غذاهای خوشمزه آمریکا و رژیم غذایی مضر این کشور (بخش دوم)

محبوبه حسنی | سه شنبه, ۲۳ شهریور ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

غذاهای خوشمزه، خوش‌عطر و وسوسه‌ انگیز آمریکا، شهرتی جهانی را از آن خود کرده است. انواع سوپ، خوراک، فست‌فود، ساندویچ و شیرینی‌هایی که تنها مختص این کشور بوده یا با شنیدن نام آن‌ها، فرهنگ غذایی مردم این سرزمین، در یادها زنده می‌شود. غذاهایی که طبق تحقیقات متخصصان تغذیه و سلامتی، نشان از رژیم غذایی مضر آن‌ها داشته که سلامتی را به خطر می‌اندازد. برای آگاهی بیشتر با کجارو همراه باشید.

غذا و مفهوم فرهنگ غذایی در آمریکا

رژیم غذایی آمریکا

در مقاله‌ی قبلی، در مورد تاریخچه‌ی صنعت غذایی مردم کشور آمریکا، نقش سازنده‌ و پررنگ مهاجران اولیه‌ی این سرزمین، غذاهای لذیذ و پرطرفدار و در عین حال مضر و خطرناک، مواد مصرفی در تهیه‌ی انواع خوراکی‌های رایج و بسیاری از موارد مهم و قابل‌توجه که رابطه‌ای مستقیم با برنامه‌ و رژیم غذایی مردم این کشور دارد، صحبت شد و قصد داریم در این مقاله به‌طور مفصل و دقیق‌تر به بیان فرهنگ غذایی و مواد مصرفی مردم مناطق مختلف این کشور بپردازیم. 

کارشناسان و متخصصان تغذیه و سلامتی بر این باورند که در اکثر جوامع مختلف بشری، مصرف غذا به‌دلیل رفع گرسنگی، تامین انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه و از همه مهم‌تر زنده بودن و زندگی کردن است. اما در کشور آمریکا لذت بردن از غذایی که میل می‌کنند، در اولویت بوده و توجه چندانی به خطرات احتمالی، ضررهای وارد شده به بدن هنگام مصرف و بیماری‌ها و مشکلات جسمی که ممکن است با  میل کردن مواد غذایی استفاده شده ایجاد شود، نمی‌شود. ازاین‌رو است که رژیم غذایی مردم این کشور، به یکی از مضرترین برنامه‌های غذایی در جهان تبدیل شده و سالانه افراد بسیاری را دچار مشکلات جسمی و بیماری‌های خطرناک می‌سازد.

بررسی رژیم غذایی در برخی از نقاط آمریکا

نیویورک

همبرگر

شهر نیویورک، یکی از مهم‌ترین مناطقی است که از آن به‌عنوان پایتخت فرهنگ غذایی کشور آمریکا یاد می‌شود. در واقع این شهر با برگزاری انواع میهمانی‌های بین‌المللی و متنوع، تفریحات موردعلاقه‌ی مردم و ایجاد کسب و کار در زمینه‌ی غذایی، به‌عنوان پیشتاز در امر صنعت غذایی و مهد خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه‌ی تهیه شده توسط مردم این سرزمین، شهرت یافته است. شاید بتوان حضور جزیره‌ی ایلیس (Ellis کارشناسان و مورخان، این جزیره را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین درازه‌ی ورودی مهاجران اولیه‌ی آمریکا به‌دلیل ورود گسترده‌ی ۱۲ میلیون نفر پناهنده و مهاجر، از سال‌های  ۱۸۹۲ تا ۱۹۵۴ به این کشور می‌دانند) در شهر نیویورک را از مهم‌ترین دلایل شهرت این شهر به‌عنوان مهد فرهنگ غذایی آمریکا عنوان کرد.

شهر نیویورک عرضه کننده‌ی فرهنگ غذایی ملل مختلف جهان از سراسر نقاط کره‌ی خاکی است. می‌توان آداب و غذاهای بومی و رایج سرزمین‌هایی از سراسر جهان همچون غذاهای افغانستان گرفته تا خوراکی‌های ویتنام را در این شهر مشاهده کرد. البته بیشترین غذاهای تهیه شده و تمایلات ساکنان این منطقه از کشور آمریکا به تهیه و مصرف غذاهایی همچون پیتزا، هات‌داگ، غذاهای خیابانی مانند غذاهای بومی و نژادی مانند انواع خوراکی‌های محلی چینی و یهودی اختصاص یافته است. نکته‌ی قابل‌توجه نقش و تاثیر بسیار فرهنگ مردم سرزمین‌های مختلف در خلق غذاهایی متنوع و متفاوت است که امروزه به‌عنوان ساکنان اصلی این منطقه از کشور آمریکا شناخته می‌شوند. با گذشت زمان و به کار گیری مواد مصرفی ملل مختلف، باعث تکامل تدریجی غذاها و تغییر شکل اولیه‌ی آن‌ها به نمونه‌های مصرفی امروزی شده است. غذاهایی که ریشه در فرهنگ و برنامه‌ی غذایی پیشینیان و سرزمین ابا و اجدادی ساکنان نیویورک داشته و باعث خلق خوراکی‌های بکر، تازه و منحصربه‌فرد شده است. بنابراین به یقین می‌توان اظهار داشت که غذاهای طبخ شده در شهر نیویورک، بازتاب دهنده‌ی تاریخچه‌ای از زندگی مردم، مواد اولیه‌ی مصرفی و سبک زندگی آن‌ها است.

پیتزا در نیویورک

پیتزا

پیتزا در شهر نیویورک از ویژگی‌های جالب و خاصی برخوردار است. خریداران در این شهر می‌توانند نوعی از این خوراکی خوشمزه و دوست‌داشتنی را تهیه کنند که در کمتر نقطه‌ای از کشور آمریکا به فروش می‌رسد یا در صورت عرضه‌ی آن، به پیتزا نیویورکی شهرت دارد. غذایی با نانی بسیار نازک، که روی آن را پوششی زیبا، چسبناک و فریبنده از پنیر موزارلا و سس گوجه فرنگی، فرا گرفته است که طرفداران بسیاری را در سراسر آمریکا از آن خود کرده است.

از پیتزاهای مخصوص نیویورک که بگذریم، غذاهای خوشمزه و لذیذ دیگری را نیز می‌توان در سراسر این شهر یافت که از محبوبیت و شهرت مثال زدنی برخوردار هستند. به‌عنوان نمونه به‌راحتی می‌‌توانید در این شهر پیتزافروشی‌هایی را در محله‌ی ایتالیایی‌ها بیابید که گفته می‌شود از دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی به شهرت رسیده و فردی از لومباردی (Lombardi) موسس آن است. این فرد توانسته در سال ۱۹۰۵ میلادی، با افتتاح این پیتزافروشی نام خود را به‌عنوان قدیمی‌ترین عرضه کننده‌ی پیتزا در آمریکا، به ثبت برساند.

هات‌ داگ در نیویورک

هات داگ

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که به‌محض ورود به شهر نیویورک متوجه فروش آن‌ها در سطح گسترده‌‌ای می‌شوید، هات‌داگ فروشی‌هایی است که مشغول عرضه‌ی ساندویچ‌های خود به مشتریان زیادی هستند که گاهی‌ اوقات از دکه‌ی فروش صفی طولانی را تشکیل داده‌اند. قیمت این ساندویچ‌ها معمولا ارزان بوده و با صرف هزینه‌ای حدود یک دلار می‌توان به‌راحتی یکی از آن‌ها را تهیه و مصرف کرد. غذایی بسیار وسوسه‌انگیز که متشکل از نان مخصوص هات‌داگ، سوسیس هات‌داگ با مواد خوشمزه‌ای از جمله سس خردل، سس کچاپ، کلم رنده شده و آب‌پز شده با سرکه و پیازها است. همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، هات‌داگ به‌نوعی غذای رایج و عمومی در کشور آمریکا تبدیل شده است که جوانان بسیاری از این کشور، اکثر مواقع آن را جایگزین وعده‌ی اصلی غذایی خود می‌کنند و از میل کردن آن، به‌دلیل طعم و عطر فوق‌العاده‌اش بسیار لذت می‌برند.

فلافل در نیویورک

فلافل

تنوع بسیاری از غذاهای خیابانی توسط فروشندگان در سطح شهر نیویورک به فروش می‌رسد که اتفاقا از مشتریان بسیاری نیز برخوردار است. این غذاها بیشتر مختص ملل و اقوام مختلف بوده و به‌دلیل طعم، قیمت، مواد اولیه و سرعت در طبخ به غذاهایی محبوب و عامه پسند در این شهر تبدیل شده‌اند. فلافل و کباب‌های خیابانی از جمله‌ی این غذاها هستند که بیشترین و رایج‌ترین خوراکی‌های عرضه شده توسط فروشندگان خیابانی محسوب می‌شوند. البته فلافلی که در نیویورک تهیه می‌شود به فلافل مصری شهرت یافته و به‌صورت گلوله‌هایی زیبا و شکیل که متشکل از نخود‌های پوره شده و سرخ‌شده در روغن فراوان است، در نان پیتا همراه سبزیجات و حموس (نوعی غذا که بیشتر به‌عنوان پیش‌غذا شناخته شده و برپایه‌ی نخود تهیه می‌شود و می‌‌توان آن‌ را در کنار سالاد یا به‌عنوان نوعی سس مصرف کرد) پیچیده شده و به مشتریان عرضه می‌شود.

رژیم غذایی در جنوب آمریکا

خوراک میگو

نان ذرت

مرغ

رژیم غذایی در جنوب آمریکا، یک نوع برنامه‌ی غذایی خانگی است که در سراسر این منطقه از کشور آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که در این منطقه، می‌توان شاهد پخت و پز به سبک زنان خانه‌دار آمریکایی بود که نسبت به دیگر نواحی کشور آمریکا، پررنگ‌تر و شاخص‌تر رعایت می‌شود. مثلا می‌توان در برنامه‌ی غذایی خانواده‌های جنوب آمریکا غذاهایی همچون مرغ بریان، ماکارانی با پنیر، نان ذرت و سبزیجاتی چون کلم‌برگ را مشاهده کرد. غذاهایی لذیذ، خوش‌عطر و آغشته به ادویه‌های بومی که طعمی منحصربه‌فرد را به وعده‌های اصلی این سرزمین بخشیده است. از نکات جالب و بارز در غذاهای مردم این نقطه از آمریکا می‌توان به غذاهای مقوی، انرژی‌زا، سالم و نیروبخشی که توسط خانواده‌ها تهیه می‌شود اشاره کرد. مصرف خوراکی‌هایی سالم و مغذی که به‌عنوان نوعی فرهنگ غذایی به فرزندان نیز آموزش داده می‌شد. که متاسفانه با گذشت زمان و در سال‌های اخیر با خلق غذاهای ناسالم و مضر، این فرهنگ کم‌رنگ شده و با ترکیب آن‌ها با غذاهای سرخ‌کردنی، پرچرب و مضر، بخش اعظمی از هویت و فرهنگ غذایی مردم جنوب آمریکا را به خود اختصاص داده است.

گوشت در جنوب آمریکا

بیکن

در سراسر دنیا مصرف گوشت (قرمز، سفید و آبزیان)، یکی از ملزومات برنامه‌ی غذایی شناخته می‌شود. مردم جنوب آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مصرف انواع گوشت، برنامه‌ی غذایی مشخص و شناخته شده را در سطح جهان، معرفی کرده‌اند. گوشت خوک یکی از پرمصرف‌ترین اقلامی است که در تهیه‌ی انواع غذاهای طبخ شده‌ی مردم این بخش از کشور آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده‌‌‌ای محبوب و پرطرفدار که آشپزها و بانوان ساکن جنوب آمریکا، تنوع جالب و وسوسه‌انگیزی از خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ را برای اعضای خانواده‌ فراهم می‌کنند. به‌عنوان نمونه از گوشت خوک در تهیه‌ی هم (گوشت خوک طعم‌دار شده)، گوشت خوک خشک شده، انواع سوسیس و بیکن‌ها (bacon گوشت خوک نمک زده و خشک شده)، بهره برده می‌شود. جدا از طعم گوشت خوک که بر اساس ذائقه‌ی مردم آمریکا، لذیذ و مطبوع است، کارشناسان تغذیه معتقدند که رشد و پرورش آسان و بی‌دردسر خوک در بخش‌های جنوبی این کشور، کم‌خرج بودن پرورش این حیوان و تولید مثل راحت در بین این موجودات از دلایل اصلی مصرف بالای این ماده‌ی غذایی به شمار می‌رود.

مرغ از دیگر حیواناتی است که از گوشت آن برای طبخ و تهیه‌ی انواع غذاهای خانگی از جمله مرغ بریان، مرغ کبابی یا مرغ سرخ شده در باربکیو استفاده می‌شود. همچنین غذهای دریایی نیز در این منطقه جایگاه خاص خود را دارا هستند. گربه ماهی، حلزون‌های صدف‌دار، میگو و خرچنگ‌های آب شیرین، از جمله غذاهایی هستند که در برنامه‌ی غذایی مردم جنوب آمریکا وجود داشته و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی در سراسر این ناحیه از کشور از سراسر خلیج گرفته تا ساحل آتلانتیک یافت.

ذرت و مصرف آن در جنوب آمریکا

ذرت

بومی‌های جنوب آمریکا، تاثیر و نفوذ قابل‌توجهی در ترکیب و استفاده‌ی مواد اولیه‌ای همچون گیاهان بومی و حیوانات در طبخ و تهیه‌ی غذاهای این منطقه، ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان از ذرت یاد کرد که یکی از مهم‌ترین و در واقع مهم‌ترین ماده‌ی گیاهی است که مورد استفاده‌ی مردم این منطقه از کشور آمریکا قرار می‌گیرد. آشپزها و زنان خانه‌دار در تهیه‌ی خوراکی‌های خود از موادی مانند نان ذرت، hominy (ذرت پوست کنده که با شیر یا آب پخته شود) و بلغور ذرت به دفعات استفاده می‌کنند. بلغورهای ذرت برای تهیه‌ی نوعی فرنی بسیار کاربرد داشته و از غذاهای محبوب مردم این سرزمین به شمار می‌رود. همچنین آن‌ها با کمک این ماده‌ی غذایی، خوراکی خوشمزه را در وعده‌ی صبحانه تهیه کرده و در کنار اعضای خانواده‌ی خود، میل می‌کنند. آن‌ها بلغورها را همراه با کره، شکر و گاهی اوقات با شیره‌ی انگور مخلوط کرده  و پس از کمی تفت دادن، مصرف می‌کنند. در وعده‌ی اصلی شام نیز بلغورهای ذرت می‌توانند به‌عنوان ظرف غذایی فرعی در کنار غذاهای اصلی مصرف شوند. طعم آن‌ها بسیار مطبوع و اشتها‌آور خواهد بود اگر با پنیر نیز ترکیب شده و ذرت پنیری خوشمزه و لذیذی را به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی میل کنید. همچنین می‌توان از این ذرت‌های پنیری در کنار ظرف غذایی تهیه شده از میگوهای طعم‌دار شده نیز استفاده کرد.

دسر در جنوب آمریکا

مارشمالو

دسرها و مصرف این خوراکی‌های لذیذ و دوست‌داشتنی از دیگر خوردنی‌هایی هستند که در برنامه‌ی غذایی مردم جنوب آمریکا رواج داشته و معمولا در اکثر خانواده‌ها می‌توان نمونه‌هایی از انواع آن‌ها را در هنگام وعده‌های اصلی غذایی، یافت. میوه‌ها و سبزی‌های بومی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی دسرهای جنوب آمریکا محسوب می‌شوند. خوراکی‌هایی مانند هلو، شاه‌توت، تمشک و سیب‌زمینی‌های شیرین که با استفاده از آن‌ها آشپزها و بانوان آمریکایی به تهیه‌ی انواع پای‌های لذیذ و دسرهای محبوب و پرطرفدار می‌پردازند. به‌عنوان نمونه MoonPies (نوعی دسر آمریکایی است که در ابتدا به‌صورت یک اسنک خوشمزه تهیه شده و در ایالت تنسی این کشور در دهه‌ی ۱۹۱۷ میلادی به‌عنوان غذایی سبک و قابل حمل برای معدنچی‌ها برده می‌شد)، Marshmallow (نوعی شیرینی خمیری مانند تهیه شده از گل خطمی، از دیگر دسرهایی است که در جنوب آمریکا تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسر خوشمزه به‌صورت ساندویچی کرمی تهیه شده و گفته می‌شود که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آن گندم خالص است)، انواع کراکرهای دوست‌داشتنی (cracker بیسکوئیت‌های خشک) و اسنک‌های شیرین (این خوراکی در دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی برای نخستین بار به‌عنوان غذای مصرفی کارگرانی که در اسکله یا کشتی کار می‌کردند تهیه شده است) و پرطرفدار که در شکلات‌های آب‌شده فرو برده و میل می‌شوند، از مهم‌ترین و معروف‌ترین دسرهای تهیه شده در جنوب این کشور است.

بادام‌ عسلی‌های نقلی و وسوسه‌انگیز که معمولا برای درست کردن آن از سفیده‌ی تخم‌مرغ، شیره‌ی ذرت، شکر و گردوی آمریکایی و همچنین میوه‌های خشک‌شده‌ی دیگر نیز استفاده می‌شود، یکی دیگر از دسرهای معروف جنوب آمریکا است که گفته می‌شود قدمت آن به دوران باستان و مربوط به کشور ترکیه است. اما نوعی که امروزه تهیه شده و توسط مردم آمریکا مصرف می‌شود، برای نخستین بار در اوایل قرن ۲۰ میلادی اختراع و معرفی شده است.

رژیم غذایی در شیکاگو

رژیم غذایی شیکاگو

یکی از بزرگ‌ترین شهرها در مرکز غرب آمریکا که به‌عنوان سومین ملت بزرگ در این کشور نیز شهرت دارد، شهر شیکاگو است. شهری متشکل از تجمع مهاجرانی از قطب، ایتالیا، آلمان و نژادهای دیگری که با آداب و فرهنگ خود، شیکاگو را به‌شکل امروزی تبدیل ساخته است. شاید فرصت‌های بسیار زندگی در این شهر، از مهم‌ترین دلایل حضور این همه مهاجر از نقاط مختلف دنیا است که جمعیت زیادی از نژادهای مختلف را در کنار هم گرد آورده است. جالب است بدانید که در بین تمامی مهاجران ساکن در شیکاگو، لهستانی‌ها بزرگ‌ترین گروه اجتماعی را تشکیل داده که از آن‌ها به Polonia یاد می‌شود. ایتالیایی‌ها نیز با ساکن شدن در این شهر، سبک و شیوه‌ی زندگی مربوط به خود را نیز به آمریکا منتقل کرده و به جهان معرفی کردند. آن‌ها با تاثیرگذاشتن بر فرهنگ غذایی مردم شیکاگو که می‌توان در تهیه و طبخ غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ی ایتالیایی مشاهده کرد، نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین آشپزهای دنیا با تدارک غذاهایی ویژه و بکر، ثبت کرده‌اند. شهر شیکاگو را می‌توان نمونه‌ی بارزی از انواع ظرف غذاهای متنوع، متفاوت و منحصربه‌فرد معرفی کرد که در هر کجا از این سرزمین، می‌توان شاهد آمیختگی، ترکیب و ایجاد غذایی اشتهاآور از چندین ملت بود. فرهنگ غذایی امروز شیکاگو نیز بازگو کننده‌ی همین واقعیت است و شهروندان این شهر، از سبک کلاسیک در رژیم غذایی خود، با افتخار صحبت می‌کنند.

جوجه وزوویی (Chicken Vesuvio)

جوجه وزوویی

جوجه‌ی وزوویی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایتالیایی است که توسط مهاجران این کشور در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی به مردم شیکاگو، معرفی شده است. این غذا متشکل از مرغ سرخ شده در روغن فراوان، سیب‌زمینی، نخود سبز، حبوبات و ادویه‌های بومی و معطر است. این غذا را می‌توان در رستوران‌های مخصوص ایتالیایی تهیه کرد که در کشور آمریکا تاسیس شده‌اند. همچنین می‌توان این غذا را به‌عنوان نوعی استیک اشتهاآور در کنار بناگوش خوک و سیب‌زمینی نیز تهیه و مصرف کرد.

ماهیچیه‌ی ایتالیایی (Italian Beef)

ماهیچیه‌ی ایتالیایی

ماهیچه‌ی گاو، یکی دیگر از مواد اولیه‌ی مصرفی در شهر شیکاگاو است که معمولا توسط آشپزهای ایتالیایی استفاده می‌شود. ایشان با مصرف این بخش از گوشت، به تهیه و طبخ غذایی بسیار لذیذ و پرطرفدار می‌پردازند که مردم آمریکا و سراسر جهان آن را نوعی غذای بومی ایتالیا می‌شناسند. البته ایتالیایی‌های ساکن در آمریکا، از گوشت ماهیچه‌ی گاو، دو نوع غذای متفاوت یکی به‌صورت کباب یا سرخ شده و دیگری به‌صورت خوراکی آبکی تهیه می‌کنند که هر دو غذا، از شهرت و محبوبیت بسیاری در بین مردم شیکاگو و سراسر آمریکا برخوردار است. در نوع کبابی، آشپزهای ایتالیایی ماهیچه‌ها را به‌صورت تکه‌های باریک برش زده و همراه با فلفل درون روغن فراوان سرخ می‌کنند. سپس آن‌ها را درون نان قرار داده و به‌صورت ساندویچی رول پیچیده و به مردم عرضه می‌کنند.

نوع دیگر که خوراکی خوشمزه و مطبوع است، از برش‌های گوشت گاو که پیش از طبخ درون شیره‌ی مخصوص خوابانده و آن را طعم‌دار می‌کنند. پس از طعم‌دار کردن گوشت، آن را درون روغن و با حرارت ملایم و کم، سرخ کرده و سپس درون ظرف مخصوص طبخ گوشت، قرار داده و درون آن را با مقداری از این شیره و آب پر کرده و اجازه می‌دهند با حرارت کم و در مدت زمان تقریبا طولانی، طبخ شوند. این خوراک بسیار نرم بوده و همراه با نان به‌صورت رول یا به‌صورت غذایی آبکی مصرف می‌شود. طعم این خوراک به‌گونه‌ای است که طرفداران بسیاری را از آن خود کرده است. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه