آشنایی با استادیوم بنیادکار؛ ورزشگاه ملی ازبکستان

بهداد خسور
بهداد خسور جمعه، ۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
آشنایی با استادیوم بنیادکار؛ ورزشگاه ملی ازبکستان

استادیوم بنیادکار یکی از جدیدترین استادیوم‌های ساخته شده در قاره‌ی آسیا است که با توجه به هزینه‌ی هنگفتی که صرف ساخت آن شده است از امکانات بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه‌ی سری مقالات آشنایی با استادیوم‌ها در کجارو به معرفی این استادیوم می‌پردازیم که تیم ملی ایران روز پنجشنبه در آن به مصاف تیم ملی ازبکستان خواهد رفت.

باشگاه: بنیادکار اف.کی (Bunyodkor F.K)

سال تاسیس: سپتامبر ۲۰۱۲

گنجایش: ۳۴۰۰۰ نفر

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

استادیوم بنیادکار که در شهر تاشکند ازبکستان واقع شده استادیومی بسیار جدید است که در واقع جایگزین استادیوم پیشین این شهر، MHSK شده است. این استادیوم چند منظوره با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا و با طراحی و اجرای شرکت معماری بین‌المللی آلمانی GMP Architekten ساخته شده است.

bunyodkor-stadium-guide

استادیوم MHSK‌ که در سال ۱۹۸۶ ساخته شده بود، پس از برگزاری آخرین بازی فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به‌منظور بازسازی تعطیل شد و طی یک پروسه‌ی طولانی استادیوم جدیدی به‌جای آن ساخته شد. در طول فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ مجموعه‌ی استادیوم به‌صورت کامل تخریب شد و ساخت یک استادیوم، آکادمی فوتبال و امکانات مدرن مرتبط با استادیوم آغاز شد. هدف از ساخت استادیوم جدید ایجاد ورزشگاهی پیشرفته بود که بتواند با تمام معیارها و استانداردهای استادیوم‌های اروپایی برابری کند.

ساخت استادیوم جدید در سپتامبر سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و نام آن هم پس از نوسازی به استادیوم بنیادکار (Bunyodkor Stadium) تغییر پیدا کرد. قرار بود استادیوم جدید تعدادی از بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۲ زنان زیر ۲۰ سال را هم میزبانی کند که این امر میسر نشد و استادیوم در تاریخ ۲۸ سپتامبر با بازی تیم‌های بنیادکار و پاختاکور (۳-۳) به‌صورت رسمی افتتاح شد.

bunyodkor-stadium-guide

ازبکستان پس از ساخته شدن استادیوم بنیادکار تصمیم گرفت که پس آن برای برگزاری بازی‌های ملی به‌جای استادیوم مرکزی پاختاکور (Pakhtakor Markaziy Stadium) که دیگر قدیمی شده بود از این استادیوم استفاده کند. اولین بازی ملی و رسمی این ورزشگاه هم در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۳ در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ بین تیم‌های ملی ازبکستان و لبنان برگزار شد که بازی با نتیجه‌ی ۱ بر صفر به سود ازبکستان به پایان رسید.

راه‌های دسترسی به استادیوم

استایوم بنیادکار تقریباً در قسمت جنوب غربی شهر تاشکند قرار دارد و برای دسترسی به آن می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی یا اتومبیل شخصی استفاده کنید.bunyodkor-stadium-guide

آدرس استادیوم به زبان انگلیسی به این صورت است: No.47 Bunyodkor Street, Chilanzar District, Tashkent

bunyodkor-stadium-guide

بلیط بازی‌های استادیوم بنیادکار

برای خرید بلیط بازی‌هایی که در این استادیوم برگزار می‌شود بهترین روش خرید حضوری بلیط از گیشه‌های ورزشگاه در روز برگزاری مسابقه است. معمولا تمام بلیط‌های استادیوم بنیادکار به فروش نمی‌روند و برای تهیه‌ی بلیط در محل ورزشگاه مشکلی نخواهید داشت اما در هر صورت اگر چند ساعت زودتر از ساعت بازی در محل استادیوم حضور پیدا کنید بهتر است.

bunyodkor-stadium-guide

مطالب مرتبط:

دیدگاه