هرتابرلین را به‌صورت آنلاین، از طریق شماره تلفن ۰۰ ۱۸۹۲ ۱۸۰۵ ۴۹+ یا یکی از شش فروشگاه طرفداری هرتابرلین در سطح شهر تهیه کنید.

البته برای تهیه بلیط بازی‌ها زیاد جای نگرانی نیست چون در طول فصل فقط ممکن است بلیط‌های یک یا دو بازی خیلی مهم این تیم به‌صورت کامل به فروش برسند. اما مواظب باشید که بلیط تمام بازی‌ها هم در همان روز برگزاری به فروش نمی‌رسند و بهتر است که حداقل یک روز پیش از برگزاری بلیط خود را تهیه کنید.

olympiastadion-berlin

باشگاه هرتابرلین بلیط بازی‌های خانگی خود را در سه طبقه‌بندی قیمتی قرار داده است. بلیط بازی‌های طبقه‌بندی ۳ قیمتی بین ۱۷ یورو (۶۸.۰۰۰ تومان) و ۵۱ یورو (۲۰۵.۰۰۰ تومان) دارد. قیمت بلیط بازی‌های طبقه‌بندی یک هم که گران‌ترین دسته‌بندی بلیط هستند از ۳۰ یورو (۱۲۰.۰۰۰ تومان) شروع می‌شود و گران‌ترین بلیط این دسته‌بندی هم ۸۹ یورو (۳۵۵.۰۰۰ تومان) است.

متوسط تماشاگران در طول سال

herthanerlin-attendace

تورهای استادیوم

استادیوم المپیک برلین انتخاب‌های زیادی برای تور به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. اولین انتخاب شما این است که یک مسیر مشخص دور استادیوم را دنبال کنید که در این حالت امکانات و توضیحات ورزشگاه توسط یک راهنمای صوتی به شما معرفی می‌شود.

استادیوم از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر (۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر برای ماه‌های زمستانی) باز است و امکان بازدید از آن وجود دارد. هزینه‌ی ورودی به‌ازای هر نفر ۷ یورو (۲۸.۰۰۰ تومان) است و برای بازدید نیازی به رزرو نیست.

مسئولان استادیوم المپیک برلین یک تور دیگر که با همراهی راهنما (به زبان آلمانی) انجام می‌شود هم در اختیار علاقه‌مندان گذاشته‌اند که در این صورت بخش‌های بیشتری از ورزشگاه در برنامه قرار دارد و کل برنامه چیزی بین ۶۰ تا ۷۵ دقیقه زمان می‌برد.

olympiastadion-tours

تورهای همراه با راهنما هر روز هفته در ماه‌های تابستانی راس ساعت‌های ۱۱:۰۰ صبح، ۱:۰۰ بعد از ظهر و ۳:۰۰ بعد از ظهر آغاز می‌شوند و در روزهای تعطیل رسمی تابستانی یک سانس ساعت ۵:۰۰ عصر هم به آن‌ها اضافه می‌شود. این تورها در ماه‌های زمستانی فقط در یک نوبت در ساعت ۱۱:۰۰ صبح برگزار می‌شوند و هزینه‌ی آن ۱۰ یورو (۴۰.۰۰۰ تومان) برای هر نفر است که می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

یک نوع تور دیگر هم در المپیک برلین ارائه می‌شود که فقط در روزهای پنجشنبه راس ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر برگزار می‌شود و هزینه‌ی آن ۱۱ یورو (۴۴.۰۰۰ تومان) است. این تور ۹۰ دقیقه‌ای برای بازدیدکنندگان امکان دیدار از زمین تمرین باشگاه هرتا را هم فراهم می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ تلفن ۲۲ ۲۳ ۰۰ ۲۵ ۳۰ ۴۹+ یا آدرس ایمیل tour@olympiastadion-berlind.de تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه