خطرناک ترین شهرهای آمریکای مرکزی و جنوبی کدامند؟

امیرعلی محمودی | چهار شنبه, ۳۱ شهریور ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

در این مقاله به معرفی خطرناک‌ترین شهرهای آمریکای مرکزی و جنوبی خواهیم پرداخت. شهرهایی که وجود جرائم ریز و درشت، موجب دشواری شرایط زندگی در آن‌ها شده است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

اگر میزان وقوع جرائمی مانند قتل را در نظر بگیریم، آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله خطرناک‌ترین مناطق جهان به شمار می‌روند. این مشکل کماکان، گریبان‌گیر این مناطق است.

در ادامه متوجه خواهید شد که برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، بسیار خطرناک‌تر از دیگر مناطق دنیا هستند. در فهرست ۱۰ تایی ما، یک شهر از کشور ال سالوادور، یک شهر از برزیل، دو شهر از کلمبیا، دو شهر از هندوراس و چهار شهر از ونزوئلا حضور دارند. با نگاهی به نقشه‌ی جهان، می‌توان دریافت که تمامی شهرهای این فهرست، در مناطق شمالی آمریکای جنوبی یا مناطقی از آمریکای مرکزی که در همان نقطه قرار دارند، واقع شده‌اند. شهرهای نواحی جنوبی آمریکای جنوبی، در این فهرست حضور ندارند. اجازه دهید با خطرناک‌ترین شهرهای آمریکای مرکزی و جنوبی آشنا شویم.

۱۰. فورتالزا، برزیل (سالانه ۶۱ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

فورتالزا

فورتالزا، مرکز ایالت سئارا در شمال برزیل است. فورتالزا عمده شهرت خود را به خاطر سواحل شنی ناب و زیبایش به دست آورده که این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار تبدیل کرده است. طبق اطلاعات به دست آمده از یک سازمان آماری در برزیل، جمعیت شهر فورتالزا در حدود ۲٫۵۹ میلیون نفر است. این شهر در سال ۲۰۱۵، در میان ۵۰ شهر خطرناک جهان قرار داشت. میزان وقوع جرائمی مانند قتل و خشونت در فورتالزا بسیار بالا است که معمولاً در پی قاچاق مواد مخدر اتفاق می‌افتد. طبق گزارش سازمان امنیت عمومی مکزیک در سال ۲۰۱۵، حدوداً ۶۶٫۵ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر در این شهر وجود داشته است.

۹. سیوداد گوانا، ونزوئلا (سالانه ۶۲ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

سیوداد گوانا

سیوداد گوانا شهری در جنوب رودخانه اورینوکو در ایالت بولیوار ونزوئلا است. جمعیت این شهر بر اساس اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۱ از سازمان آمار کشور به دست آمده، ۸۵۰٫۲۶۲ نفر بوده است. سیوداد گوانا شهری است با مناطق فقیرنشین که جرائم بسیاری مانند قتل و ضرب و شتم در آن بیداد می‌کند. پلیس این شهر معمولا عملکردی ضعیف در مواجهه با تبهکاران دارد؛ حتی گاهی نیز نسبت به وقوع جرم و جنایت بی‌تفاوت است. پارک‌های اطراف این شهر پر از خلافکاران ریز و درشت است. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این شهر، ۶۲ فقره قتل رخ داده است.

۸. کالی، کلمبیا (سالانه ۶۴ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

کالی

سانتیاگو ده کالی، مرکز استان ویلا دل کوکای کلمبیا است. کالی با ۲٫۳۹ میلیون نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ کلمبیا محسوب می‌شود. اقتصاد کالی بر پایه‌ی صنایعی مانند کائوچو، گردشگری، تهیه مواد شیمیایی، کاغذ، اثاث خانه، شکر، سوخت‌های سبز و کشاورزی استوار است. کالی علیرغم داشتن اقتصادی موفق، از جمله شهرهای خطرناک جهان به شمار می‌رود. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، از هر ۱۰۰ هزار نفر در این شهر، ۶۴ فقره قتل اتفاق افتاده است. وجود میزان بالای قتل و جنایات دیگر در کالی، به دلیل وجود جرائمی مانند قاچاق مواد مخدر است. تبهکاران و کارتل‌های مواد مخدر برای غلبه بر یکدیگر و تعیین قلمرو در این شهر، دست به هر کاری می‌زنند.

۷. پالمیرا، کلمبیا (سالانه ۷۱ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

پالمیرا

شهر پالمیرا در بایه دل کائوکای کلمبیا واقع شده است. جمعیت تقریبی این شهر، در حدود ۲۴۷ هزار نفر است. در سال ۲۰۱۳، میزان وقوع قتل در این شهر ۶۱ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۳۷٫۶ نفر کاهش یافت. با این حال، نرخ وقوع قتل در پالمیرا در سال ۲۰۱۵ به ۷۱ فقره از هر ۱۰۰ هزار نفر رسید. فقر، فساد و جنگ‌هایی که بین گروه‌های تبهکاری پالمیرا رخ می‌دهد، از جمله دلایل اصلی وقوع بالای قتل در این شهر است. جنگ‌هایی که معمولا بر سر دردست‌گیری ناحیه‌ای برای قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد.

۶. والنسیا، ونزوئلا (سالانه ۷۲ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

والنسیا

والنسیا مرکز ایالت کارابوبو در شمال ونزوئلا است. این شهر در ۱۸۰ کیلومتری پایتخت ونزوئلا یعنی کاراکاس واقع شده است. والنسیا با جمعیت ۱٫۳۸۵٫۰۸۳ نفر، سومین شهر بزرگ ونزوئلا محسوب می‌شود. اقتصاد این شهر بر پایه‌ی کارخانه‌جات مختلف، کشاورزی، تولید انرژی، خودروسازی، تهیه فلز، استخراج منابع طبیعی و صنایع مهندسی استوار است. جرائم خشونت‌آمیز و قتل در این شهر، به دلیل قاچاق اسلحه با افزایش بسیاری روبرو بوده است. در سال ۲۰۱۵، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این شهر، ۷۲ فقره قتل اتفاق افتاده است. از دیگر دلایل بالا بودن میزان جرم و جنایت در والنسیا می‌توان به فساد، نیروی پلیس ناکارآمد و نیز نظام قضایی ضعیف اشاره کرد.

۵. دیستریتو سنترال، هندوراس (سالانه ۷۴ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

دیستریتو سنترال

دیستریتو سنترال، منطقه‌ای در بخش فرانسیسکو مورازان و نیز مرکز شهر تگوسى‌گالپا در هندوراس است. جمعیت تقریبی این شهر در حدود ۱٫۱۹۰٫۲۳۰ نفر است. از آن‌جایی که دیستریتو سنترال به پایتخت هندوراس نزدیک است، از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار بوده و صنایع مختلفی نیز در این شهر یافت می‌شود. برخی از این صنایع عبارتند از: کارخانه نساجی، تولید فلز، چوب، سفال، مواد شیمیایی، پلاستیک، وسایل الکترونیکی و صنعت معدن‌داری. علاوه بر وجود چنین صنایع و اقتصاد موفق دیستریتو سنترال، این شهر آبستن انواع و اقسام جرائم است. طبق گزارش‌های به دست آمده، در سال ۲۰۱۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷۷٫۶۵ فقره قتل در این شهر به وقوع پیوست؛ این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۷۴ فقره قتل کاهش یافت. جرائمی مانند آدم‌ربایی، اخاذی، سرقت خودرو و سرقت مسلحانه در این شهر بسیار معمول و رایج است.

۴. ماتورین، ونزوئلا (سالانه ۸۶ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

ماتورین

ماتورین مرکز ایالت موناگاس در بخش‌های شمالی ونزوئلا است. جمعیت این شهر در حدود ۴۴۵٫۴۴۴ نفر است. اقتصاد ماتورین مدت‌ها بر پایه‌ی کشاورزی و پرورش حیوانات دامی استوار بود، اما پس از کشف ذخایر نفتی در دهه‌ی ۱۹۸۰ در این منطقه، اقتصاد شهر جان تازه‌ای گرفته و بسیار شکوفا شد. با این حال، وجود جرائم در این شهر از جمله مشکلات بزرگ آن است. در سال ۲۰۱۵، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ماتورین، ۸۶ فقره قتل گزارش شده است. وجود گروه‌های تبهکاری خیابانی و نیز قاچاق مواد مخدر در این شهر موجب بروز قتل در این مقیاس کلان شده است. همچنین ناکارآمدی مسؤلان امر نیز دلیل دیگری بر ناامنی ماتورین به شمار می‌رود.

۳. سن سالوادور، ال سالوادور (سالانه ۱۰۹ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

سن سالوادور

سن سالوادور پایتخت کشور ال سالوادور است. ال سالوادور به لحاظ جمعیتی، یکی از متراکم‌ترین کشورهای آمریکای مرکزی محسوب می‌شود. شهر سن سالوادور جمعیتی در حدود ۲۸۱٫۸۷۰ نفر دارد. این شهر شالوده‌ی اقتصاد کشور است و مرکزی برای سرمایه‌گذاری‌های عام و خاص به شمار می‌رود. تولید غذا و نوشیدنی، داروسازی، تهیه مواد شیمیایی، خودروسازی، صنایع دستی، بانکداری، فروشگاه‌های متعدد، ساخت و ساز و فناوری اطلاعات از جمله مهم‌ترین زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در سن سالوادور محسوب می‌شوند. اخیراً ناامنی‌هایی به دلیل قاچاق مواد مخدر در این شهر وجود داشته است. در سال ۲۰۱۵، حدوداً ۲۶٪ از مجرمانی که محکوم به قتل بودند، از اعضای گروه‌های تبهکاری سطح شهر بوده‌اند. در همان سال، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰۹ فقره قتل در شهر به وقوع پیوسته است.

۲. سن پدرو سولا، هندوراس (سالانه ۱۱۱ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

سن پدرو سولا

سن پدرو سولا شهری در واله ده سولا در شمال غربی هندوراس است. جمعیت تقریبی این شهر در حدود ۷۰۰,۰۰۰ نفر است که اخیراً نیز به «مرکز قتل جهان» معروف شده است. اقتصاد سن پدرو سولا زمانی در زمینه‌ی تولید پوشاک و صنعت گردشگری بسیار موفق بود. با این حال، وجود فقر، فعالیت‌های تبهکارانه و میزان خشونت بالای این شهر، موجب رکود صنعت گردشگری آن شده و حتی برخی از ساکنان شهر نیز در حال رفتن از آن هستند. تبهکاران و مجرمان خیابانی در سطح شهر پراکنده شده و اقدام به اخاذی، جذب جوانان به سمت گروه‌های خود، تعرض به زنان بی‌گناه، قاچاق مواد مخدر و قتل می‌‌کنند. در سال ۲۰۱۵، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این شهر، ۱۱۱ فقره قتل گزارش شده است. به طور کلی، ۱۱۵ هزار نفر در کشور هندوراس از اعضای باندها و گروه‌های تبهکاری هستند.

۱. کاراکاس، ونزوئلا (سالانه ۱۲۰ فقره قتل از هر ۱۰۰ هزار نفر)

کاراکاس

کاراکاس پایتخت ونزوئلا است که در بخش شمال کشور واقع شده است. جمعیت این شهر تا سال ۲۰۱۴، در حدود ۳٫۲ میلیون نفر بوده است. کاراکاس قطب اقتصادی کشور محسوب می‌شود. صنایعی مانند کشاورزی، نفت، کالاهای الکترونیکی، بانکداری، ارتباطات، نقل و انتقال و غیره همگی در چرخه‌ی اقتصادی شهر نقش مهمی ایفا می‌کنند. تا قبل از سال ۲۰۱۱ که قیمت جهانی نفت با کاهش روبرو شد، صنعت نفت سود بسیاری عاید کاراکاس می‌کرد. این موضوع موجب شکست اقتصادی کشور و نیز تورمی بسیار بالا شد. وضعیت نابسامان اقتصادی با جرائمی مانند قتل در کاراکاس همراه شد. گروه‌های تبهکاری زیادی آزادانه در سطح شهر پرسه می‌زنند که خود عاملی بر افزایش نرخ وقوع قتل در این شهر شده است. در سال ۲۰۱۵، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۲۰ فقره قتل در کاراکاس وجود داشته است. این میزان نسبت به سال ۲۰۱۴ که ۱۱۵ فقره قتل بوده، افزایشی نسبی را نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه