غذاهای لذیذ اسپانیایی که ارزش امتحان کردن را دارند

عاطفه کماسی | پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

غذاهای اسپانیایی از متنوع‌ترین غذاهای دنیا هستند. برخی غذاهای اسپانیایی به غذای ما ایرانی‌ها شباهت دارد، مانند کراکت یا پائیا که همان پلو است. با کجارو همراه باشید تا با ۳۳ غذا و شیرینی رنگارنگ و خوشمزه اسپانیایی آشنا شوید.

شیوه‌های آشپزی در  اسپانیا با بسیاری از کشورهای دنیا متفاوت است و نتیجه‌ی گردهم‌آمدن فرهنگ‌ها از مناطق مختلف این کشور است. با اینکه رستوران‌های اسپانیایی به آشپزی‌های جدید و امروزی معروف هستند، اما آنچه در تمام غذاهای اسپانیایی همیشه رعایت می‌شود، سادگی است. همیشه از مواد غذایی تازه استفاده می‌شود و برای این‌که این مواد طعم طبیعی خود را داشته باشند، آن‌ها را خیلی کم تغییر می‌دهند.

پائیا

در ادامه با ۳۳ غذای اسپانیایی از تاپاس گرفته تا پائیا، آشنا خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم شما در سفر بعدی خود به اسپانیا حتما آن‌ها را امتحان کنید.

پاتاتاس براواس

مسلما معروف‌ترین غذای اسپانیایی، «پاتاتاس براواس» است که در آن از تکه‌های سیب‌زمینی پخته‌شده استفاده می‌شود. این سیب‌زمینی‌ها از بیرون ترد و از درون نرم هستند. سس این غذا در نقاط مختلف متفاوت است اما معمولا از آیولی (تهیه شده از سیر و روغن زیتون و گاها تخم‌مرغ) استفاده‌ می‌شود.

تورتیلا اسپانیولا

«تورتیلا اسپانولا» یک املت اسپانیایی پف‌دار است که با سیب‌زمینی درست می‌شود (این غذا بسیار شبیه به کوکوی سیب‌زمینی است). این غذا معمولا با «پان کن تومات» یا نان با گوجه (گوجه روی نان پهن می‌شود) همراه است.

پائیا

پائیا یک غذای والنسیایی تهیه شده از برنج است که در تمام اسپانیا یافت می‌شود. سبزیجات و غذاهای دریایی مخلوط همراه با برنج در یک ماهی‌تابه کم‌عمق پخته می‌شود. «سوکارات»، برنج تردی که در ته ماهی‌تابه قرار می‌گیرد، قسمت اصلی غذا را تشکیل می‌دهد.

اروز نگره

اروز نگره (Arros negre) که به نام «پائیای سیاه» نیز شناخته می‌شود، غذایی تهیه شده از برنج و مرکبِ خارج شده از ماهی مرکب است که از والنسیا و کاتالان می‌آید.

جیمون آیبریکو

چوریزو (chorizo) گوشت نمک‌سود و خشک‌ شده است. این سوسیس شیرین یا ادویه‌دار، دودی یا غیردودی، معمولا یا در تاپاس (پیش‌غذای اسپانیایی) یا در سوپ‌ها خورده می‌شود.

پنیر مانچگو

پنیر مانچگو (manchego) از شیر گوسفند مانچگا که در منطقه لا مانچا (La Mancha) زندگی می‌کند تهیه می‌شود.

کراکت

کراکت (croquetas) یکی از معروف‌ترین پیش‌‌غذاها در اسپانیا است. کراکت‌های سنتی را با ژامبون پر می‌کردند، البته تنوع در مواد داخل کراکت زیاد است.

اسپتو

هر زمان که به مالاگا رفتید، حتما «ماهی ساردین» میل کنید. ماهی ساردین تازه را به چوب بامبو سیخ می‌کنند و روی آتش می‌پزند.

ساردین سرخ شده

ساردین‌های سرخ شده، ترد، کمی نمکین، و دارای طعم اومامی (تقریبا شبیه به مزه گوشت است) هستند.

کرم کاتالانا

کرم کاتالانا اساسا نسخه اسپانیایی کرم بروله (crème brulee) است. (نوعی دسر که ماده اصلی آن خامه یا شیر است)

تورون

تورون (turron) یک نوقا است که معمولا از عسل، شکر، سفیده تخم‌مرغ، و آجیل برشته شده تهیه می‌شود. این ترکیب معمولا در روزهای کریسمس خورده می‌شود.

پالپو اَ لا گالگا

پالپو اَ لا گالگا (pulpo a la gallega) هشت‌پای پخته شده است که با نمک و فلفل فرنگی شیرین، طعم‌دار شده، و معمولا روی چوب سرو می‌شود.

 پیستو

پیستو (pisto) نسخه اسپانیایی راتاتوی (یک غذای فرانسوی) است. مواد مورد نیاز این غذا گوجه، پیاز، بادمجان، و فلفل (در آن از کدو سبز هم استفاده می‌شود) است. پیستو غذایی خوشمزه و مناسب برای شام است.

تامبِت

تامبِت (tumbet)، شبیه به پیستو، غذای گیاهی سنتی اسپانیا است که تقریبا در تمام رستوران‌های محلی جزیره مایورکا یافت می‌شود. این غذا از لایه‌های سبزیجات کبابی (شعله پز) تهیه می‌شود. (مواد تشکیل‌دهنده آن گوجه، بادمجان و فلفل قرمز سرخ‌شده در روغن زیتون است).

انسیمادا

انسیمادا (ensaimada) یک نان شیرینی مایورکایی (جزیره‌ای واقع در دریای مدیترانه در شرق اسپانیا) است که به‌شکل حلزون بوده و روی آن را با پودر شکر می‌پوشانند. (مواد تشکیل‌دهنده آن آرد، آب، تخم‌مرغ، شیر، روغن مایع و شکر است).

مارزیپان

با اینکه ایتالیایی‌ها و اسپانیایی‌ها بر سر خاستگاه مارزیپان (marzipan) اختلاف دارند، اما گروه دوم اعتقاد دارند که این ترکیب بادام و عسل، توسط راهبه‌های صومعه‌ی سان کلمنت در «تولدو» اختراع شده است. (ترکیبی از شکر، عسل، و پودر بادام).

کالدو گالِگو

کالدو گالِگو (caldo gallego) سوپ سنتی گالیسیایی است که از کلم، کولارد سبز، گوجه، لوبیا سفید و چربی تهیه می‌شود.

کاسیدو مادریلینو

کاسیدو مادریلینو (Cocido madrileño) خورش سنتی مادرید است. ماده اصلی این غذای زمستانی مقوی نخود است که با گوشت و سبزیجات مخلوط می‌شود.

شکلات چورو

شکلات چورو (churro con) خمیر سرخ‌شده پوشیده با شکر است که آن را آغشته به شکلات غلیظ کرده و میل می‌کنند.

راسکن دِ رِیِس

راسکن دِ رِیِس (roscon de reyes) یا «کیک میوه سه پادشاه»، نشان‌دهنده پایان فصل تعطیلات است. طبق سنت، یک عروسک نوزاد کوچک عیسی مسیح را در میان آن پنهان می‌کنند.

ریزور کلامز

ریزور کلامز (razor clams) (صدف تیغی) دیگر غذای دریایی سنتی گالیسیا است. این بدن‌های بلند و مستطیل‌‌شکل، ترد هستند و در آن از سبزی‌های خوراکی و روغن زیتون استفاده می‌شود.

اسیتوناس

اسیتوناس (aceitunas) یا زیتون تقریبا در تمام رستوران‌های اسپانیا یافت می‌شود. زیتون را به شیوه‌های بسیاری می‌توان مورد استفاده قرار داد: می‌توان آن‌ها را با روغن مخلوط کرد، با پنیر یا فلفل قرمز پر کرد، یا به رزماری آغشته کرد.

گازپاچو

گازپاچو (gazpacho) خوراکی محبوب تابستانی در اسپانیا، به‌خصوص بخش اندلس است. این سوپ تازه و سرد از پوره‌ی سبزیجات خام تهیه می‌شود.

فلاتا

فلاتا (flauta) ساندویچ باگت باریک و کوچکی است که معمولا به‌عنوان یک ناهار ساده یا میان‌‌وعده خورده می‌شود.

پیمینتوس دِ پَدرون

پیمینتوس دِ پَدرون (pimientos de padron) فلفل بدون ادویه و سرخ‌شده است که معمولا به‌عنوان تاپاس یا پیش‌‌غذای اسپانیایی خورده می‌شود. پوسته نیم‌سوخته آن طعم تلخی به دیگر مزه‌های شور و شیرین آن اضافه می‌کند.

 باکرونز آن ویناگره

با اینکه باکرونز آن ویناگره (boquerones en vinagre) یک طعم اکتسابی (طعمی که ممکن است برای افراد ناآشنا، برای اولین بار ناخوشایند باشد) است، اما یکی از پیش‌غذاهای محبوب در میان اسپانیایی‌ها است. فیله تازه ماهی کولی در سرکه و روغن زیتون خیسانده می‌شود.

بیبی آرتیچوک

بیبی آرتیچوک (baby artichokes) (کنگر فرنگی) یک میان‌‌وعده و غذای محبوب در رستوران‌ها است.

گامباس اَ لا پلانچا

گامباس اَ لا پلانچا (gambas a la plancha) میگوی سرخ‌ شده است که روی آن نمک کوشر پاشیده می‌شود.

گامباس اَل آجیلو

دیگر غذای محبوب که با میگو درست می‌شود،‌ گامباس اَل آجیلو (gambas al ajillo) است. برای تهیه آن میگو را در سیر و روغن می‌پزند.

هیو ووس روتوس

هیو ووس روتوس (huevos rotos) یا «تخم‌مرغ‌های شکسته‌ شده»، شامل سیب‌زمینی سرخ‌شده ترد، سس ادویه‌دار و نیمرو است. معمولا پیشخدمت‌ها به‌محض سرو کردن، تخم‌مرغ‌ها را می‌شکنند و با دیگر مواد مخلوط می‌کنند.

چوکاس فریتوس

چوکاس فریتوس (chocos fritos) حلقه‌های ماهی سپیداج یا ماهی مرکب سرخ‌شده است که طعم آن بسیار شبیه به طعم فراید کالاماری است.

چمپینونز اَل آجیلو

چمپینونز اَل آجیلو (Champiñones al ajillo) ترکیبی از قارچ و سیر سرخ‌شده در روغن است که معمولا به‌عنوان تاپاس یا پیش‌ غذا سرو می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع thisisinsider

دیدگاه