هواپیمایی نفت؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری دوشنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
هواپیمایی نفت؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی نفت قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی غیرنظامی ایران است که امروزه با نام شرکت هواپیمایی کارون شناخته می‌شود.

هواپیمایی نفت یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌‌های ایرانی است که پروازهای کارگو (باربری) و مسافری را در مقصدهای داخلی انجام می‌دهد. البته دامنه پروازهای این شرکت هواپیمایی محدود به داخل نبوده و دارای برنامه پروازی به کشورهای مجاور نیز است. عمده سهام شرکت هواپیمایی نفت ایران، در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده و دفتر مرکزی آن در شهر اهواز قرار دارد. همچنین، دو فرودگاه بین‌المللی اهواز و مهرآباد قطب‌های این ایرلاین چارتری محسوب می‌شوند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین کارون (نفت) یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی خریداری کنید.

تاریخچه

هواپیمایی نفت

اين شركت هواپیمایی به‌عنوان اولين فعال در عرصه صنعت هوايی كشور، ابتدا با هدف پشتيباني از عمليات اكتشاف، استخراج و توسعه عملياتی در مناطق نفت خيز جنوب فعاليت خود را در سال ۱۳۰۵ با نام «خدمات هوايی» آغاز کرده، سپس از واحدی تحت مديريت مناطق نفت خيز به‌صورت شركتی مستقل ارتقاء يافته و به‌عنوان شركت حمل و نقل هوايی ايران – نفت، زير مجموعه شركت ملی نفت ايران قرار گرفت.

با پيروزی انقلاب اسلامی ايران و خروج كارشناسان و متخصصان خارجی از كشور در سال ۱۳۵۷ ومتعاقب آن آغاز جنگ تحميلی، بخش وسيعی از كشور به ويژه مناطق نفت خيز جنوب و شهر آبادان (محل اصلی شركت) زيرآتش دشمن قرار گرفت ؛ درآن شرايط بحرانی مهندسان، خلبانان، كارشناسان و كاركنان اين شركت درحركتی خودجوش و ايثارگرانه موفق شدند هواپيماها، تجهيزات و ادوات مربوطه را از آبادان به آغاجاری منتقل کرده و بدون نياز به متخصصان خارجی در فعاليتی نوين علاوه بر عمليات پروازی اقدامات ارزشمند ديگری مانند جابجايی مجروحان و امداد‌رسانی به رزمندگان را در كارنامه خود به يادگار بگذارند؛ بنابراین پس از پايان جنگ و به‌منظور ارائه خدمات مطلوب پايگاه عملياتی شركت درشهر اهواز مستقر شد.

هواپیمایی نفت

در سال ۱۳۷۹ سهام شركت به صندوق بازنشستگی كاركنان صنعت نفت واگذار و به شركت هواپيمايی نفت ايران تغيير نام داد، نهايتاً اين شركت درسال ۱۳۵۹ باهدف توسعه ناوگان و معرفی خود به عموم و ارائه خدمات مطلوب‌تر به تمامی آحاد جامعه نام خود را به شركت هواپيمايی كارون تغيير داد.

ناوگان هوایی

این شرکت در حال حاضر، دارای چهار فروند هواپیمای فوکر 100 با ظرفیت یکصد نفر و چهار فروند فوکر 50 با ظرفیت پنجاه نفر است.

بار مجاز

در پروازهای داخلی هواپیمایی نفت وزن بار مجاز رایگان برای مسافران ۲۰ کیلوگرم است.

مقاصد پروازی هواپیمایی نفت

شهرفرودگاه
اهوازفرودگاه اهواز
آبادانفرودگاه آبادان
اصفهانفرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
کیشفرودگاه بین‌المللی کیش
مشهدفرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
آغاجاریفرودگاه آغاجاری
شیرازفرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز
شهرکرد فرودگاه شهرکرد
تهرانفرودگاه بین‌المللی مهرآباد (قطب)
رشتفرودگاه سردار جنگل رشت
یزدفرودگاه شهید صدوقی یزد
بندر ماهشهر فرودگاه ماهشهر
تبریزفرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
خارک فرودگاه خارک
اردبیل

فرودگاه اردبیل

بندر عسلویهفرودگاه خلیج فارس
اماراتفرودگاه بین‌المللی دبی

سوانح هوایی

هواپیمایی نفت

از افتخارات شركت هواپيمايی كارون اين است كه  از ابتدای تأسيس تا به امروز دارای ضريب بالای ايمنی در پروازها بوده، به‌گونه‌ای كه تاكنون هيچ سانحه‌ايی در سوابق خود نداشته و بر اساس آمارهای جهانی ايمن‌ترين شركت هواپيمايی خاورميانه لقب گرفته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه