برگزاری آیین قالی شویان در مشهد اردهال

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
برگزاری آیین قالی شویان در مشهد اردهال

آیین قالی‌شویان امروز همانند هر سال، در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

در ۴۲ کیلومتری کاشان و در دومین جمعه مهرماه هرسال، مشهد اردهال میزبان تنها آیین مذهبی بر اساس تقویم شمسی است. آیین قالی‌شویان مراسمی است که در بزرگ‌داشت سلطان علی (امامزاده علی بن محمد باقر) برگزار می‌شود. کسی که شخصیتی مقدس نزد مردم کاشان و فین به شمار می‌رود. روایات نقل می‌کنند که وقتی سلطان علی به شهادت می‌رسد، مردم فین و خاوه در حالی که پیکر وی را در یک قالی پیچیده بودند، وی را برای شست‌وشو به‌سمت تهران می‌برند و در نهایت به خاک می‌سپارند.

امروز آیین قالی‌شویان در مشهد اردهال برگزار می‌شود. این آیین در سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان میراث ناملموس بشری ایران ثبت شد. آیینی که در ورای نفس شکل‌گیری‌اش اکنون حاوی یک نوع پیام آزادی‌خواهانه است که با اعتقادات مذهبی مردم این خطه از سرزمین ایران گره خورده و بار معنوی این مراسم را افزون کرده است.

برای مخاطب ایرانی شاید این مراسم بسیار شبیه به مراسم عاشورای حسینی باشد ولی نکاتی را در خود دارد که می‌تواند بر ارزش دیدن آن بیفزاید. صبح روز مراسم، اهالی در آرامگاه حاضر می‌شوند و روی قالی گلاب می‌پاشند. پس از اتمام مراسم لوله کردن قالی‌، آن را به اهالی فین در خارج از آرامگاه تحویل می‌دهند. اهالی فین قالی را در نهر آب غسل می‌دهند و با چوبدستی‌هایی که به ظرافت بریده و تزیین شده‌اند، حرکت می‌کنند. سپس قالی به آرامگاه بازگردانده می‌شود. مشاهده این مراسم بی‌شک می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌ناشدنی و حس معنوی دلنشینی در مخاطب بیافریند.

برای رسیدن به مشهد اردهال از تهران، باید اتوبان تهران-قم و سپس اتوبان قم به کاشان را دنبال کنید. کمی مانده به کاشان، تابلوی مشهد اردهال را در غرب اتوبان مشاهده می‌کنید. مسیر خود را حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر ادامه دهید تا به مشهد اردهال برسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه