خطرناک ترین شهرهای آفریقا کدامند؟

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۳۱ شهریور ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

عواملی مانند مشکلات اقتصادی و تنش‌های قومی-نژادی، همواره موجب بروز خطراتی در آفریقا شده است. در ادامه نگاهی بر چند شهر خطرناک این قاره خواهیم داشت. با کجارو همراه باشید.

از آن‌جایی که موقعیت‌های اقتصادی و نیز مکان‌های دیدنی بسیاری در آفریقا وجود دارد، شهرهای این قاره در معرض وقوع انواع و اقسام جرائم هستند. علاوه بر این، در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی که نظام‌ آپارتايد (كه‌ بر پايه‌ى جدا نگهدارى نژادها و نابرابرى آن‌ها استوار بود) زمانی کاملا در آن حاکم بود، موجب ادامه یافتن نسبی این روند و نیز بروز خشونت‌هایی بر علیه بیگانگان در کشور شده است.

با استفاده از اطلاعات نامیو (Numbeo) که وب‌سایتی آماری است، بر اساس میزان نرخ وقوع جرم، امنیت، نظم و قانون، فهرستی از خطرناک‌ترین شهرهای آفریقا برایتان تهیه کرده‌ایم. عواملی که این وب‌سایت برای تهیه‌ی اطلاعات مورد بررسی قرار می‌دهد، شامل میزان احساس امنیت مردم در شهرهای مربوطه، تغییرات اخیر در میزان جرم و جنایت، میزان امنیت به هنگام تنها قدم زدن، میزان ترس از دزدی، امنیت خودرو، میزان احساس امنیت در مقابل بروز حملات، ضرب و شتم، مورد آزار و اذیت قرار گرفتن و دزدی از اموال می‌شود. وضعیت بسیاری از شهرهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، در سازمان امنیت دیپلماتیک ایالات متحده (OSAC)، به لحاظ میزان وقوع جرم، با عنوان «بحرانی» طبقه‌بندی شده است. اکنون اجازه دهید با خطرناک‌ترین شهرهای آفریقا آشنا شویم.

نکته: در این مقاله، طبق اطلاعاتی که از وب‌سایت تحلیلی-آماری نامیو به دست آورده‌ایم، به هر شهر امتیازی از ۱۰۰ داده شده است. هر چه امتیاز بالاتر باشد، نشان دهنده‌ی میزان بالای وقوع جرم و در نتیجه، ناامنی آن است.

۱۰. نایروبی، کنیا

نایروبی

نایروبی پایتخت کنیا است. این شهر قطب اقتصادی کشور محسوب می‌شود که آن را هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای گردشگران، به مکانی جذاب تبدیل می‌کند؛ به همین دلیل، فعالیت‌های مجرمانه نیز در نایروبی بیشتر خواهد بود. سازمان امنیت دیپلماتیک ایالات متحده (OSAC)، وضعیت نایروبی را به لحاظ وقوع جرم، بحرانی می‌داند. این سازمان تا ماه مارس ۲۰۱۶، میزان وقوع جرم و جنایت این شهر را بالا قلمداد کرده و به آن امتیاز ۷۸٫۴۹ از ۱۰۰ را داده است. از جمله جرائم جدی و خطرناک نایروبی می‌توان به سرقت خودرو، سرقت از خانه یا محل کار، آدم‌ربایی، جیب‌بری، ضرب و شتم و کیف‌قاپی اشاره کرد. یکی دیگر از تهدیدات و خطرات این شهر، وقوع حملات تروریستی و پرتاب نارنجک در سطح شهر است که موجب سلب آرامش مردم شده است. البته آن دسته از قربانیان دزدی که با سارقان همکاری می‌کنند، صدمه‌ای نمی‌بینند. جرائم رایانه‌ای و سرقت کارت‌های اعتباری نیز در نایروبی وجود دارد که گردشگران و خارجی‌ها باید مراقب این موضوع باشند.

۹. لوآندا، آنگولا

لوآندا

لوآندا پایتخت کشور آنگولا است و به لحاظ وقوع جرم و جنایت، از وضعیت خوبی برخوردار نیست. تا ماه فوریه سال ۲۰۱۶، وب‌سایت نامیو به این شهر امتیاز ۷۶٫۳۹ را داده است. بر اساس اطلاعاتی که از دولت بریتانیا به دست آمده، جرائم معمول و رایج لوآندا شامل سرقت خودرو، ضرب و شتم، قتل، سرقت اشیای قیمتی مانند تلفن همراه و سرقت مسلحانه در روز و شب که عمدتاً در مناطقی اتفاق می‌افتد که خارجی‌ها و گردشگران زیادی وجود داشته باشد، می‌شود. از آن‌جایی که بیشتر جرائم لوآندا در شب اتفاق می‌افتد، تنها قدم زدن یا سفرهای شبانه در این شهر توصیه نمی‌شود. همچنین چند نقطه در شهر لوآندا وجود دارد که مرکز وقوع انواع جرم و جنایت است که شامل رائو نهرو، رائو هوآری، بومدین و مناطق شلوغ جمال عبد الناصر می‌شود. سرقت از خودروهای پارک شده در کنار خیابان یا خودروهایی که در ترافیک گیر کرده‌اند نیز در لوآندا دیده شده است. به همین دلیل، بهتر است در این شهر، به هنگام توقف در ترافیک یا پشت چراغ قرمز، پنجره‌های خودروی خود را ببندید. علاوه بر این، توصیه می‌شود در مکان‌های شلوغ این شهر از شمارش پول و یا در دست نگه داشتن آن اکیداً خودداری شود.

۸. پورت لوئیس، آفریقای جنوبی

پورت لوئیس

پورت لوئیس یکی از شهرهای استان کیپ شرقی در آفریقای جنوبی است. پورت لوئیس یک شهر بندری محسوب می‌شود و بخاطر شرایط آب و هوایی‌اش، از آن با عنوان «شهر بادخیز» نیز یاد می‌شود. این شهر دارای تاریخ و میراث فرهنگی غنی است. با این حال، میزان وقوع جرم و جنایت در پورت لوئیس بسیار بالا بوده و وب‌سایت نامیو تا ماه فوریه سال ۲۰۱۶، امتیاز ۸۰٫۵۶ از ۱۰۰ را به آن داده است. ضرب و شتم و جرائم خیابانی در پورت لوئیس بسیار معمول و رایج است. اگر ناآرامی و آشوبی در آفریقای جنوبی وجود داشته باشد، به همان مساوات، حملاتی بر علیه خارجی‌ها و گردشگران نیز اتفاق خواهد افتاد. در سال ۲۰۱۴، سازمان امنیت عمومی مکزیک، پورت لوئیس را به عنوان سی و پنجمین شهر از میان ۵۰ شهر خطرناک دنیا انتخاب کرد؛ در سال ۲۰۱۳، رتبه‌ی این شهر ۴۱ بوده است. همچنین در سال ۲۰۱۴، نرخ وقوع قتل در پورت لوئیس، ۳۴٫۸ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳، کاهشی نسبی را نشان می‌دهد.

۷. کیپ تاون، آفریقای جنوبی

کیپ تاون

اگرچه کیپ تاون پایتخت پارلمانی آفریقای جنوبی محسوب می‌شود، اما با این وجود، میزان وقوع جرم در این شهر بسیار بالا است. طی سال‌های اخیر، چندین شبکه‌ی خبری کیپ تاون را در میان خطرناک‌ترین شهرهای جهان قلمداد کرده‌اند. وب‌سایت نامیو، تا ماه مارس سال ۲۰۱۶، به این شهر امتیاز ۸۲٫۴۵ از ۱۰۰ را داده که نسبت به سه سال اخیر، با افزایشی نسبی مواجه بوده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سازمان Africa Check، در فاصله‌ی زمانی آوریل ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۲، تعداد قتل‌های به وقوع پیوسته در کیپ تاون، از مجموع قتل‌های دو شهر ژوهانسبورگ و پرتوریا بیشتر بوده است. جرائمی مانند قاچاق مواد مخدر، ضرب و شتم، خرابکاری، دزدی، سرقت مسلحانه و رشوه‌خواری در کیپ تاون به امری معمول تبدیل شده است. تردد شبانه در این شهر نیز امن نبوده و توصیه نمی‌شود. بیشتر خشونت‌های این شهر، در پی قاچاق مواد مخدر و نیز نابرابری‌های اقتصادی و قومی-نژادی به وقوع می‌پیوندد. بر اساس گزارشی که از یک سازمان امنیتی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، درآمد سالانه‌ی یک خانوار سفیدپوست در کیپ تاون، ۶ برابر در آمد یک خانوار سیاه‌پوست بوده است.

۶. لاگوس، نیجریه

لاگوس

لاگوس با جمعیت تقریبی ۲۱ میلیون نفر، بزرگ‌ترین شهر نیجریه محسوب می‌شود. وقوع جرم و جنایت در این شهر بسیار بالا است و وب‌سایت نامیو نیز امتیاز ۸۰٫۸۸ از ۱۰۰ را به آن داده است. از دید سازمان OSAC نیز وضعیت امنیت در لاگوس بحرانی است. ساکنان و گردشگران این شهر در معرض جرائمی مانند ضرب و شتم، سرقت مسلحانه، دزدی از خانه یا محل کار، سرقت خودرو، آدم‌ربایی و اخاذی قرار دارند. سارقان مسلح در این شهر پا را فراتر گذاشته و حتی به قایق‌ها و کشتی‌های لب ساحل نیز حمله می‌کنند. مجرمان این شهر به خودروهای توقف کرده در ترافیک نیز رحم نکرده و به سرنشینان آن نیز تعرض می‌کنند. برخی از مناطقی که در لاگوس بیش از مکان‌های دیگری میزبان جرم و جنایت است، عبارتند از: جاده‌های منتهی به فرودگاه به هنگام غروب و شب، بانک‌ها و فروشگاه‌های مختلف. وجود تبهکاران خیابانی نیز گاهاً موجب رعب و وحشت ساکنان سطح شهر می‌شود. جرائم رایانه‌ای و کلاهبرداری الکترونیکی از دیگر مشکلات گریبان‌گیر لاگوس است که ممکن است خسارات مالی جبران‌ناپذیری بر قربانیان تحمیل کند.

۵. دوربان، آفریقای جنوبی

دوربان

دوربان بزرگ‌ترین شهر استان کوازولو-ناتال آفریقای جنوبی است. این شهر از جمله مقاصد گردشگری بسیار محبوب آفریقا است که سالانه صدها هزار بازدیدکننده را به سمت خود جذب می‌کند. دوربان بزرگ‌ترین شهر بندری آفریقای سیاه محسوب می‌شود. با این حال، وقوع جرم و جنایت در این شهر رو به افزایش است. بر اساس گزارشی که از سازمان امنیت عمومی مکزیک در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، دوربان از میان ۵۰ شهر خطرناک دنیا، رتبه‌ی ۳۸ را به خود اختصاص داده بود. میزان وقوع قتل در این شهر، ۳۴٫۵ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ با افزایشی نسبی مواجه بوده است. در ماه مارس سال ۲۰۱۶، نامیو امتیاز ۸۷٫۸۹ از ۱۰۰ را به دوربان داده است که میزان بسیار بالای جرم و جنایت در این شهر را نشان می‌دهد. علاوه بر دوربان، استان کوازولو-ناتال در سال ۲۰۱۵، با عنوان خطرناک‌ترین استان آفریقای جنوبی شناخته شد. برای حفظ امنیت شهروندان و گردشگران، توصیه می‌شود در این شهر، شبانه به تنهایی تردد نکنند.

۴. ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ با جمعیت تقریبی ۴ میلیون نفر، بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی و نیز مرکز استان خاوتنگ این کشور است. نرخ وقوع جرم و جنایت در ژوهانسبورگ طی سال‌های اخیر، بسیار بالا بوده است. وب‌سایت نامیو در ماه مارس سال ۲۰۱۶، به ژوهانسبورگ امتیاز بسیار بالای ۹۱٫۶۱ از ۱۰۰ را داده که نشان از وضعیت بحرانی این شهر دارد. اخیراً گزارشاتی مبنی بر حمله‌ی تبهکاران این شهر به گردشگران و خارجی‌ها منتشر شده که در اعتراض به درآمد پایین مردم بوده است. میزان وقوع قتل در ژوهانسبورگ طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، حدوداً ۲۸٫۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. با این حال، طبق اطلاعاتی که از «دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد» منتشر شده، متوسط قتل‌های به وقوع پیوسته در جهان، ۶٫۲ نفر از ۱۰۰ هزار نفر است که کمتر از یک‌چهارم همین میزان در ژوهانسبورگ است.

۳. بنغازی، لیبی

بنغازی

از آن‌جایی که حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد، جنگ داخلی، کل کشور لیبی از جمله شهر بنغازی را نیز در برگرفت. از آن زمان تاکنون بنغازی آبستن تعداد زیادی حملات تروریستی بوده است. در سپتامبر ۲۰۱۲، سفارت آمریکا در لیبی مورد حمله‌ی افراطی‌ها قرار گرفته و چهار کارمند دولت آمریکا از جمله سفیر این کشور نیز در بحبوحه‌ی آشوب‌ها کشته شدند. میزان جرم و جنایت در کل کشور روز به روز در حال افزایش است. جرائمی مانند سرقت خودرو، دزدی و حملات مسلحانه که عمدتاً در پی تخلیه‌ی توپخانه‌ها و انبار مهمات دولتی انجام می‌شود، با افزایش بسیار زیاد در این شهر همراه بوده است. آزار و اذیت زنان و نیز جرائم پیش پا افتاده‌ی خیابانی نیز در بنغازی معمول است.

۲. پیترماریتسبرگ، آفریقای جنوبی

پیترماریتسبرگ

پیترماریتسبرگ مرکز استان کوازولو-ناتال و پس از دوربان، دومین شهر بزرگ این استان است. طبق گزارش وب‌سایت نامیو در ژانویه ۲۰۱۶، پیترماریتسبرگ امتیاز ۸۷٫۵ از ۱۰۰ را کسب کرده که حاکی از میزان بالای جرم و جنایت در این شهر است. سرقت مسلحانه، آزار و اذیت زنان، آتش‌افروزی، قاچاق مواد مخدر، دزدی از خانه و سرقت خودرو تنها بخشی از جرائم این شهر را تشکیل می‌دهند. طی سه سال منتهی به ۲۰۱۵، میزان جرم و جنایت این شهر افزایش بسیار زیادی داشته و در خود سال ۲۰۱۵ نیز ۱۵٫۷۲۰ فقره جرم گزارش شده است. این میزان، نسبت به سال ۲۰۱۴ که ۱۴٫۷۹۴ فقره جرم و سال ۲۰۱۳ که ۱۳٫۵۹۶ فقره جرم در آن گزارش شده، افزایشی نسبی را نشان می‌دهد. اگر حملاتی بر علیه خارجی‌ها در دیگر نقاط آفریقای جنوبی وجود داشته باشد، این موج به سرعت وارد پیترماریتسبرگ نیز خواهد شد.

۱. راستنبرگ، آفریقای جنوبی

راستنبرگ

راستنبرگ شهری واقع در استان «شمال غربی» آفریقای جنوبی است. راستنبرگ پر از جنایات ریز و درشت است و وب‌سایت نامیو در سال ۲۰۱۵، به این شهر امتیاز ۸۵٫۷۱ را داده است. در سال ۲۰۱۵، راستنبرگ در مجموع، بیشترین موارد جنایی استان «شمال غربی» آفریقای جنوبی را با ۱۱٫۱۱۷ فقره جرم در اختیار داشت. دزدی از خانه، آدم‌ربایی، کلاهبرداری و جرائم سیاسی بخشی از جنایات در حال وقوع این شهر هستند. همچنین جرائمی مانند ضرب و شتم در خیابان‌های راستنبرگ نیز وجود دارد که به شهروندان و گردشگران توصیه می‌شود همواره جوانب احتیاط را رعایت کنند. شب‌ها در این شهر جنایاتی مانند حمله به خودرو‌ها و سرنشینانش وجود دارد که بهتر است افراد خردسال و مسن تنها در وسیله‌ی نقلیه رها نشوند. به عنوان آخرین نکته به یاد داشته باشید که به هنگام شب، حین رانندگی در مناطق سوت و کور بزرگراه‌ها توقف نکنید؛ چرا که ممکن است قربانی دزدی سارقان شوید.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه