تور مجازی: درباره گواتمالا چه می دانید؟

سارا کرایی
سارا کرایی سه شنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
تور مجازی: درباره گواتمالا چه می دانید؟

سرزمین زیبایی‌های بی‌رقیب، بناهای تاریخی بی‌نظیر و فرهنگی دل‌نشین، جایی نیست جز شهر باستانی گواتمالا؛ شهری از خاک برآمده، شهری که روزگاری پایتخت کشور گواتمالا بوده است. با کجارو همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی این شهر بخوانید و ببینید.

گواتمالا کشوری کهن با تاریخی غنی است که به دوران تمدن بزرگ مایا باز می‌گردد. جمهوری گواتمالا در آمریکای مرکزی و هم‌مرز مکزیک است. در سال ۱۵۲۳ میلادی، اسپانیایی‌ها به فرماندهی پدرو د آلوارادو (Pedro de Alvarado) موفق به فتح سرزمین گواتمالا شدند. پس از پیروزی اسپانیایی‌ها، آلوارادو حکمران گواتمالا شد و بعدها به فرمان او شهری به نام سنتیگو د لوس کبالروس در آنجا ساختند. اما در سال ۱۵۴۱، یعنی ۱۸ سال بعد، با مرگ آلوارادو، شهری که در ابتدای حکومتش بنا نهاده بود نیز به نابودی کشیده شد (در اثر چندین زمین‌لرزه پی‌درپی و گدازه‌های آتشفشانی آتشفشان آگوا شهر کاملا از بین رفت).

گواتمالا

پس از نابودی سنتیگو، مقامات حکومتی مجبور به جابه‌جایی پایتخت و ایجاد شهری جدید شدند. شهری که بار دیگر با نام سنتیگو د لوس کبالروس بنا نهادند برای بیش از دو قرن جایگاه فرماندهی اصلی گواتمالا (اصطلاحی که برای تقسیمات حکومتی امپراتوری اسپانیا در سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۸۲۱ استفاده می‌شده است) بود. دیری نگذشت که شهر به شکوفایی رسید و مرکز اصلی امپراتوری اسپانیا در مکزیک و لیما شد.

گواتمالا

در قرن ۱۸ میلادی، جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند. در سال ۱۶۷۶، دانشگاهی در سنتیگو جدید شروع به کار کرد و سال ۱۶۶۰ بود که چاپ کتاب در آنجا رونق یافت. اما، متاسفانه، این شهر تازه رونق یافته نیز شاهد زمین‌لرزه‌های بی‌مجال و پی‌درپی بود و در نهایت در سال ۱۷۷۳ کاملا نابود شد. ازاین‌رو، اسپانیولی‌ها، بار دیگر، مجبور به تغییر مکان پایتخت شدند و در سال ۱۷۷۶، مهم‌ترین شهر کشور به مکانی امن‌تر انتقال یافت و نی‌یووا گواتمالا در لا آسونسیون (یا به اختصار گواتمالا) نامیده شد. اما از هرآنچه از پایتخت پیشین باقی مانده بود به نام «گواتمالا قدیم» یاد می‌کردند.

گواتمالا

اما در آخر، بسیاری از آثار تاریخی تخریب شده‌ی گواتمالا قدیم را بازسازی و احیا کردند و امروزه از آن آثار تاریخی به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. اگرچه شهر نابود شده دیگر عنوان پایتخت را به دوش نمی‌کشد، اما همچنان مهم‌ترین شهر توریستی کشور به شمار می‌آید (شهری که در سال ۱۹۷۹، در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و یکی از اولین مکان‌های تاریخی آمریکای لاتین بود که توانست در این لیست جای بگیرد).

گواتمالا

قلب شهر ـ پارک مرکزی و کلیسای جامع جیمز (San Joseph Parish)، کاخ فرماندهی اصلی، تالار شهر، خرابه‌های صومعه‌ی کاپوچینز و یکی از قدیمی‌ترین معابد شهر گواتمالا ـ  یا کلیسای سنت فرانسیس که در سال ۱۵۷۹ ساخته شده است از جمله مهم‌ترین دیدنی‌های شهر هستند. ساختمان‌های زندان قدیمی شهر که امروزه به‌عنوان موزه سنتیگو شناخته می‌شود، مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار دوران مستعمرگی گواتمالا (۱۵۱۹-۱۸۲۱) است. موزه‌ی دل لیبرو گواتمالا قدیم در ساختمانی قرار دارد که اولین کتاب‌های آمریکای مرکزی در آنجا به چاپ رسیده‌اند.

ارتفاعات کوهستانی و دریاچه‌های اطراف گواتمالای قدیم منظره‌ای چشم‌نواز خلق کرده‌اند. سه آتشفشان از میان ۱۳ آتشفشانی که برفراز بخش غریی شهر قد علم کرده‌اند، تا به امروز فعال هستند و بازدید از بعضی از آن‌ها برای عموم مردم آزاد است. اما برای شمایی که فرسنگ‌ها دورتر از این کوه‌های خشمگین در ایران زندگی می‌کنید، شاید دیدن تصاویر پانورامای تیم ایرپانو بتواند تا حدی گویای زیبایی بی‌وصف گواتمالا و دیدنی‌های اطراف آن باشد.

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه