وضعیت بارندگی در پاییز امسال چگونه خواهد بود

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
وضعیت بارندگی در پاییز امسال چگونه خواهد بود

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، پاییز پر بارانی در راه نیست، و مرد باید در مصرف آب صرف جویی ویژه‌ای داشته باشند.

خشکسالی و کاهش منابع آبی در کشور از یک‌ سو و نزدیک شدن به فصل پاییز از سوی دیگر سبب شده که مردم چشم امید به افزایش بارندگی‌ها و بهبود وضعیت آب داشته باشند و از آنجا که در برخی از استان‌های کشور در سال آبی ۹۵-۹۴ وضعیت بارش رضایت‌بخش بوده و با ترسالی روبه‌رو بوده‌اند، این نگاه خوش‌بینانه وجود داشت که در سال آبی ۹۶-۹۵ شرایط سال گذشته تداوم داشته و حتی بهتر هم باشد اما شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد که پاییز پر بارانی در راه نیست و بارش‌ها با تاخیر آغاز می‌شوند.

فاتح به تشریح وضعیت بارندگی‌های کشور و استان‌ها پرداخت و گفت:

در سال آبی ۹۵-۹۴ تا نیمه شهریور مجموع بارندگی‌ها در کل کشور حدود ۲۳۲ میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت ۱.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد و در واقع می‌توان گفت که خوشبختانه وضعیت سال آبی جاری برای مجموعه کشور نامطلوب نیست.

با این وجود، او با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها میزان بارندگی‌ها کاهش زیادی داشته است، گفت که این کاهش در استان‌های یزد ۴۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۳۸ درصد، خراسان جنوبی ۳۴ درصد، اصفهان ۲۷ درصد و فارس ۲۲ درصد بوده است.

بهبود وضعیت

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال آبی گذشته، خوشبختانه افزایش ۱۸ درصدی بارندگی‌ها در کل کشور را داریم که البته در همین مقایسه با سال گذشته نیز استان‌هایی مانند یزد، خراسان جنوبی و اصفهان با کاهش ۴۱، ۱۹ و ۱۲ درصدی روبه‌رو هستند.

پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند

فاتح درباره پاییز سال ۱۳۹۵ تاکید کرد که بر اساس مطالعات انجام‌شده در پژوهشکده اقلیم‌شناسی و بر مبنای خروجی مدل‌های مختلف پیش‌بینی فصلی، بارش‌های پاییز ۹۵ با تاخیر آغاز شده و علاوه بر آن در برخی مناطق کشور نیز با کمبود ۱۰ تا ۲۰ درصدی نسبت به شرایط بلندمدت و مورد انتظار همراه است.

بنابراین با توجه به اینکه حدود ۲۶ درصد از بارش‌های کشور در پاییز اتفاق می‌افتد (در برخی استان‌های دیم خیز نظیر کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و بوشهر این عدد به بیش از ۳۰ درصد هم می‌رسد) و هر گونه اختلال در دریافت این مقدار می‌تواند مجموع بارش سالانه را با مشکل جدی مواجه سازد (حتی با نگاه خوش‌بینانه به زمستان و بهار آینده) باید مسئولان و متصدیان مدیریت منابع آب کشور و همچنین آحاد مختلف مردم در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و شرب نسبت به این موضوع حساس باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه