گرمایش زمین و تأثیر آن بر میزان جمعیت پنگوئن های آدلی

زهره ملکی
زهره ملکی دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
گرمایش زمین و تأثیر آن بر میزان جمعیت پنگوئن های آدلی

گرم شدن کره‌ی زمین به دلیل آلودگی‌های محیط‌زیستی باعث شده است که برخی از گونه‌های جانوری در معرض خطر نابودی قرار بگیرند. پنگوئن آدلی یکی از این گونه‌ها است که بقای آن در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. برای دانستن جزئیات بیشتر با کجارو همراه باشید.

پنگوئن آدلی (Adelie)، گونه‌ای از پنگوئن است که در سواحل قطب جنوب زندگی می‌کند. اخیرا در دانشگاه دلاوِر (Delaware) بررسی‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد جمعیت این نوع پنگوئن‌ها تا پایان این قرن، ممکن است به میزان ۶۰ درصد کاهش پیدا کند.

پنگوئن آدلی ۲

سابقا گرم شدن کره‌ی زمین به نفع این جانوران بوده است زیرا بازگشت آنها را به محل تخم گذاری‌شان امکان‌پذیر می‌ساخته است اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که اگر گرمایش کره‌ی زمین با همین روند ادامه پیدا کند جمعیت پنگوئن‌ها کاهش قابل توجهی خواهد داشت. مگان سیمینو یکی از محققان در این زمینه می‌گوید:

در دهه‌ی اخیر ما متوجه شده‌ایم که کاهش جمعیت پنگوئن‌های آدلی با گرم شدن کره‌ی زمین ارتباط مستقیم دارد و این بدان معنا است که مناطق بسیاری در قطب جنوب، بیش از حد گرم شده‌اند و این گرم شدن دیگر مانند گذشته تأثیر مثبتی بر روی زندگی پنگوئن‌ها ندارد.

تغییرات آب‌وهوا بر روی اکوسیستم‌ها بسیار تأثیرگذار است و در برخی مناطق این تأثیرات شدیدتر است و اما منطقه‌ای که پنگوئن‌های آدلی در آنجا تخم گذاری کرده و رشد و نمو می‌یابند ناحیه‌ غربی شبه‌ جزیره‌ی جنوبگانی نامیده می‌شود. شبه‌ جزیره‌ی جنوبگانی یکی از مناطقی است که بسیار سریع‌تر از سایر نقاط کره‌ی زمین در حال گرم شدن است.

 

پنگوئن آدلی ۳

گروه تحقیقاتی دانشگاه دلاوِر برای بررسی تغییرات جمعیت پنگوئن‌ها، اطلاعات ماهواره‌ای را که از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ جمع‌آوری شده‌اند، مورد مطالعه قرار داده‌ است. مگان سیمینو می‌گوید:

ما در مطالعات خود از اطلاعات و داده‌های بسیاری استفاده کرده‌ایم تا به یک نمونه از زیستگاه مناسب برای این جانوران دست پیدا کنیم. ما از نتیجه‌ی مطالعات دیگران نیز استفاده کرده‌ایم به‌طور مثال محققانی به این منطقه سفر کرده‌اند و تعداد پنگوئن‌ها را در قسمت‌هایی از این منطقه شمارش کرده‌اند سپس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا توانسته‌ایم جمعیت تقریبی پنگوئن‌های آدلی را تخمین بزنیم و مشخص کنیم که در سرتاسر اقیانوس منجمد جنوبی، در کدام نواحی این گونه‌های جانوری زیست می‌کنند؛ بدین ترتیب چگونگی تغییرات جمعیتی پنگوئن‌ها در طی چند دهه‌ی اخیر بررسی شده است.

به دلیل تغییرات آب‌وهوا و گرم شدن قطب جنوب، تولید مثل این جانوران روند منفی یافته است. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، بین گرمایش زمین و کاهش جمعیت پنگوئن‌ها ارتباط معنا‌داری وجود دارد. مگان سیمینو در ادامه خاطرنشان می‌کند:

در شبه جزیره‌ی جنوبگانی، در طی این دوره‌ی زمانی گرمایش زمین و کاهش جمعیت گونه‌های جانوری با سرعت بیشتری نسبت به دیگر مناطق جهان در حال رخ دادن است. مطالعاتی از این دست، بسیار مهم و با ارزش هستند زیرا توجه‌ی ما را بر روی مناطقی متمرکز می‌کند که در آنجا گونه‌های حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه