عمیق ترین معادن جهان

امیرعلی محمودی | پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

معادن آفریقای جنوبی معمولا بسیار عمیق هستند و هشت مورد از عمیق‌ترین معدن‌های دنیا در این کشور قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این معادن در ادامه با کجارو همراه باشید.

معدن به گودالی درون خاک گفته می‌شود که سنگ‌آهن و دیگر مواد معدنی ارزشمند از آن استخراج می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، طلا، فلز بسیار گران‌قیمتی است و معدنچی‌ها برای دستیابی به مقدار اندکی از آن مجبور به کندوکاوهای بسیاری هستند. روزانه ۴۰۰۰ کارگر با قرقره‌ی بالابر به اعماق معادن طلا فرستاده می‌شوند. البته این بالابرها در میان کارگران معدن، به «قفس پرنده» معروف است. در ادامه با سه مورد از عمیق‌ترین معادن دنیا آشنا می‌شویم که هر سه در آفریقای جنوبی قرار دارند.

معدن طلای مپوننگ (Mponeng Gold Mine)

معدن

معدن طلای مپوننگ در جنوب‌غربی شهر ژوهانسبورگ واقع شده و در حال حاضر، یکی از عمیق‌ترین معادن جهان محسوب می‌شود. شرکت AngloGold Ashanti، مالک معدن طلای مپوننگ است. عمق این معدن تا ۴ کیلومتر زیر زمین می‌رسد. عمقی که کارگران قادر به کار در آن هستند، از ۲٫۴ کیلومتر تا ۳٫۹ کیلومتر متغیر است.

در عمیق‌ترین معدن از مجموعه معادن مپوننگ از روش خُرد آهن استفاده می‌کنند. طی این روش، سنگ‌آهنی که از خاک استخراج می‌شود در کارگاه «مپوننگ» نگهداری و سپس ذوب می‌شود. ابتدا سنگ‌آهن را به کمک دستگاه نیمه خودکار، خرد و آسیاب می‌کنند، سپس وارد صافی طلا کرده و اکسیژن مایع بدان آغشته می‌کنند.

معدن طلای تائو تونا (TauTona Gold Mine)

معدن

تائو تونا دومین معدن عمیق دنیا به‌شمار می‌رود. عمق این معدن ۳٫۹ کیلومتر است، البته در حال حاضر، استخراج در این معدن، در اعماق ۱٫۸۵ کیلومتری تا ۳٫۴۵ کیلومتری انجام می‌شود. عمق این معدن با بسته شدن یکی از تونل‌های فرعی و گسترش تونلی دیگر تا ۳٫۹ کیلومتر افزایش یافت. این معدن ۸۰۰ کیلومتر دالان و گذرگاه دارد. اکنون معدن تائو تونا دارای سه تونل است.

مالکیت این معدن نیز از آن شرکت AngloGold Ashanti است. این شرکت روش‌های استخراج خود در تائو تونا را تغییر داده است. طبق پیش‌بینی‌ها، عمر این معدن رو به اتمام است. مدت زیادی است که معدن تائو تونا حدود ۵٫۳۵۸ کیلوگرم طلا در سال تولید می‌کند. در کارگاه این معدن، سنگ‌آهن با حساسیت بالایی خرد شده و سپس آن را پس از عبور از صافی با کربن ترکیب می‌کنند. بعد از اضافه کردن کربن، سنگ‌آهن‌ها به کارگاه مپوننگ فرستاده می‌شوند تا قبل از استخراج کامل طلا، گالوانیزه شوند.

معدن طلای ساووکا (Savuka Gold Mine)

معدن

عمق معدن ساووکا ۳٫۷ کیلومتر است. این معدن نیز در آفریقای جنوبی واقع شده و شرکت AngloGold Ashanti آن را اداره می‌کند. معدن ساووکا، سومین معدن عمیق جهان محسوب می‌شود. این معدن نیز از روش خرد کردن سنگ‌آهن برای استخراج طلا استفاده می‌کند. معدن ساووکا سالیانه ۱٫۰۴۸٫۹۳۲ کیلوگرم طلا تولید می‌کند. دمای هوای این معدن برای کارگران قابل تحمل است. در کارگاه این معدن، سنگ‌آهن‌ها برای جدا کردن طلا از آن، در اندازه‌های مناسب خرد می‌شوند، سپس برای جداسازی طلا، سنگ‌آهن را درون محلول سیانور می‌ریزند. نام این روش Carbon-In-Pulp است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه