بزرگترین شهرهای ترکیه کدامند؟

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۱۷ شهریور ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

ترکیه کشوری  با ۷۳ میلیون نفر جمعیت که از اقوام و نژادهای مختلف تشکیل شده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با بزرگترین شهرهای ترکیه آشنا شوید.

ترکیه‌ای که اکنون می‌شناسیم، پیشینه‌ی طولانی در زمینه‌ی مهاجرت و همزیستی فرهنگ‌های مختلف درون مرزهایش دارد. مدارک و شواهد یافت شده نشان می‌دهد که قدمت ظهور تمدن در این کشور به عصر هجر، عصر آهن و حتی عصر برنز باز می‌شود. طی قرن پنجم پیش از میلاد، پادشاهان ایرانی این نواحی را توسعه داده و جاده‌ای برای حمل‌ونقل کالا و انسان‌ها در آن احداث کردند.

با گسترش داد و ستد در ترکیه، بزرگی و اهمیت شهرهای این ناحیه نیز بیش از پیش شد. در طول حکومت «امپراتوری عثمانی» که در سده‌ی ۱۳۰۰ میلادی فاتح این منطقه شد، شهرهای زیادی، یکی پس از دیگری تبدیل به پایتخت این مکان شدند. اهمیت بالای شهرهای امپراتوری عثمانی به افزایش مهاجرت و نیز رشد این مناطق منجر شد. طی این دوره، صدها هزار نفر از اسپانیا، پرتغال، اروپای مرکزی و روسیه به ترکیه رفتند. در دهه‌ی ۱۹۲۰، بسیاری از پناهجویان مسلمان آسیایی، عرب، آفریقای شمالی و کشورهای اروپایی به ترکیه پناه آوردند؛ زیرا وجود مسیحیت در کشورشان، موجب آوارگی آنان شده بود.

جمعیت فعلی ترکیه

امروز، ترکیه ۷۳ میلیون نفر جمعیت دارد. جمعیت این کشور متشکل از اقوام و نژادهای مختلف بوده و سالانه حدوداً ۱٫۲ درصد رشد می‌کند. تقریبا ۷۲٫۵ درصد از مردم این کشور را ترک‌ها تشکیل می‌دهند و ۲۷٫۵ درصد باقی‌مانده، اقلیت‌های نژادی یونانی، یهودی، آلبانیایی، کرد، ارمنی و گرجستانی هستند. دین اغلب مردم این کشور اسلام و مذهبشان سُنی است.

بزرگترین شهرهای ترکیه

استانبول

استانبول

استانبول با جمعیت تقریبی ۱۳٫۸۲ میلیون نفر که حدوداً ۲۰٪ از جمعیت کل ترکیه را تشکیل می‌دهد، با فاصله‌ی زیادی، بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود و از مهم‌ترین مقاصد در سفر به ترکیه است. استانبول مابین دریای سیاه و دریای مدیترانه واقع شده و قطب اقتصادی، تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می‌رود. به‌دلیل افزایش مهاجرت به استانبول، جمعیت این شهر سالانه ۳٫۴۵ درصد رشد می‌کند که از میزان رشد جمعیت سالانه‌ی کل کشور نیز بیشتر است. مهاجرانی که به این شهر می‌آیند، عمدتا روستاییان شرق کشور هستند که در جست‌و‌جوی فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر هستند. در واقع، تنها یک سوم از جمعیت استانبول در این شهر متولد شده‌اند. صنعت این شهر بسیار توسعه یافته و پررونق است و کالاهایی همچون تنباکو، روغن زیتون و خودرو تولید می‌کند. وجود چنین صنایعی، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب نیز در این شهر شده است.

آنکارا

آنکارا

دومین شهر بزرگ ترکیه، آنکارا است که جمعیتی بالغ بر ۴٫۴۷ میلیون نفر دارد. نیمی از جمعیت این شهر زیر ۳۰ سال بوده و دارای بالاترین سطح آموزشی در کشور نیز هستند. نواحی شهری آنکارا نیز مانند استانبول توسعه یافته است که روستاییان زیادی را برای یافتن شغل جدید به این شهر جذب کرده است. صنایع دفاعی و هوا فضا در آنکارا رشد چشمگیری داشته و در بخش‌های عمومی، فرصت‌های شغلی بسیاری فراهم کرده است.

ازمیر

ازمیر

ازمیر با ۲٫۸۳ میلیون نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت ترکیه محسوب می‌شود. طی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، عدم رسیدگی و نظارت صحیح دولت بر نواحی روستایی ازمیر، موجب مهاجرت گسترده‌‌ی روستاییان به این شهر شد. ازمیر هرروز در حال رشد است. تقریبا ۲۵۰۰ یهودی در ازمیر زندگی می‌کنند که دومین اقلیت بزرگ ترکیه نیز محسوب می‌شوند. البته تعداد زیادی ایتالیایی، فرانسوی و ونیزی هم در ازمیر زندگی می‌کنند.

هجوم پناهجویان

جمعیت ترکیه به‌دلیل هجوم پناهجویان به این کشور، به سرعت در حال تغییر است. بیشتر این پناهجویان اهل سوریه هستند؛ علت این موضوع نیز وجود درگیری و ناآرامی در سوریه است. ترکیه با آغوشی باز به استقبال پناهجویانی که از کشور خود فرار کرده‌اند، رفته است. اکنون ۱٫۷ میلیون سوری در ترکیه هستند. صدها هزار پناه‌جوی عراقی نیز به این کشور پناه آورده‌اند. از آنجایی هیچ ردی از صلح در افق‌های نزدیک مشاهده نمی‌شود، احتمال بازگشت این پناهجویان به کشورهای خود در حال حاضر صفر است. این موضوع، تاثیر بسزایی در جمعیت کلی ترکیه و نیز ارائه‌ی خدمات عمومی خواهد داشت. البته برای این پناهجویان، ویزای کاری صادر شده که دولت ترکیه امیدوار است پناهجویان شروع به کارکرده و خود را با فرهنگ این کشور تطبیق دهند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه