روزشمار: ۶ مهر؛ روز جهانی گردشگری

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۶ مهر؛ روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه از سال ۱۹۸۰، روز ۲۷ سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. اساسنامه این روز در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

جهانگردی با انگيزه‌‏های مختلف از ديرباز بين انسان‌‏ها رواج داشته و آثار مكتوب و به جا مانده از اين گردش‌‏ها، به نسل‏‌های مختلف بشری در شناختن تاريخ و جغرافيای مكانی و شرايط زندگی و حكومتی گذشتگان كمک می‌‏كند. اما جهانگردی با سبک جديد از اوايل قرن شانزدهم ميلادی آغاز شد. زمانی كه انقلاب صنعتی اروپا را فراگرفت و شيوه‌‏های نوين زندگی در جامعه اروپا کرد پيدا كرد.

از اوايل قرن هفدهم، اصطلاح توريست در جامعه فرانسه رايج شد. اين اصطلاح در مورد جوانانی به كار برده می‌‏شد كه برای تكميل تحصيلات و كسب تجربه‏‌های لازم زندگی، مسافرت می‌‏كردند.

اصطلاح توريست به تدريج به مسافرينی اطلاق می‌شد كه هدف آن‌‏ها از مسافرت، گردش، استراحت و آشنایی با فرهنگ مردم ساير كشورها بود. توجه به ارزش و بعد اقتصادی جهانگردی، پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و كشورهای اروپایی برای كسب درآمد و بازسازی خرابی‌‏ها، اين صنعت را مورد توجه قرار دادند.

روز جهانی گردشگری

در حال حاضر با توجه به عواملی مانند گسترش ارتباطات، افزايش اطلاعات ملت‌‏ها از يك‏ديگر، توسعه صنعت حمل و نقل، علاقه‌‏مندی عموم جوامع بشری به آشنایی با آثار ساير ملل و پی بردن دولت‌‏ها به بازدهی اقتصادی صنعت توريسم، می‌توان ادعا کرد كه اين صنعت از نظر اهميت اقتصادی، جايگاه سوم را در دنيا دارد.

جهانگردی در دنيای امروز، یکی از بهترين ابزارهای تبادل و تعامل فرهنگی است و سياحت يا گشت‌وگذار در سرزمين‏‌های مختلف دنيا، یکی از نيازهای زندگی انسان و از روش‏‌های موفق برای گذران سالم اوقات فراغت است. به‌طور كلی جهانگرد كسی است كه به‌منظور تفريح، بازديد از نقاط ديدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زيارت به كشور ديگر سفر كند، مشروط بر اينكه مدت اقامت از ۲۴ ساعت كمتر و از ۶ ماه بيشتر نباشد و در فاصله‌‏ای كمتر از هفتاد كيلومتر انجام نگيرد. به اين ترتيب، مجموعه مسافرت‌‏هایی را كه به یک منطقه مورد نظر و بدون انگيزه اقامت طولانی انجام می‌‏پذيرد، فعاليت توريستی يا جهانگردی می‌‏گويند.

روز جهانی گردشگری

به‌منظور معرفی آثار باستانی و جاذبه‌‏های گردشگری در جهان و اهميت دادن به اين صنعت نوين، روز بيست و هفتم سپتامبر به‌عنوان روز جهانی جهانگردی نام‏گذاری شده است.

روز جهانی گردشگری

هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

تاریخ نام‌گذاری این روز به سومین نشست شورای عمومی سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۷۹ باز‌می‌گردد. در این نشست تصمیم بر آن شد تا از سال ۱۹۸۰ روز ۲۷ سپتامبر به‌عنوان روز جهانی گردشگری انتخاب شود. اهمیت و دلیل انتخاب این روز به‌دلیل مصادف شدن آن با تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۰ بود. تصویب این روز در واقع نقطه عطفی در صنعت گردشگری جهان به حساب می‌آید. سالانه هر کشور میزبان نشست سازمان جهانی گردشگری در روز جهانی گردشگری است و کشور ما، ایران نیز در سال ۲۰۰۱ میزبان این نشست بود.

مراسم روز جهانی گردشگری

با رسیدن این روز، مراسم‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی در دنیا برپا می‌شود که اغلب شرکت‌کنندگان آن‌ها شرکت‌های گردشگری هستند. صنعت گردشگری نه‌تنها راه را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری هر کشور به جهان باز می‌کند، تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور و اشتغال جوامع نیز می‌گذارد. با سرمایه‌گذاری درست روی این صنعت و تقویت زیرساخت‌ها آن می‌توان انتظار یک پایه اقتصادی محکم برای جامعه را داشت. صنعت گردشگری در دنیا با تحت‌تاثیر قرار دادن جوانب بسیاری با رشد روزافزون روبه‌رو است. این صنعت در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.

در همین روز:

  • صدور اولين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل در خصوص جنگ عراق با ايران (۱۳۵۹ شمسی)
  • سقوط سوسنگرد توسط دشمن متجاوز بعثی (۱۳۵۹ شمسی)
  • درگذشت «ابن سراج» اديب و شاعر بغدادی (۳۱۶ قمری)
  • سالروز فوت «وحشی بافقی» شاعر معروف (۱۵۸۳ میلادی)
  • آغاز سلطنت رسمی «پتر كبير» امپراتور معروف روسيه (۱۶۸۹ میلادی)
  • آغاز به كار اولين راه ‏آهن جهان در انگلستان (۱۸۲۵ میلادی)
  • پيروزی ارتش آلمان عليه نظاميان شوروی در جريان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۱ میلادی)
  • انتخاب شهر «پكن» به‌عنوان پايتخت كشور جمهوری خلق چين (۱۹۴۹ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه