خانه های لوکس به سبک خانه هابیت ها

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس چهار شنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
خانه های لوکس به سبک خانه هابیت ها

ارباب حلقه‌ها و هابیت‌ ازجمله فیلم‌هایی هستند که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارند. برخی از این طرفداران آن‌قدر مجذوب این فیلم‌ها و شخصیت‌های آن شده‌اند که تصمیم گرفته‌اند خانه هابیت‌ها را در دنیای واقعی بازسازی کنند. اگر شما هم از طرفداران این فیلم‌های هالیوودی هستید با کجارو همراه باشید.

هابیت‌ها موجوداتی تخیلی هستند که اولین بار در رمان‌های تالکین مطرح شدند. تالکین این موجودات را در کتاب خود، موجوداتی کوتاه قد (نصف قد انسان) توصیف کرده است که به دلیل پوست چرمی کف پاهایشان نیاز به پوشیدن کفش ندارند و پاهایشان از موهای زمختی پوشیده شده است. او این موجودات را خوش‌اخلاق، مهربان و شکمو وصف کرده است. هابیت‌ها شخصیت‌های دوست داشتنی فیلم ارباب حلقه‌ها هستند. البته پیتر جکسون پس از ارباب حلقه‌های ۱و ۲و ۳ اقدام به ساخت سه گانه دیگری به نام «هابیت»کرد که مختص این موجودات تخیلی ساخته شد. در این فیلم می‌بینیم که خانه این موجودات در زیر زمین است؛ به طوریکه فقط در و پنجره‌های آن دیده می‌شود. درحقیقت هابیت‌ها در دل زمین زندگی می‌کنند.

هابیت

بسیاری از «حفره‌های هابیتی» باوجود جالب بودن چندان راحت نیستند. اتاق‌هایی تاریک و تنگ با سقف کوتاه از مشخصه‌های آن‌ها است. در هادرزفیلد انگلستان یکی از این بناهای لوکس وجود دارد که بسیاری از طرفداران ارباب حلقه‌ها را به خود جذب کرده است. این بنا در سال ۱۹۷۵ به صورت زمین‌پناه ساخته شده است. شیوه معماری به سبک زمین‌پناه روشی ساده برای جلوگیری از اتلاف گرما و ثابت نگه داشتن درجه حرارت هوای داخلی است. در این سبک معماری، از زمین به عنوان توده گرمایی خارجی در اطراف دیوارهای بنا استفاده می‌شود. زمین‌پناه در تمام زمان‌ها مرسوم بوده است اما امروزه به دلیل مسائل محیط زیستی بسیار محبوب‌تر شده است. زمین‌پناه ساخته شده در هادرزفیلد شامل ۴ اتاق خواب و فضاهای تفریحی بزرگی از جمله استخر است.

هابیت

یکی دیگر از این مکان‌های ساخته شده به سبک هابیت‌ها، «آندرهیل» است که با نمایی جذاب در شمال انگلستان واقع شده است. این بنا تنها حدود یک جریب معادل ۰/۴ هکتار است. در این بنا هم، از زمین برای ساخت دیوار استفاده می‌کنند تا اتلاف گرما را کاهش دهند و دمای هوای داخل را ثابت نگه دارند. درواقع بخش‌هایی از بنا که در زمین مدفون می‌شود همچون توده‌ی گرمایی به حفظ دمای ثابت در داخل بنا کمک می‌کند.

طراح و مالک آندرهیل، معماری به نام آرتور کوآرمبی است که خود رئیس انجمن زمین‌پناه در بریتانیا است. بیشتر از هرکس دیگری خود آرتور کارایی این خانه‌ها را باور داشته است به طوریکه خانواده کوآرمبی در ۴۱ سال گذشته در این بنا زندگی کرده‌اند.

سرنخ ورود به این خانه لوکس ۳۷۱ مترمربعی، درب دایره‌ای کشویی متوسطی در تپه است. در طراحی زیبای این مکان یک قوس سنگی و استخر سرپوشیده آب گرم دیده می‌شود که تفریح خوبی برای خانواده‌هاست. در بخش دیگری، آندرهیل شامل ۴ اتاق خواب، ۱ آشپزخانه، اتاق موسیقی، اتاق مطالعه، اتاق نهارخوری، اتاق کار و غار سنگی قوسی شکل با شومینه‌ای زغالی است. از درهای صیقلی بزرگ آن می‌توان چشم‌اندازهای زیبایی ازحوالی « تپه‌های پنین» تماشا کرد. پنین گستره‌ای از کوه هاو تپه‌ها درشمال انگلستان است که شمال غرب انگلستان را از یورکشایر و شمال شرق انگلستان جدا می‌کند. برخلاف اکثر خانه‌های ساخته‌شده به سبک خانه‌های هابیتی، فضای داخلی این خانه روشن است که دلیل آن چراغ‌های بزرگ تعبیه شده در سقف آن است.

شرکتی در فلوریدا هم، در اقدامی هیجان‌انگیز، این نوع خانه‌ها را برای شهروندان آمریکایی در باغچه منزلشان می‌سازد. ساخت این خانه‌ها تنها ۳ روز طول می‌کشد.

ویلیام مورگان معمار دیگری است که خانه‌ای به سبک خانه‌های هابیتی فیلم‌های هالیوودی در زیر زمین در سواحل فلوریدا ساخته است. این خانه به دلیل معماری متفاوت خود حتی در طوفان‌های خیلی سخت هم استحکام خوبی از خود نشان داده است.

زوج خوش‌فکر بریتانیایی به نام‌های کارل راک و کارول هابکینسن هم خانه خود را به شکل خانه‌ی هابیت‌ها درآوردند و از این راه درآمدزایی می‌کنند. علاقه مندان با پرداخت ۶۵۰ پوند می‌توانند ۳ شب در این خانه اقامت داشته باشند.

جالب است بدانید کشور ترکیه هم از کشورهای اروپایی و آمریکایی عقب نمانده است. در منطقه‌ای در ترکیه به نام پاشاباغچه واقع در استان سیواس با الهام از داستان‌های تالکین خانه‌های مدرنی به سبک هابیت‌ها در تپه ساخته‌شده‌است. این خانه‌های اجاره‌ای حدود ۶۵ مترمربع مساحت دارند و کاملاً مجهزند.

هابیت

مطالب مرتبط:

دیدگاه