پایتخت چین در حال نشست کردن است

حمیده خادم زاده
حمیده خادم زاده دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
پایتخت چین در حال نشست کردن است

عواملی مانند تخلیه‌ی سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد که یکی از آن‌ها نشست کردن زمین است. یافته‌های محققان حاکی از آن است که شهر پکن چین سالانه با نشستی معادل ۴ اینچ مواجه است که همین امر حساسیت مسئولان امر را برانگیخته است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

وجه مشترک شهرهایی چون ونیز، پکن و مکزیکوسیتی این است که هر سه شهر در حال غرق شدن هستند. طی یک مطالعه‌ی جدید، محققان با بررسی ارتفاع سطح زمین به وسیله‌ی رادار دریافتند که پایتخت چین طی یک وضعیت هشدار دهنده نسبت به دهه‌ی گذشته، ۱۴ اینچ نشست داشته است. بنابر گزارش شبکه‌ی خبری CNN، برخی از مناطق چین، سالانه تا ۴ اینچ (۱۱ سانتی‌متر) در حال نشست کردن هستند.

هرچند که مناطقی مانند شهر ممنوعه، برج CCTV و استادیوم ملی چین (bird’s nest) در معرض خطر نشست کردن قرار ندارند، اما نشست کردن دیگر بخش‌ها می‌تواند بر ساختمان‌ها و پروژه‌های کاری تاثیرگذار باشد. حساس‌ترین بخش شهر، شبکه‌ی راه‌آهن آن است که روزانه میلیون‌ها کارگر را جابه‌جا می‌کند. یکی از متصدیان این بررسی طی ایمیلی به گاردین نوشت:

در حال حاضر مشغول تجزیه و تحلیل دقیق زیرساخت‌های بحرانی هستیم. ضمن اینکه امیدوار هستیم که خلاصه‌ این یافته‌ها تا سال آینده فراهم شود.

یکی از عوامل مقصر در نشست کردن این شهر، ۲۰ میلیون شهروند شهر پکن هستند که باعث تخلیه‌ی آب‌های زیرزمینی شده‌اند. از طرفی با خالی شدن فضای زیرزمینی، خاک متراکم می‌شود. از این‌رو با احداث ساختمان‌های بلند، جاده‌های جدید و دیگر پروژه‌های ساخت‌وساز در مقیاس بزرگ، شهر به آرامی به سمت حفره‌های خالی کشیده می‌شود.

کاهش ارتفاع سطح یک شهر اگر به آرامی صورت گیرد، مشکل بزرگی تلقی نمی‌شود. مشکل این است که آب‌های زیرزمینی منبع اصلی آب مصرفی ساکنان این شهر است. چنانچه این منبع مهم از بین برود، باید به دنبال گزینه‌ی جدیدی برای تامین آب آشامیدنی پکن بود. در سال ۲۰۱۵ چین پروژه‌ی عظیمی را به امید کاهش بحران آب پایتخت راه‌اندازی کرد.

شهر شانگهای در این مورد می‌تواند الگوی خوبی برای پکن باشد. در دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بود که گزارش شد شهر شانگهای سالانه به مقدار ۴ اینچ به داخل زمین فرو می‌رود. اما با جایگزینی آب رودخانه به جای آب‌های زیرزمینی، مقامات موفق شدند که این کاهش ارتفاع را به ۲/۵ اینچ در سال برسانند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه